latexlijm of rubbercement/fotolijm ?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
mank
Platinum Member
Platinum Member

latexlijm of rubbercement/fotolijm ?

Berichtdoor mank » 02 Mei 2014, 10:43

Welk verschil kan ik qua spelen verwachten als ik op frame A een rubber B, in max spons dikte, plak met ófwel rubbercement ófwel waterlijm ? Ervaringen ?

Danny1973
Moderator
Moderator

Re: latexlijm of rubbercement/fotolijm ?

Berichtdoor Danny1973 » 02 Mei 2014, 18:59

Heeft de lijm buiten het plakken een functie, buiten het lijmeffect wat een lijm in het begin kan geven. In het begin zal een rubbercement de spons misschien wat zachter en sneller maken. Uitindelijk zal er waarschijnlijk niet zo'n groot verschil zijn. Ik kies voral voor het gemak. Watergedragen heb ik slechte ervaring mee bij het verwijderen an de rubbers van het frame, en vooral de lijm van de spons.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( zlc op fh, alc op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Mei 2014, 20:57

Waterlijm is veel elastischer dan rubbercement. Dat is bij lijm verwijderen goed te constateren. Dan is de vraag nog of dat invloedt heeft en hoe relevant.
Spons is ook elastisch, vooral bij de dure rubbers en hout is nog veel elastischer. Die elasticiteit zit net als bij een spons ook in de struktuur ervan en dat stopt dus niet waar de spons eindigt.

Rubbercement is qua materiaal en als verbinding duidelijk een weakest link tussen spons en frame qua elasticiteit en latexlijm minder.
In mijn beleving was met waterlijm de elastische response bij topspin (schuifbelasting tussen spons en hout op de lijmverbinding) dan ook wat sneller en ik probeer op moment met max dikte te spelen maar vindt die wat tragere respons (vooral bij korte slagen) dan vaak wat een nadeel. Het voelt dan slomer bij korte slagen gericht op spin.
Dus denk ik eraan wat latexlijm te kopen om dit te verbeteren,

Dat veel spelers wel wat verschil merken weet ik al van buitenlandse forums maar ben benieuwd naar ervaringen hier en of het verschil ook als significant wordt ervaren.

Mijn huidig idee (en deels wat ervaring) is dat de balafsprong met rubbercement wat hoger is, Het balcontact bij spin wat langer (die twee dingen gaan vaak samen) en dat de spin bij bijvoorbeeld kort serveren ook wat minder scherp gezet kan worden.
Precies de dingen dus die ik nu (met rubbercement dus) als nadelig ervaar bij rubbers met dikkere spons en op het soort frames waarmee ik bij voorkeur speel.

.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 02 Mei 2014, 22:22

De keer dat ik zelf getest heb was met deze bison latexlijm. http://haxo.nl/50-ml-bison-textiellijm-bl-/.
Die was vrij dun en droogde heel snel.
Achteraf denk ik dat ik ook wat een te dunne laag opgebracht had en dat dit vooral bij waterlijm wat dikker moet om echt de elasticiteit ervan te benutten. Bij dunne lijm dus meerdere lagen.
Lossen van het frame ging prima en kon daarna heel vel lijm in één keer van de spons trekken.

Denk er aan om nu deze aan te gaan schaffen ivm betere prijs : http://www.latexrepair.nl/a-25742699-18 ... latexlijm/.
Uiteraard test ik dan eerst met een al wat afgespeeld rubber.

