Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Nieuwe rubbers voor volgend seizoen

Berichtdoor mank » 15 Apr 2018, 04:02

Volgens mij niet echt maar Aurus 2,0 en tenergy 64 kon ik heel makkelijk mijn batje mee omkeren.
Tenergies vind ik zelf alleen ongeevenaard omdat ik het meer van spin dan snelheid moet hebben. zelfs T 64 is dan ook niet zo snel. Het laat het vertragen van een harde blokbal bijv goed toe zonder een flutbal te krijgen. Op niet te offensieve frames tenminste, Ik heb de laatste esn ontwikkelingen alleen niet meegekregen. Dan loont zich het prijsverschil alleen ook amper denk ik of je moet flinke korting krijgen. Hoewel de Aurus voor een tensor goed houdbaar was voor mij bleef de T64 langer voldoende goed (voor nog voldoende goed bh topspin met name). Als bh rubber vond ik Xiom vega asia ook goed en Vega Japan leek me voor fh prima maar heb ik niet getest.
Die had Danny een keer meegestuurd met een frame maar vond het wat zonde ze te lijmen en weer los te halen, Dat het een prima rubber is zag en voelde ik zo ook wel. Beetje te zwaar voor bh wat mij betreft (omdat ik fh niet te licht wil en beide rubbers samen niet te zwaar) en dan wat spingevoelig (batje als geheel door totale massa rubber). Voor fh ongetwijfeld prima.
Dan moet 1,9 of 2,0 mm ook niet te licht zijn anders krijg ik teveel last met doorslaan op het frame bij countertopspin op openingsballen al, Consistentie neemt dan af. Voelt dan onvoorspelbaarder, minder spin en minder variabel als met 2,1 of wat zwaardere variant rubbers.
Chinese rubbers op fh zijn me meestal weer te hard bij 1,9 mm of anders wel te zacht bij de hardere slagen. Wil op een of andere manier iig minder, Op basis van reviews zou palio ak 47 red (zwarte versie) voor mij wel een testje waard zijn (als ik weer zou gaan spelen). Bh t 64 rood dan,
Moet geen rood chinees rubber op mn fh hebben en bh ook niet. Heb ik alleen maar mindere ervaringen mee . Tenergy 64 vooral omdat de snelheid dan zo lekker makkelijk komt met bh, ik toch voldoende spin heb, variabel kan spelen en er prima mee kon blokken. Ook met spin controlerend kunnen vertragen. Veel versnellingen, vertragingen op houten frames dus, uitgebreide range, Daardoor heb er mn beste bh mee gehad en kan het rubber niet meer stuk bij mij ook omdat ik niet meer speel.
Rozena zou anders ook testje waard kunnen zijn op bh. Bij financiele handicap ook aurus en Xiom vega asia - weer - ok if iets anders. Is ook maar net hoe nauw je het neemt Bij mij hing dat ook wat af van de spelers die ik verwachtte. Waren we gedegradeert bijvoorbeeld. Als een van de sterkere spelers in het team hoefde ik dan niet een tenergy en ging ik wat goedkopers testen, Speelsterkte verschil in ons bedrijfsbond team was vrij groot,
Mijn tegenstanders, hadden alleen meer moeite met mn bh topspin met tenergy 64. Als linkshandige bij diagonaal openen naar de fh van rechtshandigen is me dat wel wat waard als het er om gaat tegen spelers met een voor mij sterke fh :) . Voor ik er erg in had begon ik met dat rubber ook dingen te doen die ik eerder niet zo kon. Ipv de bal om mijn oren krijgen direkte punten scoren met bh topspins drie meter van tafel gespeeld. Dat is lekker,
Het kan bij mij niet meer stuk daardoor maar ook omdat ik lang niet alle esn rubbers getest heb natuurlijk, Dat zou alleen ook een dure grap zijn en zou nog een tt leven erbij nodig hebben. Eén tt leven is wel genoeg.
Niet dat dit voor jou allemaal ook zo moet zijn maar ik speelde deze rubbers met ongeveer zelfde type frame.

Timo B.
Gold Member
Gold Member

Berichtdoor Timo B. » 15 Apr 2018, 08:45

Zou een van deze (of beide) iets kunnen zijn? Momenteel bij SportEurope in de aanbieding voor € 34.35 per stuk...

Forehand moet ik mee kunnen spinnen, bol en vlak en tevens mee kunnen tikken.
Backhand hoef ik niet mee te kunnen spinnen, meer contra, tikken en blokken en af en toe een bal kappen of juist vlak overnemen.

