tips voor nieuwe speler

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

tips voor nieuwe speler

Berichtdoor MindFlayer » 16 Dec 2012, 21:14

Ik ben paar maanden geleden gestart met tafeltennis. Ik merk en hoor dat ik goede vorderingen maak. Als ik tegen derde klassers van mijn club speel heb ik hele leuke rally's en hoewel ik niet van ze win kan ik leuk meekomen.

De problemen beginnen echter als ik tegen 5 of 6e klassers speel die allerlei rare maniertjes hebben :) een un ieke speelstijl met rare effecten die waarschijnlijk door een gevorderde speler makkelijk afgestraft worden (bijvoorbeeld enorm veel backspin maar hoog teruggespeeld). aangezien ik ga beginnen als 6e klasser wil ik weten of meer mensen hier last van hebben en misschien tips voor mij hebben.

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Re: tips voor nieuwe speler

Berichtdoor Whazzup » 16 Dec 2012, 21:35

Jij hebt last van iets waar veel mensen last van hebben als ik het zo hoor. Je speelt liever een leuk open spelletje in plaats van te prutsen alla 5e-4e klasse. Ik kan je vertellen, in de 3e en 2e klasse kom je ook nog genoeg gepruts tegen, maar wel een stuk minder normaal gesproken. ;) Ik ben van mening, dat als je verder wilt komen, zul je, jezelf eerst door dit gepruts heen moeten worstelen. Hoe je dat doet, ligt geheel aan jouw speltype. Ben je verdediger, dan zorg je dat je vaster bent in het prutsen dan zij. Ben je aanvaller (spinnen), dan zul je normaal gesproken met een wat bollere slag moeten openen. Je krijgt meestal op dat niveau de bal niet terug of een stuk hoger zodat je vervolgens vaak al direct kunt afslaan. Mijn advies is in ieder geval: oefen veel tegen dat gepruts en probeer uit wat voor jou werkt en vraag om tips!

Groetjes,

Wouter
Gestopt momenteel
HTTC in Houten
HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Donic Bluefire M3 1,8 mm zwart
Backhand: Super Defense 40 1,3 mm rood
Back to the beginning!

MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MvanL » 17 Dec 2012, 17:54

Heel herkenbaar, ik heb me net met een mooie bolle topspin uit de vijfde klasse geworsteld. Wat voor mij belangrijk was om goed te kijken welke spin ze gaven, zodat ik daar op kon inspelen. En misschien nog wel belangrijker zorg ervoor dat jij je eigen spel kan spelen en je tegenstander niet. Ga dus niet meeprutsen, maar zorg er voor dat zij niet meer kunnen prutsen door bijvoorbeeld heel hard te spelen of juist zacht of met die bolle topspin. Als ze echt heel veel spin geven waar je geen raad mee weet dan kan je proberen de bal heel laat te nemen zodat de bal al wat uitgespind is, dit heeft me vroeger wel geholpen bij service ontvangst.

Groetjes,
Martijn
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0

adil
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor adil » 17 Dec 2012, 20:23

Om beter te worden moet je veel uren maken trainen trainen en nog eens trainen uiteindelijk gaat dat zich lonen.
Het beste is om te trainen tegen mensen waarvan jij vindt dat ze tafeltennissen op de manier die jij ook graag zou willen leren,
omdat die mensen jou tijdens de training goede tips kunnen geven om bijvoorbeeld je techniek te verbeteren of je voeten werk.
En logischerwijs neem je meer aan van iemand die beter dan jou is dan van iemand die je kunt verslaan.
Duitsland

Frame: TimoBoll ALC
Backhand: ANDRO RASANT POWERSPONGE
Backhand: ANDRO RASANT GRIP

TimeLord
Super Member
Super Member

Berichtdoor TimeLord » 17 Dec 2012, 23:24

Je zou ook naar je materiaal kunnen kijken.
Kan het iets minder snel, al frame? dunnere \ andere ( lees minder snelle ) rubbers,?
dat zorgt voor meer controle.
Bat: Butterfly Maze Passion FL
FH: Donic Akkadi 1.8
BH: Gewo Megaflex Controll 1.5

Bat: Butterfly TB Spirit ST
FH: Victas V >01 2.0
BH: T64 1.9

MindFlayer
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor MindFlayer » 18 Dec 2012, 12:52

Goede tips so far, bedankt.