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 03 Mei 2014, 10:55

Ik ben zelf niet zo erg bezig met het proberen van verschillende lijmen. Ik gebruikte eerst altijd de eigen merk van Vroco. Dat was prima lijm en eenvoudig om mee te plakken. Ik speelde toen nog met klassieke rubbers waarbij ik nooit last heb gehad met bolle of holle rubbers. Na een paar slechte ervaringen heb ik watergedragen lijm, ben ik op zoek gegaan naar een goed alternatief. Een heel tijdje rubbercement en vulcaniseervloeistof van tiptop gebruikt. Helaas was de rubbercement blaauw. Dat gaf een gekleurde laag op de spons. Het lijmt wel eenvoudig. Momenteel gebruik ik collal fotolijm. Deze is vrij dun en heeft minder vluchtige stoffen waardoor deze iets minder snel lijm te drogen. Ik heb het idee dat het lijmeffect ook met een dag wel weg is. Met rubbercement bleef dit langer voelbaar. De keuze voor lijm is voor mij meer op basis van gemak bij het plakken. Ik gebruik vooral xiom rubbers, en mijn ervaring is dat plakken van nieuwe rubbers echt een aantal lagen lijm nodig heeft. Te snel plakken met 1 laagje kan ervoor zorgen dat er plekken zijn waar niet eens een lijmverbinding is. Dit speelt heel vreemd. Niet ieder plekje op het rubber is dan constant qua eigenschappen. Als een rubber vooraf een paar lagen lijm krijgt is het weer lastig om deze goed vlak te houden en te plakken. De zijkanten hebben de neiging om door de spanning omhoog te komen.
Tegenwoordig plak ik niet veel meer en ben tevreden met mijn huidige batje. Alleen nog wat onderhoud op het rubber en spelen maar. Nadeel van veel plakken was dat ik de rubbers ook nog wel eens teveel uitrek. Ik heb er een hekel aan als de rubbers te groot zijn en snij ze netjes af om een mooi batje te hebben. Als je de rubbers weglegt, ook al verpak je ze in huishoudfolie, krimpen ze weer behoorlijk. Dit maakt het plakken na een tijdje niet eenvoudiger. Een plankje en twee rubbers, maar al met al veel om over na te denken.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 03 Mei 2014, 13:15

Als latexlijm en collal (die gebruik ik ook) verschil geeft in balafsprong, en andere speelkarakteristieken kan dat nog wel eens handig zijn bij nieuw rubber afstemmen op een frame.
Met snellijm vroeger gebruikte ik dan wat meer of juist wat minder lijm als manier om fijn te tunen. Dat soort finetunen doe ik dan liever dan straks een rubber al vervangen voor het echt af is omdat het toch niet echt bevalt.

Heb net deze thread gevonden die deels over dit item gaat. http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=94845&page=2
Niet helemaal doorgelezen maar bericht nr 14 gaat oa in op verschil qua spelen met voc lijm (zonder gebruik van lijmeffect door de oplosmiddelen dus voc lijm als permanente lijm).

Misschien is het ook nog mogelijk om een rubber eerst met latexlijm wat te primen en dan verder met voc lijm op te plakken waarbij dan minder voc lijm nodig is (omdat de porien van de spons door het primen al wat gevuld zijn).
Dat zou de opname van voc oplosmiddelen dan nog wat kunnen verminderen en spons wat meer elastisch versterken dus de rubbers ook beter bestand kunnen maken tegen omzetten op ander frame.
De demping die door de meer stroperige rubbercement ontstaat (vergeleken met latex) wordt dan ook al wat vermindert.

Gebruiksgemak is denk ik vooral het ermee leren omgaan en daar heb ik dan eerst wel wat testrubbers en frames voor.
Wat prijs betreft zou ik het verkeerde zuinigheid vinden gezien de toch al hoge prijs van een nieuw rubber.
Verder gaan fabrikanten bij het maken en afstemmen van rubbers wbt balafsprong bijv ook uit van latexlijm.
Misschien vind ik de balafsprong en spingevoeligheid (vooral bij max dikte en hardere spons) van veel rubbers dus ook aan de hoge kant (en vaak dan ook te ver) door de rubbercement die ik zelf gebruik.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 17 Jun 2014, 12:34

Gisteravond met een batje gespeeld waarop een Omega V tour met latexlijm gelijmd zat.
Reden om dit rubber voor dit experiment (voor mij is het dat :) ) te kiezen was dat ik vermoedde dat dit rubber er het meeste baat bij zou hebben.
Dat het potentie had had ik al wel gemerkt maar nu kwam het er meer uit door de betere spinvariatie en giftiger spin.
Of dat zo is weet ik niet maar het speelde een stuk scherper en beter. Met rubbercement vond ik het wat sloom bij dun geraakte topspins en viel ook de spin tegen. Het speelde met rubbercement wat als een te zacht chinees rubber voor op spin gespeelde topspins en pas bij wat dikker raken dynamischer. Dat was nu weg en in alle opzichten beviel het rubber beter. Verder ga ik er niet te veel op in maar het maakte voor mij dus duidelijk verschil.
Waterlijm is er nog niet zo lang en dus is het ook logisch dat fabrikanten hun rubbers nu in het ontwikkelingsproces de rubbers wat meer op dit soort lijm leren afstemmen. Omega V tour is daar voor mijn gevoel een voorbeeld van.

