Advies nieuw batje

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Plaats reactie
Mauriceur
Beginner
Beginner

Advies nieuw batje

Bericht door Mauriceur »

Hallo allemaal,

Ik speel sinds 1 jaar weer actief tafeltennis (1 á 2 keer per week), nadat ik er sinds mijn jeugd 5 jaar uit heb gelegen. Ik heb 1 jaar geleden zonder al te veel overwegingen, ietwat roekeloos dus, een batje in elkaar gezet. forehand Tenergy 05, backhand roundell ik dacht beide 1.9 mm op een OFF balsacarbo X5-AN. Geen idee of ik hier verstandig aan heb gedaan, ben ik begonnen met spelen en dit viel niet tegen. Ik ben sinds dat jaar erg vooruit gegaan zonder echt training te hebben gehad. Ik heb op dit moment de behoefte om toch iets anders uit te gaan proberen, en dit keer met enig advies.

Ik heb een erg gevarieerd spel, waarbij mijn backhand gek genoeg veel meer indruk maakt dan mijn forehand, door korte en lange topspin ballen met een korte, snelle polsbeweging. Ik ben de afgelopen paar maanden bezig geweest met het verbeteren van mijn forehand. Topspin ballen en rally's vanaf de tweede lijn gaan steeds beter en deze ontwikkeling wil ik graag op een indrukwekkende manier voortzetten. Mijn voorkeur bij het in elkaar draaien van een nieuw batje gaat dan ook uit naar offensief batje, zowel back als forehand, met redelijk wat spin doch genoeg controle vanwege het feit dat het gaat om een ontwikkeling. Clubgenoten geven aan dat ik, indien ik competitie zou gaan spelen, ik in de derde klasse zou komen.

Hopelijk is dit genoeg informatie om tot een goed advies te komen en alvast bedankt.

Maurice
mank
Platinum Member
Platinum Member

Re: Advies nieuw batje

Bericht door mank »

Hoi,

Je frame ondersteunt een korte bh slag ook heel goed door de balsa en carbon en fh topspin juist minder. Het frame geeft zijn snelheid ahw heel snel af dankzij de carbon en de stijfheid. Voor goeie fh topspin eerder wat te snel en voor een flitsende korte bh min of meer boven tafel snel genoeg.
Dat maakt het dus lastig om een frame te vinden wat fh kan verbeteren en waarbij bh nog net zo kort en flitsend uit de pols gespeeld kan worden. Met andere frames die voor fh topspin beter zijn zul je soms een wat meer volledige bh slag moeten maken en dat kan lastiger zijn en weer meer training vragen.
Had je zelf al iets in gedachten ?
Mauriceur
Beginner
Beginner

Bericht door Mauriceur »

Hoi Mank,

Oké, als ik het goed begrijp, dan zeg je eigenlijk dat de balsa en carbon van mijn frame, mijn topspin ballen op de forehand afremt terwijl het mijn backhand ten goede komt. Indien er geen frame bestaat dat beide optimaal kan combineren, dan prefereer ik een frame dat mijn forehand topspin ten goede komt. Dat mijn backhand slag mogelijk langer wordt, neem ik dan voor lief. Zijn mijn rubbers goed om een mooie fh ts te slaan? En is er een rubber voor de bh dat het nieuwe frame voor de topspin compenseert, zodat ik toch nog een ietwat snellere slag maken op de bh?

Ik heb zelf nog geen idee wat ik kan combineren en wat goed voor mij is, dus ik heb nog niks in gedachten. Ik was van plan om eerst goed informatie in te winnen voordat ik ga zoeken naar een, voor mij, perfect batje.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Snelheid en spin op zich wil wel met balsa en carbon maar het een gaat meer ten koste van het ander. Combineren van beide is dus niet zo goed. Met bh zit je wat dichter bij het hoogste punt omdat je meer voor je lichaam speelt meestal. Dan is topspin wat minder nodig om de bal met snelheid toch op tafel te krijgen.

Als je van carbon op een gewoon houten frame overgaat is dat nogal een verandering en orienteren op rubbers doe je dan beter eerst met de rubbers die je nu al hebt.
Dan weet je hoe het frame speelt met die rubbers. Van daaruit vind je eerder goed passende nieuwe rubbers bij dat frame dan bij ineens een heel batje kopen.
Welk frame je dan eerst koopt (iets tussen all+ en off) maakt ook minder uit omdat je na testen met die oude rubbers met de nieuwe rubbers nog wel gericht kunt aanpassen voor fh en/of bh.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ik vind het onzin om rubbers te adviseren zonder te weten op wat voor frame ze gespeeld gaan worden, Vandaar dat ik daar nog niet op inging.
Gezien je nu met een balsaframe speelt zou een frame met ayous en limba een wat erg grote stap kunnen zijn (ayous wordt ook wel abachi of samba genoemd, butterfly grubba all+ , primorac off -, korbel oa hebben deze bouw) .
Kiri frames zitten wat speelgevoel en passende speelstijl betreft wat tussen balsa en ayous in. Kiri is zwaarder en steviger dan balsa maar lichter dan ayous.

Het friendship hinoki frame heb ik een lange thread over opgezet omdat ik het in dit genre en in het algemeen een heel goed frame vind. Beter dan een aantal veel duurdere merk frames die ik gehad heb. De normale prijs is voor een chinees frame ook hoog en de kwaliteit daarmee overeenkomstig.
Prijs kwaliteit verhouding is vergeleken met europese merken (die frames vaak in china laten maken) duidelijk beter.
Game 11 heeft dit frame nog voor negentien euro in de aanbieding en ik heb er al drie van gekocht (ook voor spelers op de club) en eerder al twee ergens anders vandaan. Die waren allemaal min of meer gelijk en goed.
Dit gooit je spel dus wat minder overhoop dan frames met die klassieke abachi/limba bouw maar is al wel een stap in de richting die je zoekt. Zelfde rubbers als nu combineren ook prima met dit frame. In ieder geval voor een eerste test. Het is een pitig snel frame maar niet te spingevoelig door oa de dikte zodat controle relatief goed is.
MDP
Super Member
Super Member

Bericht door MDP »

Ik ben gewend van met limba/ayous frames te spelen(en dus niet met balsa) en was een tijd terug overgeschakeld op de Donic Waldner Legend Carbon (hinoki-carbon-kiri-carbon-hinoki) en kan mij zeer vinden in de uitleg die mank geeft. (Ik verkoop dit frame trouwens, dat terzijde). Het is misschien ook een aanrader voor wat je zoekt, maar ik ben geen kenner. Het is ook wel iets duurder. Ik vond het een frame dat voor verschillende slagen/situaties goed werkte, maar desondanks de goede controle tegenover de snelheid en spin, ligt een iets lineairder frame me meer (vooral in snelle aanvallende situaties moest ik iets inhouden, maar dat ligt wrs eerder aan mijn kunnen)
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
Plaats reactie