Waar speel jij mee?

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Danny1973
Moderator
Moderator

Waar speel jij mee?

Bericht door Danny1973 »

Ik ben nieuwsgierig waar jullie dit op dit moment mee spelen, en zou het leuk vinden om daar een korte review over te lezen. Dit zowel over het frame waar je mee speelt en ook de rubbers. Jullie mening heeft veel meer waarde dan de reclame uitingen van de fabrikanten. De rubbers sriver en mark v zijn zeer bekende klassiekers, maar hoe spelen de rubbers van nu? Er komt zoveel nieuws uit, en iedereen heeft het over de enorme hoeveelheid spin, de goede controle en ook nog snel. Ik zie jullie reviews graag tegemoet.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
jerrot
Silver Member
Silver Member

Re: Waar speel jij mee?

Bericht door jerrot »

Haha ik wil wel reageren maar jij als Xiom man hebt al ervaring volgens mij met de rubbers en frame waar ik mee speel Danny. Tot nu toe is de Vega Elite nog wel een blijvertje voor mij in ieder geval, zeker omdat er heel makkelijk contra mee te spelen is. Is nog wel even wennen op de Virtuoso hoe de rubbers reageren.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Jerrot, ik had met de Virtuoso in het begin de vega Europe in 2.0 mm op beide kanten. Het frame is redelijk flexibel en soft en de elite en de europe zijn ook wat zacht. Voor mij ging de Virtuoso nog iets lekkerder en strakker spelen met de vega Japan. Dan speelt her strakker, tempo verschil vind ik niet extreem en de controle is gewoon goed. Het is even aanpassen, maar ik vind het echt lekkerder spelen. Ik heb helaas geen gebruikte voor je leggen om eens te testen, maar mocht je in de gelegenheid zijn vind ik het een aanrader.
jerrot
Silver Member
Silver Member

Bericht door jerrot »

Hoi Danny,

Ik heb ook met de Vega Europe gespeelt, en dat is toch ook niet helemaal mijn rubber. En de Virtuoso is geklasseerd als sneller dan mijn Primorac maar voor mij voelt de Virtuoso juist trager aan en moet meer energie in mijn slagen doen met dit frame. Daarentegen wel dat als je de bal goed raakt dat je dan wel de ballen preciezer kan plaatsen dan met de Primorac.

Hetgene waar ik het meeste aan moet wennen is dat de Virtuoso als je een harde contra slag naar je krijgt wel ineens een harde afstuit heeft en wat hij dus niet heeft bij normaal schuif spel. Ik hoop ook nog een Virtuoso met holrond of anatomisch handvat hier te kunnen ruilen. Recht speelt niet slecht maar niet zo lekker als anatomisch of holrond voor mij.
Andro Temper Tech ALL+
BH Andro Rasant Grip
FH Tibhar FX-P
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

Zie mijn onderschrift. P7 is al lang mijn favoriete FH rubber, de Rapier biedt enorme controle en snelheid waar nodig. Met de Agenda kun je de ballen goed achter op de tafel drukken, veel backspin genereren en wat hogere ballen goed afslaan.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Mepper, heb jij laatst niet een OSP handvat laten aanpassen? Misschien is dat een optie voor Jerrot om eens na te vragen.

Benxx, wat voor merk is te-impact? Is dat een merk wat maatwerkframes maakt?
benxx
Silver Member
Silver Member

Bericht door benxx »

Re-impact.de
De Dr Neubauer Titan wordt o.a. door hem gemaakt naast zijn eigen modellen. Het zijn voornamelijk balsa frames, niet allemaal, met voor mij geweldige spel eigenschappen. Ze zijn ook erg licht, 60-65g. Je kunt ook de modellen aan laten passen voor jouw specifieke spel.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west

Weapon of choice:

Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm

Test:

Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm

ELO 01-05-24 1447
MDP
Super Member
Super Member

Bericht door MDP »

Frame = Andro Temper Tech off-
BH = xiom vega elite 2.0
FH = Adidas p7/tibhar genius sound

De combinatie andro temper tech + xiom vega elite werkt heel goed voor zowel contra als topspin. Ik speel vrij aggressief maar schuiven gaat ook wel.
Voorlopig experimenteer ik met tibhar genius sound of de forehand, aangezien de adidas p7 een iets te lage boog (en dus minder 'net-safety') heeft en een meer 'volledige' slag vereist.