Overigens heb ik dit gebruikt : http://www.artsuppliesonweb.com/index.p ... 10106.html
500 gr kost 3,75 wat goedkoper is dan rubbercement. Meebesteld met huidenlijm dus zelfs geen extra portokosten.

Eerst heb ik om te testen wat lijm op een stukje afvalhout uitgesmeerd en nog wat op een oud rubber.
Na drogen leek de hechting prima en liet het zich ook weer goed afpellen en voelde elastisch als rubber. Precies wat ik zocht dus.
Toen eerst een oud rubbertje proberen te lijmen op een frame. Dat gaf wat problemen met aanbrengen van een laag die egaal genoeg is en de lijm ging wat klonteren, korrelen doordat de amoniak (die de emulsie in stand houdt) tijdens het verdelen snel verdampt.
In een apart flesje heb ik toen, (denkend aan haifu oil en mayonaise wat een emulsie is met water en olie :) ) wat latexlijm vermengd met plm twintig procent olie (tuner kan dus neem ik aan ook). Dat ging prima. De verwerkbaarheid voor een groot oppervlak is nu beter al moet ik nog steeds snel de lijm verdelen.
De olie gaf de lijm na drogen (water en amoniak) ook een betere tack.
Zo heb ik de Omega tour geplakt en batje paar uur tussen twee boeken geklemd met lijmknijpers.
Wat nu, een week later, nog in het flesje zit is nog steeds egaal gemengd zonder klonteren / schiften en lijkt nog prima bruikbaar.
De tour heb ik om te testen vandaag van het frame gehaald en lijmresten verwijdert. Ook dat ging allemaal prima en de tack was nu ook weg.
De olie is deels in het rubber getrokken en deels ook in het licht gesealde frame neem ik aan.
Bij vaak omplakken kan dit een ophoping van olie geven in het frame. Een goeie reden om dat niet te veel te doen. Met lampenolie kan ik ook nog proberen. Dat verdampt wat beter dan olijfolie.

Natuurlijk moet ik er nog ervaring mee opbouwen maar het lijkt in ieder geval goed bruikbaar en zou wel eens bye-bye rubbercement kunnen zijn voor mij.
Met andere rubbers ga ik uiteraard testen maar het kan dan ook minder gelukkig uitvallen.
Feit is dat ik het met de tour iig beter vond en het geheel van frame, rubber en lijm ook als goed heb ervaren.

Het principe waardoor zo,n dun laagje merkbaar verschil kan maken is volgens mij dat een elastischer verbinding maakt dat de elasticiteit van de spons beter kan aansluiten op die van de frame toplaag en andersom.
Ook hout is elastisch in alle richtingen net zoals spons (technisch gezien zelfs veel elastischer) maar als de verbinding naar het frame stroperiger is dan geeft dat een soort ontkoppeling waardoor die houtelasticiteit meer verloren gaat voor spin en als ondersteuning van de spons.
Bij dikker raken zorgt de druk van de bal wel voor een koppeling. Bij dunner raken maar tangentiaal wel vol belasten (voor spin) minder. Dan heeft een meer stroperige of juist meer elastische verbinding meer invloed.
Topspins die ik dunner raak kunnen sneller zijn of langzamer, korter of langer, boven tafel of later geraakt.... Een heel scala aan variaties dus nog waarbij de lijmverbinding een rol speelt.

allrounder
Super Member
Super Member

Berichtdoor allrounder » 17 Jun 2014, 22:58

Hoi Mank,

Ik heb absoluut waardering voor de manier waarop tot in details de verschillen worden getest en bekeken, maar uiteindelijk is het toch verboden om te lijmen met iets anders dan lijm op waterbasis?
Er kan dan nooit een resultaat uitkomen waar je iets aan hebt, of vind je het gewoon hobby om dit soort dingen te weten te komen, dat kan natuurlijk ook :D