nadal
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor nadal » 13 Jan 2013, 21:28

gebruik de oudere rubbers b.v butterfly sriver/ donic coppa/yasaka mark v/ tibhar speedy spin rubbers zijn minder springerig dan de nieuwere rubbers dan gaat het ontvangst en blok een stuk beter, aanvallend zijn deze rubbers ook nog wel oke gr. ed

piercedtom
Beginner
Beginner

Berichtdoor piercedtom » 07 Mei 2014, 11:25

Hallotjes,
Ben sinds een maandje ongeveer zo stilletjes aan mijn stappen aan het zetten in de wereld van tafeltennis. Nu was ik Maandag bij een club in Gierle provincie Antwerpen België gaan kijken en eventjes meetrainen nu was mijn conditie niet zo super dus ben ik gistere gestart met lopen hiernaast let ik ook op mijn lijn. Maar nu had ik toch nog de volgende vraag namelijk of het handig is om ook beetje met gewichten te trainen en daarnaast ook aan opdrukken te doen

Let me know
Grtz Piercedtom

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 07 Mei 2014, 18:00

Fit zijn kan nooit kwaad, alleen lijkt me tafeltennis nou niet een sport waar je erg sterk voor moet zijn. Snelheid en techniek zijn het belangrijkst.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Mank Limba MB Special :)
FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
BH Spinlord Dornenglanz OX
FH Adidas P7 1,8mm

ELO per 1 aug: 1408

piercedtom
Beginner
Beginner

Berichtdoor piercedtom » 07 Mei 2014, 19:07

ok Hartelijk bedankt voor de info
maar het is niet zozeer voor de sport dat ik sterk wil zijn is meer een extratje voor mijzelf

Grtz Piercedtom

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 07 Mei 2014, 20:29

In ieder geval veel succes en plezier met deze (voor mij) bere gezellige sport.
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 23 Jun 2017, 10:29

Hallo,
Kan iemand mijn uitleggen wat het belangrijkste is het blad of het rubber voor de snelheid - controle - spin wil ze alle drie op een hoog peil is dat mogelijk wat is nu het belangrijkste.
Vr.groet.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Jun 2017, 15:39

Hoi,

Als derde klassers last van hoge backspin ballen zouden hebben zouden die bij hun onderlinge wedstrijden ook meer gespeeld worden.
Waar je je dus wat op verkijkt is dat die derde klassers als ze met jou spelen
de bal graag ook door jou goed aangespeeld terug krijgen. Dan vinden ze het leuker en trainen ze meteen ook. Net als jij het leuk vindt als zij dat doen.
Daar is niks mis mee want tegelijk spelen ze jou ook goed aan om te trainen. Wedstrijd spelen komt er een andere intentie bij.

Hun spelintentie bij wedstrijden als jullie een wedstrijd spelen verandert alleen niet zo veel. Ze weten dat ze waarschijnloijk wel kunnen winnen nog als het erop aankomt en zijn dus niet veel uit op makkelijke punten maar meer op een leuke trainingspartij.

Echt op derde klasse niveau spelen is anders. Dan gaan spelers van begin af ook meer om de punten spelen om niet achter te raken en liever voor te komen. Dan verandert de intentie dus.
Die zesde klassers spelen al zo tegen jou wetend dat ze van begin af voluit moeten gaan.

Daarom is het ook belangrijk om tegen zulke spelers echt spannende partijen te spelen.
Dan ook niet teveel met techniek bezig zijn want dan ga je taktisch niet meer opletten, speel je niet meer ralye voor rallye en ben je meer met jezelf bezig dan met het spel wat vaak ook wat een schaakspelletje is en dat schaken moet je ook voor trainen.
Dar kun je dan ook dingen uit halen met of zonder trainer die je dan afzonderlijk later weer kunt trainen.

Verder voetenwerk goed oefenen, bewegen achter de tafel. zodat je voor die hoge ballen en andere ballen ook beter gaat uitkomen voor je slag, Dit soort slagen gaan dan ook meer vanzelf wel komen en sommige duurt het wat langer,
Met name backhand smash op hoge ballen moet je vrij goed en snel voetenwerk voor hebben omdat in wedstrijden echt goed te kunnen.
Training is dan vaak al weer anders omdat je al weet waar de bal gaat komen.
De slagtechniek zelf hoeft dan het probleem niet te zijn en apart erop trainen
om die techniek te verbeteren is dan vrij zinloos.
Zinvol trainen kan een trainer als het een goeie trainer is bij helpen.
Die helpt je zinvoller te trainen door gerichte oefeningen aan te reiken en zo je spelontwikkeling te ondersteunen.
Elke trainer en speler heeft alleen met de paradox te maken dat er tijdens elke training al een zekere voorspelbaarheid is die bij wedstrijden meer ontbreekt,
Het bewegen achter de tafel is dan makkelijker en anders,
Een andere speler een verkeerde plaatsing kwalijk nemen getuigd dan ook van een verkeerde instelling tijdens het trainen.
Jij moet die bal dan hebben en niet staan te slapen qua voetenwerk omdat het wel een goed gespeelde bal is..
de hele tafel mag immers gebruikt worden bij tafeltennis en dan is een goeie slag die niet het
patron volgt dus een goeie slag en ga je zelfl in de fout.
Als je je die mentalitei eigen maakt train je beter, ga je sneller vooruit en pak je de "rare kromme ballen" ook in wedstrijden beter,op.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 23 Jun 2017, 15:53

