Hoe forehand slag versnellen met tragere rubbers

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
Herbert
Super Member
Super Member

Hoe forehand slag versnellen met tragere rubbers

Berichtdoor Herbert » 05 Aug 2012, 19:42

Sinds kort ben ik gedeeltelijk overgestapt naar een allround frame met op mijn backhand de Stiga Destroyer OX (lange noppen) en op mijn forehand (straks) een Mark V. Nu moet ik zonder backhand, wil ik op hetzelfde niveau blijven mijn voorhand blijven handhaven.Aalleen is die nu veel trager en is overnemen en spinnen dus lastiger. Hebben jullie misschien tips voor een snellere forehand, en een snellere slag/armbeweging?
Als ik naar de profs kijk, zou het toch moeten kunnen:P

Ik hoor het wel
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8

smashking
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hoe forehand slag versnellen met tragere rubbers

Berichtdoor smashking » 06 Aug 2012, 11:08

Ik zou sowieso gaan voor de Rakza 7 in plaats van de Mark V dit zal het snelheidsverlies van je forehand deels compenseren. Het andere wat je kan doen is je forehand slagen trainen met wat gewichtjes of een verzwaard trainingsbat.

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 06 Aug 2012, 16:50

Ik wil geen Razka 7 want ik houd niet van snelle rubbers. Een goede forehand moet kunnen met Mark V
bedankt voor de tip!
je kan ook naar het zwembad gaan. in het water heb je meer weerstand. als je in het ondiepe bad gaat staan droogzwemmen..:P
Yasaka Sweden Classic

Kyops
Beginner
Beginner

Berichtdoor Kyops » 06 Aug 2012, 17:12

Je rubber heeft een bepaalde snelheids limiet dus als je echt niet sneller kan is wegens de rubber.
En probeer de kracht vanuit je lichaam te halen, lichaams rotatie naar voren kan helpen voor sterkere slagen.
En goede steun op je benen kan ook helpen.

Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Gybe » 06 Aug 2012, 18:56

Ik neem aan dat je niet op een nivo speelt waarbij iedere iets langzamere topspin vol overgenomen wordt?
Maak dan van het stukje extra controle gebruik en train erop om minimaal zo'n 3 a 4 goede topspins achter elkaar te kunnen spelen. Daarmee ga je uiteindelijk een hoger rendement halen dan met een snelle eerste topspin en een kansloze tweede :-)
Gezien je net met noppen speelt zou ik je willen adviseren om het schuiven van ballen op je backhand met de markv te blijven trainen (draaien in de rally). Indien je hier goed backspin in krijgt dwingt het een langzamere topspin van de tegen stander af waarop je met de destroyer flink los kunt gaan (wel pols gebruiken met afkappen!).
Het afkappen van topspin ballen met de noppen gaat je meer terug leg ballen opleveren, aangenomen dat je leert om genoeg backspin te genereren met de Destroyer. Probeer deze zwakkere ballen agressief te openen met de MarkV om de druk bij de tegenstander te laten.
Daarnaast zou ik ook blijven trainen met het aanvallen met de mark-v op de backhand. In iedere game krijg je wat hogere ballen op de backhand. Nu je nog gewend bent met het spelen met een normale rubber (of speel je al langer noppen?) op de backhand is het eenvoudig om dit door te zetten, wel goed leren draaien natuurlijk.
Smash en tikballen kun je ook nog wat versnellen door je gewicht naar voren te verplaatsen. Dus je gewicht vanuit je achterste standbeen naar je voorste brengen, aangenomen dat je een gangbare voeten stand hebt.

grtz

Herbert
Super Member
Super Member

Berichtdoor Herbert » 06 Aug 2012, 19:03

Mijn niveau is Landelijk A, maar ik ga (en heb) eerste klas spelen.
ik speel sinds een week met de lange noppen op mijn forehand. het is echt mijn wens en het lukt al aardig. denk dat ik al wel eerste klas aan kan:)

met de destroyer kan ik aardig ballen intikken gewoon duwen. verder zijn ballen die worden teruggelegd op mijn backhand ook makkelijk terug te duwen met zijspin, of ik probeer ze heel dicht kort te leggen. maar je hebt gelijk twiddelen is beter en dan wil ik ook gaan oefenen ( alleen mijn handvat even bijschaven)
ik ben alleen bang dat mijn forehand tien keer trager wordt, maar ik zal wel zien.

als ik het goed heb ben jij ook een noppenspeler of verdediger toch?
bedankt voor de tips! als je er nog meer hebt?

Groeten
Yasaka Sweden Classic

Kyops
Beginner
Beginner

Berichtdoor Kyops » 08 Aug 2012, 15:04

Intressant om het aan te tonen: http://www.youtube.com/watch?v=v8JEwwA0 ... ure=g-vrec" onclick="window.open(this.href);return false;