Groetjes,
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 18 Jun 2014, 10:15

Als deze lijm niet is toegestaan is geen enkele tt lijm toegestaan. Dit is voc vrij op waterbasis met een ammoniakgeur. Min of meer Hetzelfde als tt-lijm op waterbasis dus. Dit is alleen merkloos en zonder specifieke toevoegingen voor de bruikbaarheid als lijm. Vandaar zo goedkoop.
Oie voeg ik toe om de bruikbaarheid als lijm en voor het grotere oppervlak nog wat te verbeteren maar het kan ook zonder olie wel worden gebruikt mischien. Olie geeft betere uitvloeiing en langere opentijd (tijd dat een liim nog tack heeft als water en ammoniak al weg zijn). Voor dat doel is ook aan de tt lijmen nog een hulpmiddel toegevoegd. Soms voegen ze wat extra toe om een licht tuner effect te krijgen. Donic revolution bijv en die is toegestaan.
Plm twintig tot veertig procent olijfolie op een laagje lijm is om te tunen heel weinig en doet wat dat betreft nauwelijks iets. Is ook niet mijn doel ermee. Welke verhouding of welk spul hiervoor het beste werkt moet ik ook nog testen.

Los daarvan vergelijk ik met de niet voc vrije collal rubbercement die ik eerder gebruikte.
Die vergelijking geldt net zo goed voor de tt -lijm op waterbasis in plaats van dit goedkopere alternatief.
Het gaat me hierbij verder niet om wat regelconform is of niet of om een tuner effect maar hoe het spelen met een batje wordt beinvloedt door de vaste stof verbinding tussen frame en rubber. Collal is eenmaal ingedroogd niet net zo elastisch als rubber.
Mijn fascinatie ontstaat vaak als ik iets wat ik ervaar in tt niet kan verklaren uit de fysische theorie die ik oa leerde op de hts. Hoe kan een verandering in zo,n dun laagje lijm als verbinding tussen frame en rubber toch merkbare invloed hebben ?
Omdat het een verbinding geeft is me duidelijk maar hoe werkt dat door op de onderdelen die verbonden worden ?
Het hele rubber en frame speelde er iets anders door namelijk. Heb met de combinatie (en omega V pro op bh) eerder al twee competitiewedstrijden gespeeld dus kon ik dat vrij goed bepalen.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 19 Jun 2014, 12:53

Wat misschien verwarrend werkt soms is dat ik door mijn vroegere opleiding ermee vertrouwd ben oa verbindingen (lassen, solderen, lijmen) met behulp van een microscoop te bekijken of foto,s die met een microscoop zijn gemaakt.
Studieboeken stonden er vol mee. Daardoor heb ik geleerd me meer op microschaal (en met intuitie) een voorstelling te maken van dingen die met blote niet zo zichtbaar zijn. Voor wie dat niet zo gewend is komen sommige voorstellingen in woorden dan vreemd over kan ik me zo voorstellen :) .

Ook mijn gebruik van de term elasticiteit kan wat verwarrend zijn.
In techniek en fysica is diamant bijvoorbeeld één van de meest elastische materialen zo niet het meest elastisch. Staal is ook elastischer dan hout en hout elasticher dan rubber en rubber weer elastischer dan bijvoorbeeld kneedgum.
Latexlijm zit - eenmaal opgedroogd - op die schaal meer bij rubber in de buurt en rubbercement gaat wat meer richting kneedgum.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 28 Jun 2014, 14:11

Inmiddels wat meer met deze lijm getest.
Dit spul in pure vorm is ahw de basis van latexlijmen (incl tt lijm op waterbasis dus). Dit is alleen bedoeld voor mallen en dikkere lagen waarbij het probleem van rubbelen, korrelvorming tijdens opbrengen zich niet voordoet.
Daar had ik eerst problemen mee en toen met olie bijgemengd minder. Het lag alleen ook aan mijn onervarenheid met dit soort lijm.
Nu heb ik in pure vorm geprobeerd en dan direkt uit flesje wat op het rubber/frame gieten en met een gumspons (zelfde als bijgeleverd bij tt-lijm) snel en licht verdelen.
Gumspons eerst onder de kraan gehouden en uitgeknepen zodat de spons niet al te veel lijm opneemt en de lijm ook niet te snel indroogt bij opbrengen door een gortdroge spons.
Dit ging nu ook al redelijk goed en met wat meer oefening waarschijnlijk helemaal.