Joola Samba 19
Zowel de JOOLA klassiekers Samba, als ook de Samba+ met ingebouwd lijmeffect zijn met recht toprubbers die zich ook als zodanig bewezen hebben. Met de Samba 19 en de Samba 27 geeft JOOLA een vervolg aan deze successtory. De 41° graden versie van deze nieuwste Samba ontwikkeling biedt een extreem uitgebalanceerde verhouding van balterugmelding en balversnelling in het actieve spel. De blauwe 41° graden onderlaag, ontwikkeld met de modernste Japanse rubber-technologie met speciale Factory-Tuned-Methode, zorgt voor een goede controle van het eigen katapulteffect.
Tempo: 104 / Effect: 115 / Controle: 94 / Hardheid: 41°

Joola Samba 27
Zowel de JOOLA klassiekers Samba, als ook de Samba+ met ingebouwd lijmeffect zijn met recht toprubbers die zich ook als zodanig bewezen hebben. Met de Samba 19 en de Samba 27 geeft JOOLA een vervolg aan deze successtory. Met de JOOLA Samba 27, die men aan de rode onderlaag herkennen kan, komt een versie op de markt die extra voor spelers is ontwikkeld die de voordelen van harde rubbers willen benutten. De 48° graden versie heeft bij uitvoerige tests in het bijzonder de topspinspelers overtuigd, de directe en exacte energieoverdracht van rubber op de bal is erg goed en spin en tempo laten zich exact doseren en controleren, de secure balplaatsing is indrukwekkend!
Tempo: 117 / Effect: 115 / Controle: 86 / Hardheid: 48°
OSP Virtuoso Mepper
FH: Butterfly Rozena
BH: Butterfly Rozena

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2018, 13:24

Alles kan maar wel anders, Niet zo tacky als tenergy (ook al tilt tenergy ook niet een complete bal op toch meer tack). Niet zo zwaar ook en stabiel denk ik. Zou op fh dus eerder aurtus nemen en dan zwart, Die is qua tack of grip goed voor bolle spin met openen maar ook niet te hoge balfsprong voor vervolgslagen. Is zelfs wat goedkoper denk ik,
Bh kan die samba 19 denk ik prima maar ken dit genre rubbers niet zo, Wel de oude samba maar ook amper van ermee spelen. Je batje wordt met dat rubber behoorlijk lichter denk ik,
Daarmee wordt alles wat sneller, zo voelt het tenminste. Rubber vertraagd in feite minder naarmate het lichter is, Het meer vertragende helpt alleen het frame beter te benutten voor hoge versnellingen naarmate je meer doorhaalt en dan ook nog spin nodig hebt erbij.
Dan zijn tenergies voor mij ongeevenaard, . Dit soort frames heeft die dwell ook wat nodig door de tragere flexibiliteit . Het wordt gauw bouncy anders, Springerig, Veel katapult weinig wol zeg maar. Bh benut je de flex van het frame minder, Minder power in slagen,
Dan mag het rubber wat minder vertragend zijn op de dwell, Heb je ook minder power nodig met bh om al een redelijk hoge snelheid te halen. Speelt qua energie dus licht,
Een "fette" counter topspinbal met backhand , meer voluit geslagen zal alleen al minder qualiteit hebben. Dan mis je de zwaardere toplaag denk ik wat en de tackyness en spons,
Is dat je spel niet dan zijn dit soort rubbertjes prima maar zou niet tweezijdig nemen of iig niet gokken. Eerder een nemen. Dan zie je de toplaag, kun je testen met beide kanten en weet je wat het is, Ik zou persoonlijk eerder een van je huidige rubbers nog een seizoen doorspelen, Wat olie op de spons doen en toplaag en dan wegleggen . Die heeft dan alle rijd zich te verspreiden en zijn de rubbers weer gertuned tegen dat de competitie begint.
Kwestie van geduld maar je hebt voldoende aantal rubbers om dat met een paar te doen.
De olie mengt zich dan wel met de vloeistoffen die het rubber van zichzelf al heeft,
Het werkt dan als oil of olaz als je het goed doet. Geen super boost maar gewoon prima spelend nog, Geduld is het toverwoord dus ook niet op het frame gaan plakken.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 15 Apr 2018, 13:46