Hey Bonte Putter,,

Ik dacht een heel nieuwe post maar je heb hier een andere vraag gesteld.
Tpoci lag al tijdje stil dus dat is ook niet zo,n probleem denk ik.

Jij bent verweg het belangrijkste voor spin controle en snelheid en de tegenspeler natuurlijk ook.
Daarrna zou ik beginnen met een frame en als je een frame hebt gekozen wat bij je past je afvragen welke rubbers er best op kunnen. Die moeten namelijk ook nog voor jou bij je frame passen en andersom de rubbers op bh en fh bij je bh en fh met dat frame en geheel dan voor een voldoende compleet spel. Dat hoeft niet perse je egien spel te zijn als je ook nog aan spelontwikkeling wilt werken.
Uiteindelijk kun je dan niet meer echt zeggen of de spin dan meer door jou komt of door het frame, rubber of batje,
Je tegenstanders zijn daar ook niet mee bezig.
Die hebben als het goed is aan de snelheid, spin en controle genoeg om zich mee bezig te houden.
Meer ervaringskwestie dus, Dat het batje of rubber er niet toe doet is namelijk ook onzin.
Ik zou emand die dat beweert wel eens met lange noppen een topspin bal willen zien slaan..

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 23 Jun 2017, 16:30

Ik zou iemand die dat beweert wel eens met lange noppen een topspin bal willen zien slaan..
Met de Stachelfeuer kan dat (een beetje). Ook de p1-r met 1,8mm spons kan wel wat topspin afleveren. ;)
Meppers 1 (Heeze)
2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

FH TSP Ventus Soft 2,0mm
BH Lion Claw 0,5mm

Testvehikel:

MDP Teak
FH Adidas P7 1,8mm

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Jun 2017, 12:57

Meer dan met een kaal frame of een sportschoen ? :)
Voor een lange noppenrubber is dat idd veel :) .

Het geeft die spin dan oon niet af maar je genereert of creert het zelf uit je eigen energie,
Het rubber heeft geen energievoorziening ingebouwd die dat gericht doet en je kunt ook theoretisch het rubber niet loshalen van het frame en dan verklaren waardoor de spin ontstaat.
Altijd stoot je dan tegen het probleem waar de energie vandaan moet komen.
Batje als geheel los van de speler gaat ook niet hoewel er vlak voor het balcontakt een zekere ontspanning nodig is om de spin
te doen ontstaan. Dan gef je het batje een zekere bewegingsrijheid waradoor er energie vrij kan komen die zich vertaald als kinetische energie van het batje.
Dit is vergelijkbaar met hoe je een frisbee werpt. Stel je het batje voor als frisbee maar dan zonder het batje op laatste moment los te laten als bij een frisbeeworp..
De bal maak je dan relatief zacht kontakt mee als het batje nog nauwelijks roteert.
In contact met de bal versnelt die rotatie dus nog flink. Dat is waar de spin vandaan moet komen en niet uit "de batsnelheid".
Vooral bh topspin is goed met een frisbee worp te vergelijken..(niet vergeten batje vast te houden het is geen frisbee :) )
Bh punchblok ook goed maar dan met het batstand tov de bewegingslijn van de bal richting raakpunt tot een kwart slag gedraaid.
Bij rubbers met een lage balafsrpong ligt het nodige verschil in batstand dichter richting een kwartslag en bij rubbers met hoge balafsprong is de benodigde en mogelijke kanteling minder.
Hiervoor kun je het rubber wel los beschouwen en dan als bekleding van een frame als je batjes maakt.
De rest, rubbers die snel zijn of veel spin geven kan dat niet voor.
Dan gaat het over mogelijkheden met het batje en niet mogelijkheden van het rubber.
Een frame zonder bekleding en zelfs een los rubber kunnen alleen nog best gebruikt worden om mee te tafeltenissen.
De snelheid van een frame kan dan zelfs beter getest worden dan met rubbers.
Bij rubbers de spinmogelijkheden ook maar niet de spin.
De snelheid van een frame blijkt dan ijvorbeeld al als je een bal passief blokt,
Offensieve frames springt de bal dan al gauw over tafel zonder dat de speler zelf iets doet anders dan het framebatje ervoor houden..
Een rubber is in vergelijking veel meer vertragend dus past dat goed op frames als bekleding zodat ze trager worden.