Toch ontstonden bij opbrengen van tweede laag nog een paar kleine korreltjes omdat ik de eerste niet lang genoeg had laten drogen denk ik. De korrelvorming ontstaat vooral als de lijm nog nat is van water maar al droog qua ammoniak.
Lijm weggerost met tissue (dat gaat makkelijk) en plm een theelepel olie door het nog bijna volle flesje gemengd en goed geschud.
Veel minder olie dan eerste keer dus maar opbrengen en verdelen ging wel wat beter. Geen korreltjes en mooie egale dikte.
De lijm is als tt lijm eerst wit en wordt doorzichtig bij opdrogen net als tt-lijm op waterbasis. Ook de föhn nog even gebruikt om sneller te laten drogen.
Verder weinig bijzonderheden (behalve de lage prijs) vergeleken met lijmen als tearmenden of copydex of tt lijm.
Hechting is ook vergelijkbaar met rubbercement maar spons werkt niet zoals bij rubbercement wel (eerst uitzetten en dan krimpen bij drogen). Daardoor blijven de rubbers aan de randen wat beter zitten.

Wat prijs betreft is het als met boutjes en moertjes ; bij de bouwmarkt twee euro-duppies, voor een fiets bij de fietsenmaker vijftig cent voor een vergelijkbare moer en voor een shimano onderdeel kost een vergelijkbare moer opeens drie euro. Rara hoe kan dat ?

Vindt het iig anders spelen dan rubbercement.
Dat komt denk ik ook omdat ik bij poreuze spons rubbers wat meer lijm gebruik. De lijm vult dan de porien meer op en bij meer lijm van twee verschillende soorten ontstaan ook eerder merkbare verschillen bij het spelen.

In ieder geval lijkt het een prima alternatief voor de dure tt lijm op waterbasis en ook rubbercement.
Ik lijm en knip ook voor alle andere (plm vijftien) spelers op de club en de lage prijs in combinatie met afwezigheid van voc oplosmiddel is daarom voor mij misschien wat belangrijker.

mank
Platinum Member
Platinum Member

Berichtdoor mank » 14 Jul 2014, 12:17

Osp biedt nu op hun website ook een latexlijm aan met een uitleg erbij die min of meer aansluit bij bovenstaande.
De elasticiteit van de lijm speelt ook volgens hen een niet te onderschatten rol bij de speeleigenschappen van het uiteindelijke batje.

Hoe dat in zijn werk gaat is te visualiseren met een soepele theedoek op een zachte ondergrond.
Druk met de vinger een kuiltje in de doek en ondergrond dan bedekt daarna de doek een duidelijk kleiner oppervlak, De doek is overal wat verschoven tov de ondergrond.
Een lijmlaag ertussen zou het geheel van doek en ondergrond veerkrachtiger doen aanvoelen.
Dit gebeurt tussen frame en rubber ook. De lijmlaag neemt een (schuif)spanning op richting het baltrefpunt die het verschuiven tussen spons en hout tegengaat. Bij spinslagen nog veel meer (en dan minder / niet concentrisch).
Een minder elastische lijm vertraagd dan het rubber en het frame (of beter de interactie russen frame en rubber) en beinvloedt de speelkarakteristiek en speelgevoel. Een elastischer lijm doet dat dan andersom ook.

In praktijk vindt ik dat met latex gelijmd de balafsprong wat vlakker blijft onder invloed van inkomende spin (voor countertopspin bijvoorbeeld lost de bal wat beter en blijft vlakker) en juist wat hoger gemaakt kan worden bij zelf topspin genereren. Of lager voor een steek/kapbal op bijvoorbeeld een serve zonder spin of wat topspin.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 11 Jun 2021, 10:20

Een oud topic, maar met veel fascinatie gelezen. Ook omdat ik zelf al een tijdje bezig ben met : welke lijm moet ik nu gebruiken?