Olie is niet bepaald vluchtig en aktief (geen bijzonder goed oplosmiddel vloeistoffen verdampen meest niet snel) maar de vloeistoffen in de lijmeffect rubbers wel, Dat zorgt ervoor dat de olie langzamer maar toch opgenomen wordt en doormengt denk ik.
Zo langzaam dat het geen zin heeft of averechts werkt zelfs als je het op de spons doet en paar dagen later al opplakt. Paar week later is de olie veel meer doorgemengd alsof iemand het rubber geroerd heeft met verfspatel. Visceuze (vloeibare) aandeel van rubber is gewoon hoog en teruglopen van dat aandeel belangrijk onderdeel van de verouderingseffecten als spanningsverlies en spinverlies,
Olie verbeterd de spin wat meer en snelheid minder (en bij te veel helemaal niet of averechts) maar het intrekken en inmengen met de andere vloeistoffen bouwt op den duur wel de spanning weer op en voor toplaag de grip ook. Een tweede keer wordt vaak al minder omdat het oliedeel steeds meer toeneemt terwijl de vluchtiger stoffen steeds meer verdampen,
Ook dat heeft invloed net als vroeger de typen snellijm. Ene lijm versterkte de spin meer andere lijm de snelheid meer, Olie zit meer in spinrichting maar kan een rubber wat snel is maar weinig power (minder voor de energie overdracht) ook vertragen voor meer dwell en power,. Meer dwell. Als dat goed uitkomt en met het frame ook past kan dat allemaal.
Je bepaalt zo zelf de visco elasticiteit en de grip ook en met welk rubber je speelt.
Mag allemaal niet natuurlijk maar als niemand het weet en het is goed voor het milieu,
Dat is een mooi excuus toch ? Voor verkopers en fabrikanten is het wat minder natuurlijk.
Anders was tuning volgens mij ook nooit verboden. Daarom heb ik me van die regel nooit wat aangetrokken.
High viscosity duidt niet op de voscositeit van de vloeistoffen maar op hoog vloeibaar aandeel. Olie maakt dat het rubber gemiddeld per gram gewicht werd wat meer vloeistof bevat dus higher viscosity. Tegelijk neemt de viscositeit van het vloeibare aandeel ook wat toe of minder af denk ik.
Wasbenzine doet dus hetzelfde maar dan neemt ook de viscositeit van de vloeistof meer af. Daardoor is bij zelfde hoeveelheid de spintoename vaak wat minder en snelheid meer. Net hoe het uitpakt ook met rubber en frame.
Het blijft tunen maar ik zie het meer als onderhoud of herstel van nieuwigheid alleen de chinese rubbers deed ik meer, Ik kon rubbers zo altijd wel drie jaar redelijk speelbaar houden en twee jaar prima voor wedstrijdspel. Hangt ook af van hoe kritisch je zelf bent en hoe het uitpakt per rubber. Een rubber de snelheidskant meer op tunen kan fijn zijn maar ook averechts uitpakken en meer de spinkant op ook. Hangt coor mij ook weer af van het frame en dat wissel ik vaak liever niet zomaar. Een rubber wat me op frame A niet bevalt kan op frame B alleen juist goed zijn maar frame B niet perse mijn type frame of (ook) wel mits met voor mij passende rubbers. Enz
They call me de batje dokter,, :)
Heb ook wel patienten gehad die het niet haalden helaas .
Mijn clubgenoten speelden alleen lang met goedkope rubbers net als ik.
Chinese makelij tot twintig euro. Daardoor kon ik altijd makkelijker wat risico nemen (who cares) en op den duur nam dat af omdat ik zo leerde inschatten wat wel en wat niet werkt en sterker of minder. Op den duur wordt het meer aanvoelen en intuitie. Ene speler is ook kritischer dan andere maar naarmate ik de batjes beter kreeg (ondanks de goedkope rubbers maar daarmee ook veel winst te boeken) werd iedereen ook kritischer als het een keer minder was, nu speelt groot deel van de spelers ook met duurdere rubbers.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Apr 2018, 01:51

Dit frame hoef je niet zo kritisch met de rubbers te zijn als met je vorige frames.
Met wat tweede hands rubbers een paar keer wat testen waarbij je wat varieert leer je vanzelf wat je beter en minder bevalt .Je hebt alleen kans dat je uiteindelijk toch weer bij Butterfly terug komt. Daarbij is de houdbaarheid van Tenergies over het algemeen beter dan bij tensors,
Twee rozena,s weer zou ook een optie kunnen zijn ? Beide 1,9 mm of
eerst eens ;één proberen om die dikte te testen met andere toplaag dan t05 ?