Op zoek naar een nieuwe forehand rubber

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
Plaats reactie
Eric
Beginner
Beginner

Op zoek naar een nieuwe forehand rubber

Bericht door Eric »

Ik heb even wat topics doorgespit, maar kom nu zelf ook met een vraag. Ik ben eigenlijk op zoek naar een nieuw forehandrubber, wat het best bij mijn speelstijl past. Ik speel 2e klasse Gelre, maar heb ook 5 seizoenen 60% gespeeld in de 1e klasse.

Mijn spel:
Ik pas me meestal aan, aan de tegenstander. Ik ben op 14 jarige leeftijd begonnen en heb nooit de training gehad zoals die van veel aanvallers bijvoorbeeld is. Ik moet het hebben van tactisch inzicht en een goede beheersing van alle slagen. Ik ben dus allround te noemen. Tegen aanvallers ben ik een verdediger die diep door de knieën de bal met superveel backspin terug geeft en in de spinralley met mijn forehand actief blok aan tafel.
Het scriver rubber is daar ideaal voor. Tegen allround spelers en verdedigers sta ik aan tafel schuif ik mee en zoek de opening waar mogelijk met mijn forehandspin of met een korte backhand tik als de bal te hoog boven het net komt.

Mijn batje en rubbers nu:
Backhand 1.5 Butterfly scriver L
Forehand 1.8 Donic Accuda S2
Frame Donic Waldner Allplay

Wisseling van rubber:

Ik heb eerst nog gespeeld met Tenergy 64 1.9 op de forehand en scriver L 1.7 op de backhand op het Waldner allplay frame, maar in de 1e klasse en met name tegen de betere spelers werd ik teveel op mijn forehand opgezocht met service waardoor ik te weinig backspin terug kon geven. Heb toen Donic Accuda s2 en scriver 1.5 L op een Donic Burn AR+ frame gehad maar dat frame brak na enige tijd en nu met deze opstelling speel ik al een tijdje.

Met het frame en het backhandrubber ben ik tevreden. Het frame is wat zwaarder maar ik speel er al langere tijd mee en het scheurt niet zo snel als mijn andere frames bij de bevestiging van het handvat op het frame. (nee ik gooi er niet mee )

Met het forehandrubber ben ik gematigd tevreden. Ik merk dat ik de laatste tijd wat harder moet werken om een forehand spin over het netje te krijgen, nu voelt het rubber ook wat gladder aan dus zal het ook wel (deels) slijtage zijn. Het blokken ging er prima mee. Met de tenergy 64 was ik qua spin super tevreden, ballen doken op het laatste moment naar beneden als ik spinde, alleen met service ontvangst en tijdens schuifralleys had ik minder controle en vlogen ballen vaak over tafel, het op snelheid uitblokken van tegenstanders was ideaal al moest je oppassen dat je tijdens het blokken de bal niet te veel snelheid mee gaf.

Ik ben qua merken, hard/zacht rubber enz best een leek al probeer ik me met mijn materiaalkeuze altijd wel te verdiepen in rubbertabellen of leg mijn vraag voor aan de winkel. Maar wat zouden jullie adviseren voor op mijn forehand? Moet ik dan denken aan een zacht of hard rubber?

Ik zoek dus niet al te veel snelheid in mijn spel, maar wel een makkelijke opening. Ik speel zelden contra.
Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Op zoek naar een nieuwe forehand rubber

Bericht door Danny1973 »

Hoe lang speel je met de acuda s2? De rubbers van tegenwoordig met lijmeffect hebben niet meer de levensduur van oudere generatie rubbers zoals sriver en yasaka mark v. Ikzelf speel nu ongeveer 3 jaar met xiom rubbers en ben daar behoorlijk tevreden over. Momenteel gebruik ik de xiom vega japan, die ik op dit moment hun beste rubber vind. Veel gevoel en effect met serveren en niet al te lastig om service op te vangen. Grootste voordeel voor mezelf is de enorme hoeveelheid spin bij topspin en het goede geoel in een contrarally, waarbij je goed kunt varieren qua tempo. De levensduur van dit rubber is al weer beter dan de eerdere xiom rubbers die ik heb gebruikt. Dit is voor mij een medium rubber, waarmee ik alles goed kan spelen. Voor zover ik me de s2 goed kan herinneren, is de vega japan iets softer en een klein beetje sneller, maar eenvoudiger om veel effect te geven.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Eric
Beginner
Beginner

Bericht door Eric »

Ik denk dat ik het rubber zeker 3 competities heb waarvan ik er zeker 2 competities mee heb gespeeld. Heb ook nog tussendoor met Scriver L 1.7 op de forehand gespeeld maar dat was echt te traag.
allrounder
Super Member
Super Member

Bericht door allrounder »

Ik heb ook goede ervaringen met Xiom.
Afhankelijk van hoe hard of zacht je het rubber wilt kun je kiezen voor de Elite, Europe, Japan etc.