Het losse rubber kan niet door alleen vast houden spin mee gegeven worden. Het kan dan wel spin uit een bal halen zodat die meer of minder vermindert maar de spin veranderen naar meer moet een slag gemaakt worden.
Die haalt dan ht netje misschien niet maar spin mogelijkheid is zo ook wel vrij relaistisch te testen denk ik.
Het verschil tussen noppen en backside valt alleen grotendeels weg denk ik, De noppen doen dan bij backside rubber niet veel meer omdat het rubber niet op een frame vast zit .

Het is bij vooral backside rubber dus de combinatie met het frame ook die de spinmogelijkheden geeft.
Uiteindelijk geeft zo het batje dus alleen spin mogelijkheden of frame als batje, of rubber of zonder batje met blote hand of bij voetbal met een voetbal en dan de voet met of zonder schoen. .

.

,

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Jun 2017, 13:56

Het is alleen zo dat bij zelfde spons en rubbercompound een lichtere toplaag overeenkomt met een volgens de fabrikant sneller rubber.
Niet het snellere rubber maar de lichtere toplaag maakt een batje dus sneller dan met een zwaardere.
Die tussenstap die de fabrikant maakt heb ik dus niet nodig.
Ook in praktijk niet omdat ik de toplaag massa ook wel uit revieuws kan halen als sponzen en rubbercompounds wat vergelijkbaar zijn.
Esn en Butterfly maakt bijvoorbeeld niet zo,n verschil hiervoor. en tussen verschillende chinese rubbers ook minder,

Bh zoek ik ook altijd een rubber wat iets lichter is dan fh kant. Dit ook omdat i ik dit voor het frame niet kan doen en graag met en niet te snel frame maar wel voldoende krachtig voor fh toch genoeg snelheid voor bh wil.
Lichtere toplaag en of spons helpt dan het hogere framegewicht en minder snelle frame te compenseren zodat ihet batje vor mijn bh licht en snel genoeg aanvoelt zonder een te snel frame.

Spons twee tiende dunner bijvoorbeeld maar meestal is dat gelijk omdat ik graag bh topspin speel ook en fh meestal ook 2,0 tegenwoordig.. 2,0 en 1,8 of max en 2,0 is alleen ook prima en hangt van het frame af en is. verder gevoelskwestie ook.
De spons mag dan wel of ook iets zachter maar ook niet teveel voor mij ivm voldoende spin met bh servereturn of topspin..
Tegelijk de toplaag slagje lichter dan zit het goed of heb ik wel een ander frame waarmee ik een passende combinatie kan maken voor mezelf.
Deze aanpak heb ik ook geleerd door voor clubgenoten vaak batjes samen te moeten stellen.
Dan hanteer ik hetzelfde principe maar dan aangepast aan de speler..
Frames kijk ik vooral naar de construktiedetails net als bij framebouw. Massa, bladmaten incl dikte, laagopbouw, griptype.
Rubbers ook wel naar de noppen zoals die bij de tenergies verschillen.
Uiteindelijke keus is verder intuitief,.
De basis informatie is ook wel uit reviews te lezen vaak.
Ik hoef dus ook niet perse het exacte gewicht van een toplaag te weten of de sponshardheid.
Kans op echte blunders is gewoon al een stuk kleiner
door met het verschil in kracht tussen bh en fh slag rekening te houden..
Bh is een lichte snelle slag waardoor lichte dingen ook goed te gooien zijn met een bh worp.
Zware dingen komt dan kracht tekort. De chinezen passen hun rubbers daarop aan en ik ook.
Ook voor anderen op de club deed ik dat en het werkt goed.