Voor de 0x noppen gebruik ik van die lijmvellen... waarom: Omdat het me nog nooit succesvol gelukt is een ox te plakken met iets anders! LOL
Voor mijn 'normale' rubbers (ik blijf dat eem vage term vinden omdat volgens mij noppen 'normaal' zijn), gebruikte ik eerst altijd Huison lijm uit china... maar volgens mij voldoet die niet aan de eisen... dus daar stapte ik vrij snel van af (het flesje is echter mijn roller geworden ;-) ) ... toen ben ik op zoek gegaan naar welke lijm dan en kwam ik uit bij de Collal rubbercement lijm. Die gebruik ik nu al een tijdje... maar als ik dus met een frame van een ander speel (soms tijdens training)... dan ervaar ik eigenlijk vrij standaard een heel ander balgevoel... en persoon begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat mijn rubbercement lijm (en misschien ook wel de dikte?) hier een sterke invloed op heeft....

Ik ben dus geneigd maar eens over te stappen naar de 'normale' water gedragen lijm die ervoor bedoeld is... ik vind ze alleen zo belachelijk duur voor zo weinig lijm...

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 13 Jun 2021, 10:13

Ik gebruik nog steeds lijm met oplosmiddelen. Collal fotolijm. Dit is voordelig, en plakt heel eenvoudig. Het is wel waar wat jij aangeeft dat het lijmen het speelgevoel anders kan maken. Zeker als je redelijk kort na het plakken gaat spelen merk je dat het rubber wat sneller is en iets beter spint. Heel veel verstand van hoe dat precies werkt heb ik niet. Voor zover ik weet zet de spons iets uit door de oplosmiddelen. Ik kan mij goed voorstellen dat de rubbers van tegenwoordig toch anders ontwikkeld zijn, en beter passen bij een watergedragen variant. Deze laat het rubber meer zoals het bedoeld is, terwijl mijn oude potje verdunt met wasbenzine het karakter iets aanpast. Ik heb wel het idee dat dit na een paar dagen tot een week wel weer naar normale waarden is afgezakt. Geen idee of je met de oude lijm de gaatjes in de spons meer dicht plamuurt, en bij watergedragen een laagje er tussen legt. Lastige vraag. Ik speel recreatief, en hou het lekker bij mijn oude betaalbare potje lijm.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 15 Jun 2021, 10:29

Hey Danny,

Ik ga toch overstag, heb nu lijm besteld bij de decathlon, de prijs viel nog mee...

Verdunnen met wasbenzine... misschien had ik dat ook moeten doen want ik vind de collal over het algemeen ernstig dik en lastig lijmen (nu nog meer dan 1,5 jaar geleden. Maar ik ga nu eerst over op de officiële lijm en kijken hoe dat mij bevalt.

Danny1973
Moderator
Moderator

Berichtdoor Danny1973 » 15 Jun 2021, 18:13

Ben benieuwd. Mocht je alsnog kiezen om te verdunnen, dan kan er best wel flink wat wasbenzine bij. Denk dat je bijna een kwart tot een derde toe kan voegen. Bouw dit echter rustig op, want als het te dun is kan je niet meer terug.

Andrott
Advanced Member
Advanced Member

Berichtdoor Andrott » 16 Jun 2021, 17:03

Hé, TwoFace.

Wat voor lijm heb je nu gekocht.

Met vriendelijke tafeltennis groeten,

Andrott.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 21 Jun 2021, 10:35

Ben benieuwd. Mocht je alsnog kiezen om te verdunnen, dan kan er best wel flink wat wasbenzine bij. Denk dat je bijna een kwart tot een derde toe kan voegen. Bouw dit echter rustig op, want als het te dun is kan je niet meer terug.
Ik ga nu eerst de watergedragen lijm proberen. Maar mocht het zover komen, dan zal ik eerst weer eens op het forum zoeken naar tips en zal ik dus hoogstwaarschijnlijk wel verdunnen met wasbenzine.

TwoFace
Silver Member
Silver Member

Berichtdoor TwoFace » 21 Jun 2021, 10:36

Hé, TwoFace.

Wat voor lijm heb je nu gekocht.

Met vriendelijke tafeltennis groeten,

Andrott.
Hoi Andrott, ik heb nu deze gekocht: https://www.decathlon.nl/p/tafeltennis- ... mc=8501882

Hopelijk doet het goed zijn werk.