doorversnellen wat is dat ?

Hier kun je informatie vinden of vragen dat te maken heeft met coaching, techniek en strategie.
mank
Platinum Member
Platinum Member

doorversnellen wat is dat ?

Berichtdoor mank » 13 Feb 2019, 09:09

Ik heb gemerkt dat dit begrip vaak moeilijk wordt gevonden. Niet begrepen wordt. Volgens mij hoeft dat niet,Daarom een poging het wat te verhelderen. (Ik hoop tenminste dat ik het niet alleen maar moeilijker maak :) )

leren doorversnellen en dat leren doseren is bij veel slagen de manier ook om consistenter te worden,
Om het te leren doseren (controle) moet je het eerst ook - naar vermogen - vol kunnen, Voor meer spin en snelheid, Dit is in een notedop wat de tt filosofie van aziatische trainers of deel ervan . Hier blijft het trainen ook bij geborderden vaak meer gericht op controle en techniek, Het aziatische idee is meer dat techniek wel komt als je maar vaak genoeg lang achter mekaar met veel energie slaat. De bal die voortkomt uit de slagen is toetssteen,
Leer steeds voldoende angulair momentum aan een bal mee te geven dan kun je ook harder slaan en later meer varieren,

Dit is ook maar een idee en meer ideen combineren kan ook prima natuurlijk,
Ik ben alleen geen fan van te eenzijdig trainen op vastheid en techniek bijslijpen".
Vatheid is voor mij meer voor beginnende spelers en techniek bijslijpen voor topspelers, Dat combineren als je in geen van beide categorien valt lijkt me een eenzijdige focus, Aangeleerd door de trainingspraktijk.

Wat doorversnellen is ? Als je een winkel wagentje wilt versnellen is
dat niet alleen kracht, De kracht volhouden helpt ook de versnelling vol te houden,, Die neemt niet toe maar de uiteindelijke impuls (momentum)
ligt wel hoger. FT=MV=P
Kracht maal werkingstijd levert in dit geval - van uit stilstand- een impuls op en langere werking betekent meer impuls,
De kracht werkt langer dus de versnelling duurt langer,
Bij constante versnelling dus meer versnelling ook als die niet sterker is.

Je kunt je voorstellen dat je door langer door te versnellen ook langer contakt met het karretje houdt en in principe nog kunt sturen en dus controle houdt,
Dat is ongeveer het principe van door versnellen.
Om goed te kunnen doorversnellen kan een hoge batsnelheid tegenwerken,
Heb je geleerd beter door te versnellen en daarbij contakt te houden met de bal
dus met controle dan is die hoge batsnelheid ook minder nodig,
Vooral voor het vaak noodzakelijke angulair momentum (ik verkies deze term even voor spin effect of rotatie) werkt het al gauw averechts als je daar op focust.
Om contakt met de bal te krijgen moet je die ook even opvangen en de versnelling op goeie moment inzetten om dan meer door te kunnen versnellen, Langer.
In feite beslaat een goed doorversnelde bal uiteindelijk meerdere slagen als je denkt aan lichaamsdelen apart, Bijv wat de onderarm doet de bovenarm pols etc,
Zo kun je geen bal slaan natuurlijk, Het moet uiteindelijk een slag worden,
Uitgaan van gewrichten als heupen, schouder elleboog pols is een alternatief
Je kunt zo,n biomechanische benadering alleen ook opzij zetten en gewoon slaan.
Slaan slaan slaan etc,,gericht op hard veel angulair momentum controle en doorversnellen en dat uit alle hoeken en standen.
Eigenlijk heel eenvoudig dus .Je moet het alleen doen :) ,

Een andere tip die ik vroeger kreeg van Dusan Tigerman welke ik nooit vergeten ben is "wrap the ball". Meneer Tigerman wist dit beeldend
uit te leggen. Ik moest me backhand contra voorstellen als hoe een
handspiegeltje uit een handtas wordt gepakt om er even in te kijken van een afstandje maar dan sneller.
Met een batje in de hand deed hij dit voor,
Batje eerst open (durven) houden en dan tijdens de slag sluiten over de bal,
Dit was nog zonder snellijm en tegenwoordig kan dit dankzij snellijm nog veel sterker en gevarieerder kan het ook, Ik moest het vooral doen voor de consistentie maar het draaimomentum wat erdoor ontstaat geeft ook de consistentie , Het maakt het mogelijk langer contakt te houden beetje topspin of iets meer of veel met wat andere slag, Contra en topspin loopt dan in mekaar over Batje open durven houden maakt het noodzakelijk dit sterker versnellend te doen flitsender, Anders kom ik niet genoeg
boven de bal uit bij het lossen van de bal, Dan zou ik bij het contakt maken het batje al meergesloten moeten hebben. Door met opener of minder gesloten bat contakt te maken en dan "al wrappend" naar voren toe door te versnellen (ook dat wrappen versnellend komen die twee aspecten van de slag aan het eind ahw bij mekaar, voor maximaal lineair en angulair momentum en met controle omdat het meer wrappend slaan (batje rolt kantelt naar voren) langer contakt betekent . Het batje volgt de bal meer na voor meer spin.

De slag bestaat zo uit twee slagen ahw, Een voor angulair momentum een voor lineair momentum..Het doorversnellen is vooral voor draimomentum belangrijk maar meer draaimomentum maakt ook harder slaan mogelijk. Een sterotype topspin beweegt het batje meer omhoog en dan door,
Doorversnellen is ook het navolgen van de bal voor meer spin maar toch niet brushend meer boven op de bal beginnend. Een zwaarder rubber maakt dit technisch beter mogelijk met meer voordeel van de techniek en tegelijk meer nodig ook ivm consistentie,

In feite is voldoende angulair momentum gedoseerd tov lineair momentum en andersom dan de kontrole en dan hoef ik vaak niet op controle te spelen maar kan ik voluit slaan, Dat is de variatie voor consistentie, Daarbij is er nog het kunnen varieren om taktische redenen maar bal op tafel houden heeft uiteraard prioriteit.

