Nieuwe lijm vs. Oude Lijm

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Plaats reactie
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Nieuwe lijm vs. Oude Lijm

Bericht door van_doorn »

Sinds het lijmverbod is er aardig wat veranderd in de tafeltenniswereld. Denk aan alle nieuwe rubbers, frames en natuurlijk de nieuwe lijm.

Zoals jullie misschien al gemerkt hebben is de nieuwe lijm op water basis en VOC vrij. Dit is allemaal heel leuk en aardig, maar als je, je rubbers eraf haalt zit je met al die vervelende lijmresten die er erg moeilijk af te halen zijn.

Vooral Butterfly Free chack is naar mijn mening drama. Het laat bij het verwijderen van je rubber erg veel lijm resten achter, wat ik niet meer van de spons af krijg en dus eigenlijk me rubber weg kan gooien.

De oude lijm is niet meer te krijgen bij de tafeltenniswinkels wat erg jammer is. Maar gelukkig is er een oplossing genaamd: Rubbercement of Fotolijm. Dit is eigenlijk hetzelfde als de lijm die je vroeger gebruikte om je rubbers mee te plakken. Omdat het rubbercement erg dik is, moet je dit nog wel even verdunnen. Ik doe dit altijd met Wasbenzine.
Verdunnen doe ik op 1:1 basis. Als ik een nieuw potje rubbercement koop, gooi ik de helft van het potje leeg in een ander oud glazen potje en vul de rest aan met wasbenzine. Dit goed schudden, even een nachtje laten staan en voilla je hebt weer de oude vertrouwde lijm.

Rubbercement is te verkrijgen bij je lokale hobbywinkel en een potje van 250ml kost ongeveer 6-7 euro. Na het verdunnen heb je dus 500ml lijm!

Let op!
De oude lijm is niet legaal! Als er een lijm verbod geldt mag je deze lijm dus niet gebruiken. Ga niet een uur voordat je toernooi start even je rubbers lijmen met de oude lijm, want als ze zo'n scanner hebben word je er uit gepikt. Doe dit dus ruim van te voren. Wacht desnoods een uur voordat je de rubbers op je frame plakt zodat zoveel mogelijk VOC's eruit getrokken zijn!

Rubbercement:
fotolijm.jpg
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
cstt
Silver Member
Silver Member

Re: Nieuwe lijm vs. Oude Lijm

Bericht door cstt »

Ik heb hier Joola Xglue staan, en dat is een prima waterlijm. Laat geen restjes achter op je frame, maar is lastig te verwijderen van je rubber. Ik gebruik deze lijm alleen als ik rubbers met een ingebouwd lijmeffect moet plakken.
Voor de rest heb ik echt nog 15 liter van de oude lijm staan hier, en als dat op is haal ik gewoon weer een grote pot rubbercement. Ik verdun echter met rubbercementverduner. Is ook verkrijgbaar in zaken die rubbercement verkopen. Werkt denk ik beter dan wasbenzine, en is minder schadelijk.
Nu vragen jullie je waarschijnlijk wel af wat ik met zoveel lijm moet? :P Ik regel alle materiaal inkopen voor de club waar ik speel, en ik plak de batjes ook. Dus vandaar. Het is mij ook verteld dat tafeltennis winkels oude lijm vaak nog wel op voorraad hebben voor verenigingen, maar dit zal duurder uitvallen dat rubbercement waarschijnlijk.

Even een side-note: rubbercement is niet illegaal. Wat illegaal is, is het zodanig veranderen van je rubber dat de speeleigenschappen worden beïnvloed. Oftewel: uitrekken van de spons. Rubbercement doet dit niet. Het enige wat wel problemen kan geven zijn de VOC dampen. Die zijn echter na een paar dagen weg.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
hybermat
Beginner
Beginner

Re: Nieuwe lijm vs. Oude Lijm

Bericht door hybermat »

In belgië verkopen ze de oude lijm nog wel hoor :)

gelukkig, want de nieuwe is sleeeeeeeeeeeeeeeecht
Plaats reactie