Ik kan met de Elite heel veel backspin terugleggen bij een service ontvangst en bij het schuiven.
Bij topspin kun je ook heel veel effect geven en er zit voldoende tempo in zonder dat het te snel is.
De Elite is ook erg zacht, volgens mij de zachtste versie binnen het Xiom segment, waardoor je erg veel gevoel in de slagen kunt leggen.

Omdat je er ook mee wilt kunnen verdedigen zou ik hem alleen niet te dik nemen anders verlies je de controle.
Dus wat voor rubber je ook kiest, ik zou voor de 1.7/1.8 mm. gaan, tenzij je veel controle in je slag hebt en een wat minder snel rubber kiest, dan zou je ook voor 2 mm kunnen kiezen, maar dat zou ik bij een Tensor rubber zoals Xiom die heeft niet riskeren als ik jou was (behalve de Musa, da's geen Tensor maar die zou ik met jouw speelstijl niet aanbevelen op de FH).

Succes in ieder geval.
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Tenergy 64 fx misschien ?

Of Victas heeft nog een tensor die specifiek voor defensief spel bedoeld is (Koji matsushita speelt er mee op fh geloof ik).
Vs- 401 heet het.
Harde spons met bijna tacky toplaag. Serves of contra ballen kun je met zo,n rubber goed afkappen en bal kan dan goed strak en vlak gehouden worden. Topspin niet het makkelijkste rubber misschien maar daarvoor wel "giftiger" te spelen. Heel specifiek rubber maar past misschien best goed bij je spel. Bij tt-news.de zijn ze er meest positief over ; http://forum.tt-news.de/showthread.php?t=144939. Paar negatieve reacties zijn van spelers waar het niet zo goed met hun frame past denk ik en harder rubber heeft ook altijd wat inspeeltijd nodig. Jou frame past het denk ik wel goed bij.
Het is een wat zwaarder rubber maar in 1,8 en met 1,5 mark V op zo,n allplay niet zo zwaar dat je er - normaal gesproken - niet aan kunt wennen. Je handspieren sterken wel wat aan na paar keer spelen en dan voelt de handling vanzelf lichter :) .
Zomaar een idee hoor, ik ken het rubber niet. Je spel wordt alleen gauw wat makkelijk voor de tegenstander denk ik en dan zou zoiets weleens kunnen helpen om dat te voorkomen.
MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door MvanL »

Ik ben de Victas VS-401 net op mijn frame aan het plakken. Ook topspin openen waren ze op internet vrij positief over. De hoge controle sprak me erg aan, samen met de goede spinwaarde. Ik heb wel de 2.0 anders was ik bang dat het heel langzaam zou worden. Morgen mijn eerste training er mee, dus dan zal ik mijn ervaringen posten.

Update: Net even mee gespeeld tegen een ballenkanon. Ik heb nu de Tibhar 5Qsound in 1.8 op mijn forehand en Victas VS-401 2.0 op mijn backhand. Maar om te vergelijken ook andersom gespeeld. Eerste indruk is zeker positief. De VS-401 is slechts een klein beetje langzamer als de 5QS, vooral door de lichtere katapult. Spin is heel hoog. Ik kan nu meer spin bij mijn service geven met de VS-401. De 5QS gaat al wel een seizoen mee. De controle van de VS-401 is echt super. Het speelde vanaf het begin heel lekker, vertrouwd en precies. Dit in alle slagen. Topspin ook makkelijk te doen. Alleen inderdaad wel behoorlijk zwaar, ik denk dat ik daar wel aan kan wennen. Mijn hele batje weegt nu 197 gram, ik heb het rubber niet los gewogen.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Pff dat wordt bijna werken dan .. ;).
Expert in standaard maat heeft wel een wat groter blad dus zijn rubbers ook wat groter geknipt.
Eric
Beginner
Beginner

Bericht door Eric »

Kleine update, heb de Xiom Vega Elite 1.8 besteld. Nu alleen weer wachten tot 7 januari voordat ik er überhaupt mee kan spelen :(
Eric
Beginner
Beginner

Bericht door Eric »

Inmiddels zo'n 3 maanden verder. Als ik het moet uitdrukken in % qua competitie dan ben ik zeer positief met 20 vd 21 gewonnen. Qua topspin gaat het al wel makkelijker als de acuda, maar nog steeds niet zoveel meer makkelijker. Dus mijn zoektocht wilde ik eigenlijk doorstarten en zat te denken aan de tenergy 05 in de 1,7 variant of de Victas VS 401, al moet ik wel zeggen dat ik iets zoek wat niet teveel aanpassing/gewenning nodig heeft aangezien ik volgend seizoen zo goed als zeker weer 1e klasse ga spelen.
MvanL
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door MvanL »

Victas VS>402 Limber kan ook interessant zijn voor je. Het is een combinatie van de toplaag van VS>401 met een zachtere spons.
DHC in Delft
Derde klasse West-zuid
OSP Expert All+
Tibhar 5Q VIP 2.1
Victas VS>402 Limber 2.0
Plaats reactie