Advies Rubbers
Advies Rubbers
Beste forumleden,
Met mijn eerste berichtje hier op het forum val ik direct met de deur in huis..
Ik ben aan het orienteren voor nieuwe rubbers op mijn frame (joola greenline fast) Ik ben een aanvallende speler (op mijn forehand en wat defensieve speler op mijn backhand) Volgens seizoen speel ik 5e klasse.
Op mijn forehand speel ik met Tenergy 80 2.0 en backhand Donic slice. Ik merk dat ik controle mis op mijn forehand. Wanneer ik een sidespin serve speel merk ik dat ik deze te ver op te tafel krijg ipv kort over het net doordat deze te veel snelheid krijgt. de backhand met de donic slice is redelijk alleen wat lastig mee te spinnen. Per mail heb ik van een tt winkel het volgende advies gekregen : forehand Energy Extra 1.8, backhand : Andro Shifter in 1.5. Aangezien ik een noob ben op het gebied van rubbers zou ik het erg waarderen als jullie mij feedback hierover kunnen geven!
Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
Groeten Richard
Met mijn eerste berichtje hier op het forum val ik direct met de deur in huis..
Ik ben aan het orienteren voor nieuwe rubbers op mijn frame (joola greenline fast) Ik ben een aanvallende speler (op mijn forehand en wat defensieve speler op mijn backhand) Volgens seizoen speel ik 5e klasse.
Op mijn forehand speel ik met Tenergy 80 2.0 en backhand Donic slice. Ik merk dat ik controle mis op mijn forehand. Wanneer ik een sidespin serve speel merk ik dat ik deze te ver op te tafel krijg ipv kort over het net doordat deze te veel snelheid krijgt. de backhand met de donic slice is redelijk alleen wat lastig mee te spinnen. Per mail heb ik van een tt winkel het volgende advies gekregen : forehand Energy Extra 1.8, backhand : Andro Shifter in 1.5. Aangezien ik een noob ben op het gebied van rubbers zou ik het erg waarderen als jullie mij feedback hierover kunnen geven!
Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
Groeten Richard
Re: Advies Rubbers
Je hebt een behoorlijk snelle combinatie, zeker op je forehand. Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden qua rubbers, maar ook de overweging om met een medium frame te spelen is een optie als je iets meer controle neemt. Ik herken keuzes waar ikzelf ook regelmatig tegenaan ben gelopen, snel materiaal met hoge waarden qua spin. Hoe lang speel jij, en heb je training gehad waardoor je de slagen technisch op een goede manier speelt. Te snel naar snel materiaal geeft de neiging om slagen niet goed af te maken. Ik merkte op mijn backhand dat ikeen heel korte slag ging maken door een te snel tensor rubber op een snel carbon frame.
Ikzelf ben enorm te spreken over het merk xiom, waarbij de xiom vega elite, en de xiom vega europe heel goede allround rubbers zijn. Een elite in 1.8 op je bachand is een redelijk zacht rubber waar je ook een bal mee kunt openen, en toch veel controle hebt. Ikzelf vind de europe in 2.0mm een goed rubber om op forehand mee aan te vallen zonder dat het extreem snel wordt. Jou frame ken ik niet, wel de joola wing passion fast. Ik vind dat al behoorlijk snelle frames, en kan me voorstellen dat dit ook niet meewerkt om de bal kort te houden. Misschien loopt et bij jullie ook een trainer rond die je kan helpen bij een advies, of probeer eens een batje van een teamgenoot om eens te vergelijken met wat je nu hebt. Succes
Ikzelf ben enorm te spreken over het merk xiom, waarbij de xiom vega elite, en de xiom vega europe heel goede allround rubbers zijn. Een elite in 1.8 op je bachand is een redelijk zacht rubber waar je ook een bal mee kunt openen, en toch veel controle hebt. Ikzelf vind de europe in 2.0mm een goed rubber om op forehand mee aan te vallen zonder dat het extreem snel wordt. Jou frame ken ik niet, wel de joola wing passion fast. Ik vind dat al behoorlijk snelle frames, en kan me voorstellen dat dit ook niet meewerkt om de bal kort te houden. Misschien loopt et bij jullie ook een trainer rond die je kan helpen bij een advies, of probeer eens een batje van een teamgenoot om eens te vergelijken met wat je nu hebt. Succes
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Beste Danny,
Bedankt voor je snelle reactie (wordt erg gewaardeerd). Ik speel 2 jaar (2 x per week) waarbij ik 1,5 jaar (3 x competitie heb gespeeld). Ik wordt voornamelijk getraind door hogere klasse spelers bij onze vereniging die (gelukkig) de tijd nemen om mij het e.e.a. uit te leggen.. ik merk dat ik in de forehand topspin mn slag niet afmaak .. dus daar ligt een groot verbeter punt.. tevens kan in het terug brengen van de side spin serve heel wat winst worden behaald (springt te vaak van mn batje)..
