Lakken!?

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
TwoFace
Advanced Member
Advanced Member

Lakken!?

Berichtdoor TwoFace » 17 Mei 2019, 11:47

Ik las net over lakken, nu heb ik er wel vaker iets over gehoord, maar dat is vaag via buitenlandse forums...

Dus mijn vraag: Wie hier heeft ervaring met het lakken en wil uitleggen hoe en waarom het juist wel of niet te doen in simpel NL.
Ik las verzwaren van het frame door de lak... eigenlijk vind ik wel heel positief als dat gebeurt omdat ik de meeste frames te licht vind en ik liever een iets zwaarder frame heb.

Maar zijn er ook andere 'nadelen' (de voordelen tov het lijmen heb ik wel aardig begrepen).
Reageert je frame bv ook anders met dezelfde rubbers? Meer stuiter of juist minder? Dat soort zaken.

yoass
Advanced Member
Advanced Member

Re: Lakken!?

Berichtdoor yoass » 17 Mei 2019, 13:48

Sommige frames hebben een buitenlaag die bij het wisselen van rubbers gemakkelijk splinters loslaat. Soms zelfs een deel van de toplaag; ik heb dat (lang geleden) wel gehad met Stiga Offensive Wood frames.

Een heel dun laagje lak opbrengen kan dat tegengaan. Heel, heel dun lakken met een lak op waterbasis. Dat laat de vezels van het hout vaak een beetje opkomen/verruwen, dus daarna heel, heel licht schuren met heel fijn schuurpapier.

Daarna heb je een frame dat verwaarloosbaar zwaarder, harder, stijver is maar wel beter bestand is tegen rubbers afpellen.

Als je 't harder, stijver, zwaarder wilt maken kan dat ook door lakken, natuurlijk. Dan doe je 't net wat dikker.
Frame: "Vanity Two", eigen ontwerp; door http://www.dattblades.com gebouwd (Koto/Limba/ALC/Kiri/ALC/Limba/Koto)
FH: Butterfly Tenergy 05 | BH: Gewo Nanoflex FT48

Danny1973
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor Danny1973 » 17 Mei 2019, 21:40

Ik weet niet wat het effect qua spel is. Volgens mij niet al te veel. Ik behandel een frame altijd met een klein beetje meubelolie op een stukje keukenrol. Dun aanbrengen en uitwrijven met een doek. Heb zelden last van lostkomende splinter. €5 bij de supermarkt, en genoeg voor 20 jaar.
Sanwei F3 pro 87 gram FL
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

Sanwei Dynamo 82 gram FL
FH: Donic acuda blue p2 2.0
BH: Donic Acuda blue p2 1.8

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 17 Mei 2019, 23:59

Voorzichtig dun laagje lakken om te voorkomen dat je de splinters eruit trekt. Backhand lak ik extra met 2k pu lak, extra hard. Zorgt voor een groter stooreffect van de lange noppen.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Nimatsu Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Stachelfeuer OX
FH Nittaku Fastarc-G1 1,8mm

Testvehikel:

BH Friendship 799 1,0mm
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 15-04 1452

GarField000
Beginner
Beginner

Berichtdoor GarField000 » 18 Mei 2019, 12:00

Ik heb er zelf ook aangedacht om het te laten doen (kan bij mijn winkel).
Maar doe het bewust niet omdat ik bang ben dat de eigenschappen van het hout veranderd.

Ik heb geen idee natuurlijk ... maar ze maken het frame zoals het is en dan ga je er een laklaag overheen doen.
Ik weet het niet .... Misschien merken we dat verschil helemaal niet .... maar misschien wordt het 'harder' ......
Ik durf het niet aan in ieder geval.

benxx
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor benxx » 18 Mei 2019, 14:20

Ik heb er zelf ook aangedacht om het te laten doen (kan bij mijn winkel).
Maar doe het bewust niet omdat ik bang ben dat de eigenschappen van het hout veranderd.

Ik heb geen idee natuurlijk ... maar ze maken het frame zoals het is en dan ga je er een laklaag overheen doen.
Ik weet het niet .... Misschien merken we dat verschil helemaal niet .... maar misschien wordt het 'harder' ......
Ik durf het niet aan in ieder geval.
Voor het gewone lakken gebruik ik deze:
http://www.sporteurope.nl/nl/4/joo26000 ... rming.aspx
Is super dun, bijna water. Ik merk er tijdens spelen niks van ( itt de PU lak) maar krijg wel m'n rubbers zonder beschadigen van het frame.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

BH Spinlord Stachelfeuer OX
FH Nittaku Fastarc-G1 1,8mm

Testvehikel:

BH Friendship 799 1,0mm
FH Spinlord Marder II 1,5mm

ELO 15-04 1452