Sportburgemeester te Arnhem?

Hier kun je dingen plaatsen die niet binnen de bovenstaande categorieën vallen.
Red
Advanced Member
Advanced Member

Sportburgemeester te Arnhem?

Berichtdoor Red » 15 Jun 2018, 16:42

Ik zag dat je kunt stemmen op de sportburgemeester en een van die kandidaten is Trinko Keen. https://www.sportburgemeester.nl/stemmen/

Zou dat iets voor tafeltennissers kunnen betekenen mits hij verkozen zou worden?
Fl ügelstutzer
Seizoen 1/2018 3de klasse duo/nttb-west
Voorkeur Palio TCT Palio CJ8000 Kokutaku 110
Reserve Palio TCT Palio CJ8000 Yinhe/Milky Way 955

benxx
Silver Member
Silver Member

Re: Sportburgemeester te Arnhem?

Berichtdoor benxx » 15 Jun 2018, 18:20

Aha, de volgende bestuurslaag dient zich aan. Gaat iig weer veel geld kosten. Resultaten zijn meestal minder.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 28-7 1375

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 15 Jun 2018, 23:26

Ik heb begrepen dat Arnhem dit jaar de City of Sports zou zijn en dat het een soort ambassadeursfunctie zonder betaling is.
Fl ügelstutzer

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 16 Jun 2018, 00:23

Sorry, maar ik ben meestal nogal cynisch over dit soort initiatieven. Vaak goed bedoeld, maar nog vaker totaal nutteloos en veel geld kostend.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Strahlkraft OX
FH Imperial super soft 1,5mm

Testvehikel:

Der Materialspezialist Olympea
BH SL Blitzschlag OX
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 28-7 1375

Red
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Red » 17 Jun 2018, 00:20

Ik geef je geen ongelijk. Alleen ik denk dat het kostenpunt en de functie al ingepland is en zou worden bezet, zo niet van Trinko dan van een ander.
Fl ügelstutzer

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Jun 2018, 13:09

I k stel me zo voor dat als het over sport gaat Trinko iemand anders bij de raad mag aanschuiven op een burgemeesters stoel mag plaatsnemen, een keten om en dan de burgemeesters ;én of raads hamer even mag hanteren. Sportzaken als portefeuille ipv openbare orde.

Je kunt niet voor of tegen de burgemeester kiezen maar wel op je favoriete kandidaat een stem uitbrengen ja of nee, Net als met benoemen. Burgemeesters worden niet tot burgemeester benoemd maar adspirant burgemeesters, Een burgemeester is iemand al benoemd of de vacature is nog niet in voorzien met dan een loco burgemeester.
De loco burgemeester van sportzaken zou ook kunnen, Steeds als et om sportzaken gaat neemt die de voorzittershamer over tot de raad het beu is en een ander de hamer over mag nemen voor wat er meer aan de orde is,

Vroeger kwam het meer voor dat er meerdere burgemeesters waren dus daar moest ik even aan denken.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Jul 2018, 09:50

Het voordeel van zo,n funktie die wettelijk niets voorstelt kan zijn dat de gemeente zich wel een soort morele verplichting oplegt.
Trinko Keen of een ander heeft dan makkelijker toegang tot de raad via de griffie
om in de raad ergens pleidooi voor te kunnen voeren,

Hij of zij kan dan ineens de hele raad en daarmee alle frakties aanspreken en de burgemeester en wethouders. Daarbij ook nog en-publiek.
De raad zelf heeft de mogelijkheid dit toe te staan en de griffier moet zo,n verzoek door geleiden naar de raadsleden niet de frakties (waarmee een fraktiebestuur het zou kunnen blokkeren zodat het verzoek de raadsleden in de fraktie niet eens bereikt ?).
Bij een enkel raadslid of meerdere kun je dan later informeren of de Griffier dit gedaan heeft. Als jezelf lid bent van een partij en kontakt kunt leggen met een raadslid hierover. De raad mag dit alleen afwijzen niet de burgemeester of griffie,

Wat ze er verder mee doen is natuurlijk wel aan de raad maar je hoeft niet meer door de partij en een fraktie die dan iets inbrengt waarmee het meteen partij gekleurd is,

Of ik het proceduree helemaal goed heb weet ik niet maar zo is wel iets mogelijk vaak alleen die toegang krijgen en spreektijd als iemand uit het publiek (wat anders alleen aanwezig mag zijn) is lastig. Een sportburgemeester is dit moreel moeilijker te ontzeggen lijkt me,
Deels juist doordat het geen formele funktie is kan bijvoorbeeld Trinko Keen dit dan doen. Zolang hij zelf maar niet gaat geloven dat sportburgemeester wel wat voorstelt , de verkiezing hem een funktie geeft of dat het om een ambt gaat, kan hij zo meer en meer "de sportburgemeester" van sportief Arnhem worden door er zelf wat van te maken in de beleving en ondertussen gewoon Trinko te zijn die de boel wat animeert.
De raad is grondwettelijk het bestuur niet het geheel aan frakties (of raadsleden thuis per telefoon vergaderend). Zo kan direkt op de voltallige raad ingespeeld worden zonder ook de media er tussen. Daarbij ook op de burgemeester en wethouders en al met al kan dan dan wel een groot voordeel zijn om wat klaar te kunnen spelen en van sportburgemeester zo wat te maken.

Mijn moeder hertrouwde na scheiding (met andere achternaam dan ik dus, in die zin zou ze na de scheiding mijn moeder dus niet meer zijn geweest qua naam ) met iemand die al benoemd was als burgemeester en nu op wat heet gepensioneerde leeftijd oud-burgemeester is zoals dat heet. :) .
Ik verhuisde mee met haar,, net klaar met lagere school, naar een "ambtswoning" met op een grote zolder een cor du buy tafeltennistafel :) .
Weekends trainde ik daar wel bij soms met clubgenootjes en door de week sloeg ik vaak een balletje met hem of een van de kinderen uit zijn vorig huwelijk die ook was gaan tafeltennissen :) . Sportburgemeester is alleen een woord op zich en heeft dan ongeveer net zoveel betekenis in die wereld als Nederlands Kampioen tafeltennis of oud Nederlands kampioen.
Daar kun je volgens mij voordeel uit halen en van het nadeel een voordeel maken. Gewoon wat ervan maken,,sportburgemeester...?
Moet Trinko alleen wel eerst gekozen worden.
Het is dan een soort inspraak hebben met een achterban voor en bepaalde periode daar waar je moet zijn, in de raad tijdens de raad de raad en burgemeester en wethouders kunnen toespreken.
Geen misbruik van maken maar er is lijkt mij wel een verplichting geschapen door zo,n verkiezing uit te schrijven ook omdat iedere volwassene dit in principe kan aanvragen. De drempel is dan verlaagd door een achterban die iemand vertegenwoodigt wat in principe alle stemmers zijn die in meerderheid diegene kozen die dan in deze de Arnhemse sportburgemeester heet ...om het te zijn en zijn gaat er wat van maken aan vooraf.