. ,

.

bonte putter
Beginner
Beginner

Berichtdoor bonte putter » 25 Jun 2017, 15:01

O.k. bedankt voor de uitleg.
Toch kom ik er niet aan uit welke frame te kopen dacht eerst van een Hurricane dhs long 5 maar deze zijn namaak en dan betaal je 190€, de echte kosten 400€ en daar kan je niet aankomen.
Dus ben ik overgeschakeld naar Butterfly : Zhang jike zlc of acl, Mizutani jun zlc , Apolonia zlc , Freitas alc. Garaydia zlc of alc.
Mijn frame moet bestaan uit snelheid min. 95% veel topspin en zeker 80% control.
Met welke lagen van hout of carbon spelen de topspelers en welke rubbers voor aanval en control.
Vr.groet.

CSBV
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor CSBV » 25 Jun 2017, 20:03

De frames die je noemt zijn voor 99% van alle niet professionele spelers veel te snel. Daar heb je een bak talent, gevoel en trainingsarbeid voor nodig die wij niet hebben. Ik zou het 2 of misschien wel 3 stappen langzamer proberen.
Vraag een trainer die jou wel eens heeft zien spelen om advies. Die kan op basis van wat hij ziet adviseren. Of plaats anders een filmpje van hoe je speelt. Al kan dat ook erg vertekend zijn door wat je wel en vooral niet laat zien.

Maar terugkomend op je vraag. De meeste aanvallend ingestelde topspelers spelen met snelle carbonframes, meestal van hun sponsor maar dat kan van elk merk zijn, vaak met een handvat van hun materiaalsponsor er op als het geen frame van de sponsor is. De rubbers die ze gebruiken zijn meestal ook van een materiaalsponsor die de rubbers speciaal voor de profs selecteert. Deze zijn niet voor de amateurs te koop.
Stiga Offensive Wood Kjell Johansson C40 Sanwei Target National max Sanwei Target National max
MDP custom all wood Sanwei Target Provincial 39° 2.2 Sanwei Target Provincial 39° 2.2

ELO rating oktober : 1370

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 25 Jun 2017, 23:57

Helemaal mee eens. Spelers die met zulke frames goed uit zijn komen gewoon niet op dit soort forums om advies te vragen.

Snelheid zul je echt moeten onderscheidden tussen zelf goed kunnen versnellen of minder en in een hoog ritme mee kunnen gaan met nog korte slagen waar je niet te veel tijd voor nodig hebt. (Favoriete) tafelafstand heeft ook invloed op het ritme, Verder van tafel heb je zelf meer tijd om te vernsnellen en als het frame dat goed toelaat heb je gelijk ook veel snelheiden lengte in slagen maar niet heel hoog ritme.. Beetje medium van beide is voor de meeste spelers prima.
Dat versnellen zowel als hoog ritme kun je ook met minder offensieve frames als je de rubbers niet in maximale dikte neemt maar 1,8 bijvoorbeeld .
Wil je goed kunnen versnellen en ook met topspin dat kunnem dan neem je een niet te dik houten frame van plm 85/90 gram.
Hoe dikker je het frame kiest bij dat gewicht deste sneller stuiterd de bal weer terug. Dan kun je met korte slagen dus een hoger ritme aan met hogere balsneilheid en of kortere afstand van tafel.
Spin bij veel slagen, lengte in topspin slagen leggen van grotere afstand en controlerend spelen nemen dan alleen af bij die dikte spons. Dan zou de spons dikker moeten en neemt de kontrole bij tafel en in de beginfase van rallies waarschijnlijk teveel af om lekker in je spel te komen bij wedstrijden..

Dus houdt het beter eerst bij houten frames van plm 5,5 mm dikte. Fh eventueel een chinees rubbertje als je je uit wil leven,
Die laten toe veel energie in je fh slagen te leggen en dus heel offensief te spelen zonder dat je controle tekort hoeft te komen,
Als je techniek wat goed is en je legt energie in je slagen dan komen de ballen ook hard door en met veel spin. wat helpt de bal ook nog op tafel te houden
Doe je dat niet dan is het wat meer vertragend tov de aankomende balsnelheid, Die remt dus eerder af als je passiever speelt. Kontrolerend is dat vaak een voordeel en voor omgaan met spin ook makkelijker en beter als je op dat gebied nog het nodige moet leren.
Met het doseren van je energie kun je dan zelf de snelheid meer bepalen van meer vertragend spelen tot sterk vernellend.

Bh kun je dan een niet chinees rubber nemen of ook chinees maar op bh afgestemd.
Welke precies zou je aan moeten geven hoe lang je speelt en hoe vaak, wel of geen training , meer topspin gericht willen of kunnen spelen of meer op snelheid, en bh meer controlerend of ook aanvallender. Jeugd of senioren etcetera.