De temper tech houtjes maken het plat slaan heel gemakkelijk. Spinnen gaat ook goed, maar omdat plat slaan zo gemakkelijk gaat betrap ik er mijzelf op dat ik dit automatisch begin te doen.... Soms zelfs teveel...
Tenergy80 1.9mm
custom frame 68g
Xiom Vega Pro 2.0mm
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

De temper tech off- vind ik echt een geweldig frame. Beter dan dat heb ik ze voor die prijs niet gevonden. Zoals jij al aangeeft een alleskunner met een zeer goede controle. De controle is beter dan met bijvoorbeeld mijn virtuoso. Alleen qua tempo miste ik op de duur iets. Vreemdgenoeg vind ik de snellere temper tech frames te hard, en lang niet zo geweldig als de off- uitvoering. En een voordeel is het relatief lage gewicht. Dat is uiteraard persoonlijk, maar 88-89 gram is voor mij toch wel een beetje het maximale.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door p1ngp0ng3r »

2x P7 2.0mm op een Xiom Vega Pro frame.

Afgelopen 2 maanden diverse nieuwe rubbers geprobeerd, maar de P7 blijft mijn favoriet. Harde onderlaag met zachtere toplaag en relatief hoge balafsprong. De Vega Pro gebruik ik nu paar weken, maar bevalt zeer goed.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

P1ngp0nger, kan je wat meer over je frame vertellen. Ik als Xiom rubber liefhebber, was eerder niet zo erg te spreken over de zetro quad en de offensive s. Ik moet zeggen dat ik het vega Europe en vega pro frame ook al eens had zien staan, en er ook graag eens graag mee zou gaan spelen. Weet nog niet welke van de twee. Eerst nog een tijdje door met mijn huidige frame.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Danny, ZQ en Off S vond ik ook niet zo geweldig. Vooral van de ZQ had ik hoge verwachtingen, gezien alle positieve reviews. Maar ik vond dat de ZQ te zacht was met teveel flex, waardoor met name spinballen niet constant waren.

Zelf twijfelde ik ook tussen de Vega Pro en Euro, maar gezien ik de Pro voor een leuk bedrag van iemand kon overnemen, was de keuze snel gemaakt :) Verschil tussen de Pro en Euro is de toplaag. Bij Pro is dit Limba en de Euro heeft een Koto buitenlaag. De Pro speelt heel constant (wat volgens mij ook wel linair wordt genoemd), met name aan tafel en achter de tafel. Boven tafel spel is wellicht het enige "zwakke" punt van de Vega Pro. Boven tafel lijkt de Pro net wat minder controle te hebben.
De Euro zou (volgens de reviews) juist wat sterken zijn boven tafel en wat zwakker in 2de-3de positie.

Ik speel veel topspin met zowel BH als FH en de Vega Pro past hier prima bij. Ik heb diverse hout frames geprobeerd, maar hier miste ik een bepaalde scherpte of pit. Door de carbon in de Pro kan ik feller spelen en zijn mijn spinballen gevaarlijker. Desondanks vind ik de controle echt goed.
Het handvat voelt zacht aan, maar niet zo zacht als de ZQ. Lengte en dikte van het handvat zijn prima voor mij en het frame ligt dus lekker in de hand. Mijn exemplaar weegt 87gr.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Mijn set up is nu

OSP Ultimate /holrond(custom Alser)
Tibhar FX-p + FX-p 1.9
speelt voor mij goed doordat de wat zachte rubbers de lage directe afsprong van het frame neutraliseren/optrekken en heb door de 7-laags opbouw genoeg power en controle zowel aan als wat verder weg. Voor mij is de mindere flex tov de Virtuoso in combi met deze rubbers goed uitgepakt.
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

P1ngp0nger, interessant om te lezen. Wat me ook aanstaat bij het lezen over dit frame is het wat lagere gewicht. Is het ook goed qua balans, en kan de kwaliteit tippen aan dure frames van bijvoorbeeld Butterfly?

Mepper, goed om te zien dat de Ultimate nu toch goed bevalt. Is het qua combinatie goed te doen qua snelheid en in het wat passievere spel?
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

@danny, balans is prima. Ik speel niet graag met frames waarbij het zwaartepunt bovenin zit (head-heavy).
Op sommige forums wordt de kwaliteit van de Vega series geprezen, maar zelf vind ik het zeker wel een klasse lager dan Butterfly. Beetje BTY frame kost dan ook wel 150-160 euro en dan heb ik het nog niet eens over de SZLC serie :S

Wat mij opvalt is het enorme prijsverschil bij verschillende winkels/webshops. In NL kost de Vega Pro/Euro al snel 120 euro, bij TT11 99 euro en in Japan betaal je slechts 60 euro (en als je het handig doet, hoef je ook geen BTW en invoerrechten te betalen aan de postbode).