Huidige tafeltennis (rubbers) speelt dat wrappen een nog belangrijker rol denk ik om vol(ler) door te kunnen slaan en de kwaliteit van huidige rubbers meer te kunnen en durven benutten.
Laatst gewijzigd door mank op 17 Feb 2019, 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: doorversnellen wat is dat ?

Berichtdoor mank » 17 Feb 2019, 17:59

Bij tafeltennis met zachte rubbers kun je kracht (F) lezen als druk x oppervlak.
De druk tussen bal en toplaag. Die is niet constant gedurende het balcontakt
en ook niet over het oppervlak maar enig idee hiervan heeft iedereen wel toch ?
Zo loopt bij een hard rubber (max dik, 4 mm) de druk sneller op . Hence voelt het harder dan met een soft rubber zolang er niet te hard wordt geslagen. Bij harder slaan topt de rubbervervorming uit waarbij het hardere hout ahw naar voren komt, war dan meer vervormt onder de hogere druk,Een hardere spons blijft de kracht beter verdelen over groter oppervlak zodat de maximale kracht minder blijft. Doorslaan en uittoppen spitst zich dat toe op een kleiner frame oppervlak met dus hogere druk op het frame omdat de spons het vermogen mist de krachtwerking meer te spreiden parallel aan het frameblad,
Ik voel dat en hoor het ook aan de luide harde knal bij zachte spons rubbers.
Het is alsof ik meer met het frame sla en dat is ook zo, Het rubber vervormt het geluid. Het balcontakt kan dan met zachte spons zelfs korter zijn dan wanneer een even harde klap met hardere spons word uitgevoerd die minder uittopt en richting het lossen bij de rebound sterker naveert. Dan is het doorversnellen ook zinvoller. De druk valt dan trager weer weg,
De langere krachtwerking zal het stootgedeelte van de slag (vanaf maximale compressie en maximale vervorming van bal rubber en frame) dan versterken ook al neemt de kracht (maximaal of gemiddeld over duur en of oppervlak) er niet door toe en de druk ook niet. De werking duurt langer en het trajekt is ook langer omdat bal en bat langer contact houden als één geheel, voor het lossen. Het principe van het langer aanduwen en daarmee meer versnellen van een winkelwagentje zonder harder te hoeven duwen treedt dan op.
Tegelijk maakt een niet uitgetopte spons meer spin en sturing met spin mogelijk.
Meer rotationeel momentum. Een zachte spons is vaak makkelijker met bijv blokken door minder gevoeligheid voor draaimomentum wat de bal al heeft.
Tot er zoveel draaimomentum en snelheid is dat ik overpowerd wordt en met zachte spons meer de verdediging in moet.
Harde rubbers is rubbersnelheid niet het probleem voor wat controle of consistentie betreft.
Eerder is een te licht frame het probleem en of een te groot blad voor wie met het batje speelt zodat het hele batje te topzwaar speelt. Een voor het kleine formaat vrij zwaar houten frame vindt ik zelf het prettigst spelen, Ik kan er wat zwaardere rubbers op kwijt zonder het vermogen goed door te versnellen teveel te verliezen door topzwaarte. Ik moet voldoende door versnellen en het batje moet me ook niet overvragen zodat ik zelf te kort kom. Tegelijk mag het frame niet te licht zijn voor de rubbers, Ook dan overvraag ik mezelf. Het is ook de traagheid van het frame die op zich positief is voor het niet te veel vertragen van het frame. Als het eenmaal snelheid heeft moet het die niet onder druk te snel verliezen,
Het gaat om procenten verschil die tellen, Het balcontact en de rebound is sowieso kort natuurlijk maar dan is twee keer zo lang - als dat mogelijk is - wel twee keer langere krachtwerking en langer trajekt voor meer draaimomentum en dat betekent aanvallend vaak ook safer spelen, consistenter zijn bij anders te risicovolle slagen
Mijn spingevoeligheid blijft binnen grenzen en ik kan met de nodige consistentie ook wat zwaardere topspins nog goed overnemen zonder te weinig draaimomentum door een spons die te makkelijk uittopt.
Dan moet de ander ( wie dit leest bijvoorbeeld :) )maar zien wat i met de countertopspin doet. Dat is de idee tenminste want het valt -gelukkig maar- ook wel eens tegen. Mijn consistentie is dan alleen beter gerelateerd aan het langere balcontakt en het voldoende sterke draaimomentum zodat dit in verhouding tot het lineair momentum niet te kort komt...probeer dan de uiteindelijke topspin maar eens goed te blokken. Tot plm 200 gram kan een batje voor mij nog hanteerbaar zijn. Blad meet dan van griphelft tot topje frame 150 mm. Met een te licht frame en zelfde bladmaat is het frame voor het goed doorversnellen mij te licht met zwaardere rubbers (niet te dun en niet te zacht).
Het standaard idee dat harde spons minder controle geeft is wat mij betreft dus onzin ook omdat ik graag direkt de rallye beslis. Consistentie is dan van belang niet controle, Controle is bijv met servereturn een keer goed kort kunnen leggen of steken met de nodige backspin. De kwaliteit van de return maakt dan net zo goed onderdeel uit van de controle want ik beslis er normaliter geen rallye mee. Consistentie dus een apart verhaal voor mij en bekijk ik per slag en type slag.
Een rallye hoeft toch ook niet eindeloos lang te duren waarbij iedereen max controle heeft ? Dat voorkomen is de tijdregel voor ingesteld.