Ik heb afgelopen week met een batje (frame weet ik niet) gespeeld met Joola sriver EL rubbers (aan beide zijde), behoorlijk wat meer controle ondervonden dat de combinatie waar ik nu mee speel.. dit heeft mij ook bevestigd dat ik op zoek moet gaan naar een combinatie met meer controle die werkt voor mij!
Bedankt voor je snelle reactie (wordt erg gewaardeerd). Ik speel 2 jaar (2 x per week) waarbij ik 1,5 jaar (3 x competitie heb gespeeld). Ik wordt voornamelijk getraind door hogere klasse spelers bij onze vereniging die (gelukkig) de tijd nemen om mij het e.e.a. uit te leggen.. ik merk dat ik in de forehand topspin mn slag niet afmaak .. dus daar ligt een groot verbeter punt.. tevens kan in het terug brengen van de side spin serve heel wat winst worden behaald (springt te vaak van mn batje)..
Ik heb afgelopen week met een batje (frame weet ik niet) gespeeld met Joola sriver EL rubbers (aan beide zijde), behoorlijk wat meer controle ondervonden dat de combinatie waar ik nu mee speel.. dit heeft mij ook bevestigd dat ik op zoek moet gaan naar een combinatie met meer controle die werkt voor mij!
Ik heb zelf vega elite op dit moment in 1.8 op forehand en die bevalt mij goed. Ik heb ook vega europe gehad op e backhand met name en is fijn om te tikken maar wel onvoorspelbaarder en gevoeliger voor spin. Met de vega elite kan ik kort terug leggen maar ook lekker tikken. Ik kan er alleen weinig spin mee geven maar dat ligt ook aan mijn techniek helaas.
Grt Jeroen
Grt Jeroen
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
Bedankt voor je reactie.. het blijft lastig om op basis van advies nwe rubbers aan te schaffen! Danny gaf een slimme tip door wat batjes van medespelers te testen op die manier wat meer gevoel te krijgen welk rubber het beste bij me past.. en dan blijft het nog steeds erg last 
Dat ben ik ook helemaal met je eens, ik loop zelf ook veel te experimenteren met rubbers, de vega elite is in ieder geval goed allround. Ik had een 1.7 mm tenergy 05 fx wat ook goed beviel maar die zijn me te duur. Daarom kwam ik terecht bij xiom die zijn toch wat goedkoper. Ik had vroeger een fijn rubber in butterfly tackifire special maar die wordt niet meer gemaakt :-(
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
Je kan natuurlijk blijven reviews/adviezen lezen en opzoekingswerk doen, maar hoe je het ook draait of keert, je moet gewoon een rubber kopen en er mee spelen. De keuzemogelijkheden zijn ook zo groot dat je het bos door de bomen niet meer ziet. Als je toch veel dingen wil testen, kunnen 2dehands rubbers een goedkope oplossing zijn.
Je past je speelstijl sowieso aan aan het rubber, dus als je er 1 kiest uit de 'verzameling' van geschikte rubbers voor uw speelniveau (genoeg controle etc.), kan je niet veel misdoen. Met de klassiekers zoals sriver, mark v, etc. kan je sowieso niet verkeerd gaan, denk ik.
Ik speelde vroeger met yasaka mark V en xiom vega europe, beide zeer goede rubbers, dus zeker aan te raden. Momenteel speel ik met dawei IQUL op een sneller frame en deze spelen niet zo heel verschillend of beter/slechter (een purist zal natuurlijk anders beweren), maar ze hebben me wel maar 9 euro per stuk gekost (tov 30-35 euro voor mark V/xiom vega).
Veel succes met de zoektocht
Je past je speelstijl sowieso aan aan het rubber, dus als je er 1 kiest uit de 'verzameling' van geschikte rubbers voor uw speelniveau (genoeg controle etc.), kan je niet veel misdoen. Met de klassiekers zoals sriver, mark v, etc. kan je sowieso niet verkeerd gaan, denk ik.
Ik speelde vroeger met yasaka mark V en xiom vega europe, beide zeer goede rubbers, dus zeker aan te raden. Momenteel speel ik met dawei IQUL op een sneller frame en deze spelen niet zo heel verschillend of beter/slechter (een purist zal natuurlijk anders beweren), maar ze hebben me wel maar 9 euro per stuk gekost (tov 30-35 euro voor mark V/xiom vega).
Veel succes met de zoektocht
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
Ik kan me voor een groot deel vinden in de reactie van mdp. Zeker een sriver of een mark v zijn nog altijd zeer goede rubbers voor allround spel. Ik weet alleen niet zeker of de stap vanaf de tenergy 80 terug naar deze rubbers erg groot zal zijn. Vandaar dat ik eerder voor een xiom vega elite/europe zou kiezen.