Ik twijfel of ik nog een Vega frame ga bestellen (euro?) of welicht de Carbonado 145 (mits TT11 hier een introductie aanbieding op gooit :) )
Floris
Super Member
Super Member

Bericht door Floris »

Hoi Danny, we hebben pas nog een beetje heen en weer ge-pingponged :) over materiaal. Verleden jaar heb ik allebei de seizoenen met een 7laags frame met dikke zachte chinese rubbers gespeeld. Dit seizoen speel ik met een 5laags frame met Mark V 2.0 op fh en Xiom Vega Europe 2.0 op bh. Wat dan opvalt is dat ik weinig verschil in mijn spel merk alleen het geluid van een goed geraakte bal is met de Vega veel mooier dan met de Darker Silver V. Ik denk toch dat je op een behoorlijk niveau moet spelen om al die subtiele verschillen te voelen. Uit interesse (hebzucht) heb ik ondertussen een hele berg frames en rubbers in huis maar ik wil gewoon minstens een seizoen met hetzelfde materiaal spelen. Misschien als mijn techniek verbeterd dat ik dan een onderbouwde materiaalkeus kan maken.
Maar het blijft fijn om met zo'n schitterend batje als de Darker 5p2a te spelen. Dan kan je tenminste opscheppen over 300 jaar oud heilig Kiso-Hinoki hout uit Japan!
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Floris, is jouw Darker frame geen 7-laags frame? Staat de opbouw bij Darker niet uit 5 lagen hout, en 2 lagen arylate? Zag net de afbeelding op internet. Het is inderdaad een mooi frame. Ik heb zelf nog nooit met dit merk gespeeld.

P1ngp0nger. Wat mij soms verbaasd is hoeveel kleine verschillen in balans en gewicht kunnen betekenen. Mijn Barwell Fleet is 5 gram lichter dan mijn Virtuoso. Toch voelt het zoveel lichter en evenwichtiger aan. Ik denk dat dit ook komt doordt de balans met dezelfde rubbers bij de Nittaku iets meer naar het handvat ligt. Heel prettig.
Ik snap het ook niet waarom prijsverschillen soms zo extreem groot zijn. Voor een paar euro zal ik echt geen batje in Japan bestellen, maar als een frame bijna voor de helft van de prijs gaat, is het toch wel heel interessant.
Floris
Super Member
Super Member

Bericht door Floris »

Danny, de 5p2a is opgebouwd uit; kernlaag hinoki, tussenlaag Japanse linde (powerwood) en toplaag weer hinoki. Hij is ingedeeld als off- maar veel spelers vinden hem meer off. In 2012 gekocht bij Spinfactory in Duitsland.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Hee Danny,
De Ultimate geeft mij juist in het passieve/ontvangstspel meer controle dan de Virtuoso. Mank heeft me dat verklaard door de langere eerste versnelling. De power is ruim voldoende alleen als ik heel ver weg sta moet ik meer "omhoog"compenseren,daar was de V natuurlijker. maar dat komt zo weinig voor.Voor mijn spel is deze combi prima met een kleine aanpassing voor het smashen,daar moet ik meer "open "slaan anders duikt de bal te snel naar het net,zal met de EL-P misschien beter zijn maar dat duurt nog even,.Speel weinig dus slijten doet het niet zo.
Een heel groot winstpunt met de Fx-P is de variatie in bolle spinballen,veel missers bij de tegenstanders door onderschatten van de hoeveelheid spin met een kleine beweging…leuk!
groetjes en succes met het Meppen!!
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Mepper, dat klinkt herkenbaar. Ik merk vergelijkbare verschillen met de Barwell Fleet waar ik nu mee speel. Het lukt om er wat strakker en met veel effect mee te spelen. Schuiven is ondertussen al wat strakker en blijft goed laag. Gister pakte ik even mijn Virtuoso en dan merk je dat deze wat meer flexibel is. Waar je met de BF wat luier kan blokken moet je met de V iets meegeven om actief te blokken. Ik vind de osp wel iets voorspelbaarder, en speelt iets rustiger. Ik vind de Barewell Fleet zeker niet minder, maar ik zou toch eerder de Virtuoso aanraden bij iemand die een stap vooruit zou willen qua materiaal. Snel genoeg voor veel speler, en veel gevoel.
Ook wat jij ervaart met de bolle spinballen, met veel effect is iets wat ik met de BF ook een aantal keer ervaren heb. Mooi om te zien hoe de tegenstander over de bal heen blokt omdat de bal enorm naar beneden duikt. Speel je trouwens nu minder dan vorig seizoen?
Plaats reactie