Voor de backhand is het zeker een veilige keuze. Er zijn nog genoeg spelers die ook hoger spelen die ook voor deze klassiekers gaan. Het geeft je veel rust en vertrouwen als je weet waar je prettig mee speelt en niet iedere keer moet zoeken naar een nog beter rubber. Aan de andere kant is de zoektocht ook wel weer interessant. Helaas zijn rubber en frames niet heel goedkoop.
Obbezz, waarom heb jij destijds eigenlijk voor de tenergy 80 gekozen?
Voor de backhand is het zeker een veilige keuze. Er zijn nog genoeg spelers die ook hoger spelen die ook voor deze klassiekers gaan. Het geeft je veel rust en vertrouwen als je weet waar je prettig mee speelt en niet iedere keer moet zoeken naar een nog beter rubber. Aan de andere kant is de zoektocht ook wel weer interessant. Helaas zijn rubber en frames niet heel goedkoop.
Obbezz, waarom heb jij destijds eigenlijk voor de tenergy 80 gekozen?
Op een website heb ik een vergelijk gevonden met verschillende soorten rubbers, de tenergy 80 kwam hier het beste uit de bus.. in mn onervarenheid heb ik de keuze hierop laten vallen.. niet wetende dat een rubber met wat meer controle misschien een betere optie is voor een beginnende speler! Dit werd me iig duidelijk toen ik met een sriver op mn forehand speelde waarbij ik met een sidespin de bal makkelijker kort over het net kreeg! Ik zou nu een rubber kiezen met een stuk meer controle ipv snelheid. wat zijn de diktes die aan te raden zijn op forehand en backhand als je voor de xiom zou gaan?
Kijk anders een bij de advertentie in het topic te koop van mepper59, die heeft voor een redelijke prijs xiom vega rubbers te koop. Je zou 2.0 op fh en 1.8 op bh kunnen proberen. Je bent dan voor 2 rubbers minder kwijt dan 1 nieuwe, mocht jou 80 in goede staat zijn kan je deze op het forum nog proberen te verkopen. Vast nog wel iemand die deze eens wil testen.
klinkt als een goed plan... kzie alleen niet in de adv van mepper staan dat het 2de hands rubbers betreft (maar dat zal wel gezien de prijs) voor 25 euro kan je een keer leuk testen!! bedankt voor de tip!
Het probleem met die lange serve of weinig effect heeft niet zo veel met spelniveau of snelheid van frame of rubber te maken denk ik, Meer de balafsprong van tenergy 80 die nog vrij hoog is voor het frame. Het greenline fast frame wordt op tt-news.de als all+ hooguit off - ingeschat en oa door iemand vergeleken met een licht uitvallend primorac frame.
Dat betekent dat een hoge balafsprong van een rubber door het frame nog versterkt wordt. Spin geven en snelheid geven zijn dan minder goed te ontkoppelen. Probeer je dus actief veel spin te zetten dan komt snelheid er automatisch bij.
Bij topspin van tegenstander blokken of lange serves met veel effect ontvangen gaat de bal dan ook vaak over tafel door de de hoge balafsprong. Met snelheid heeft dat dan weinig te maken maar je kunt de hoek waaronder de bal wegspringt gewoon niet goed controleren en te hoog is ook al gauw te ver.
Zo,n frame heeft dan een rubber nodig waarbij de balafsprong wat minder hoog/scherp is en die wordt dan door het frame nog hoog, scherp (en variabell) genoeg. Beter dus de mark V van mepper proberen of sriver el 1,9. Dunnere spons kan ook maar dan wordt de slag ook weer korter.
Ben nog nooit iemand tegengekomen die een goeie volle fh slag speelde met een zacht rubber in 1,6 of 1,9 mm.
Backhand zou een vega elite wel kunnen in 1,8 maar is wel een stuk minder defensief dan slice.
Dat betekent dat een hoge balafsprong van een rubber door het frame nog versterkt wordt. Spin geven en snelheid geven zijn dan minder goed te ontkoppelen. Probeer je dus actief veel spin te zetten dan komt snelheid er automatisch bij.
Bij topspin van tegenstander blokken of lange serves met veel effect ontvangen gaat de bal dan ook vaak over tafel door de de hoge balafsprong. Met snelheid heeft dat dan weinig te maken maar je kunt de hoek waaronder de bal wegspringt gewoon niet goed controleren en te hoog is ook al gauw te ver.
Zo,n frame heeft dan een rubber nodig waarbij de balafsprong wat minder hoog/scherp is en die wordt dan door het frame nog hoog, scherp (en variabell) genoeg. Beter dus de mark V van mepper proberen of sriver el 1,9. Dunnere spons kan ook maar dan wordt de slag ook weer korter.
Ben nog nooit iemand tegengekomen die een goeie volle fh slag speelde met een zacht rubber in 1,6 of 1,9 mm.
Backhand zou een vega elite wel kunnen in 1,8 maar is wel een stuk minder defensief dan slice.
Dat verklaart een hoop.. (bedankt voor de info) zou deze combi ok zijn? forehand Mark-V 2.0 151x158 en backhand vega europe 1.8 151x157 ? de elite is niet meer beschikbaar nl.
Lijkt me prima. Als je rubbercement gebruikt de mark V (en ook de vega elite) beter wat eerder inlijmen dan het frame voor je opplakt. Anders speelt het rubber na een paar weken al "sloom".
ik snap niet helemaal wat je bedoelt met eerder inlijmen, moet ik langer wachten met opplakken? , en met rubbercement bedoel je standaard tt rubber plaklijm?
Rubbercement:Obbezz schreef:ik snap niet helemaal wat je bedoelt met eerder inlijmen, moet ik langer wachten met opplakken? , en met rubbercement bedoel je standaard tt rubber plaklijm?
http://www.deva.nl/4art/rubbercement-1ltr-zonder-kwast" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijvoorbeeld.
Lijmt prima, alleen niet handig voor OX rubbers.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
ik heb standaard tt lijm (gekocht bij menereis) .. lijkt me ook prima toch?
Zeker! Dat voldoet prima! Ik doe meestal twee lagen op het rubber. Ik smeer het rubber in, laat het drogen en doe het daarna nog een keer, daarnaast doe ik op het frame 1 laag. Dan weet ik zeker dat het goed vast blijft zittenObbezz schreef:ik heb standaard tt lijm (gekocht bij menereis) .. lijkt me ook prima toch?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
If you can believe it, the mind can achieve it.
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
If you can believe it, the mind can achieve it.
Mooi.. helaas heeft mepper59 de MarkV niet meer op voorraad.. hij adviseerde de GewoAirtec .. dit rubber heb ik ooit op een standaard frame van menereis toegeleverd gekregen.. (en heb ik nog in mijn bezit) dikte ca. 2,0. gisteravond mee gespeeld maar merkte dat deze heel dood neervalt.. het frame zal dan ook een stuk minder snel zijn.. ik vraag me af als ik deze op mn joola greenline fast plak dat deze heel anders aan voelt dan om mn huidige frame..
Misschien ligt het al een tijdje ongebruikt in een kast ? Rubber droogt dan letterlijk wat uit waardoor toplaag conditie vermindert voor spin. Het "pakt" de bal minder en spons doet dan ook minder.
Met plantaardige olie (of wd-40, babyolie etc) als surrogaat voor die weekmakers is dat redelijk goed te herstellen en vooral als er weinig mee gespeeld is. Genoeg om te testen. Een keer opnieuw plakken helpt vaak ook al wat (met de lijm die je hebt) en kun je dan meteen op het joola frame doen om de combinatie te testen. Eventueel verschillende kleuren op bh en fh of niet precies passen is daarvoor minder belangrijk.
Vooral als de iijm waterig is zou ik niet te zuinig ermee zijn (zoals van Doorn aangaf twee lagen op het rubber aanbrengen).
Na opplakken op het frame de olie niet te zuinig opbrengen en na tien minuten het restant verwijderen met bijv keukenpapier.
De olie wordt deels in de toplaag opgenomen en werkt dan als conditioner. Beste is om dit minimaal één dag, beter twee voorafgaand aan het spelen te doen.
Eventueel later nog een keer herhalen, opnieuw tien minuten of korter.
Met plantaardige olie (of wd-40, babyolie etc) als surrogaat voor die weekmakers is dat redelijk goed te herstellen en vooral als er weinig mee gespeeld is. Genoeg om te testen. Een keer opnieuw plakken helpt vaak ook al wat (met de lijm die je hebt) en kun je dan meteen op het joola frame doen om de combinatie te testen. Eventueel verschillende kleuren op bh en fh of niet precies passen is daarvoor minder belangrijk.
Vooral als de iijm waterig is zou ik niet te zuinig ermee zijn (zoals van Doorn aangaf twee lagen op het rubber aanbrengen).
Na opplakken op het frame de olie niet te zuinig opbrengen en na tien minuten het restant verwijderen met bijv keukenpapier.
De olie wordt deels in de toplaag opgenomen en werkt dan als conditioner. Beste is om dit minimaal één dag, beter twee voorafgaand aan het spelen te doen.
Eventueel later nog een keer herhalen, opnieuw tien minuten of korter.