Lijm?
Lijm?
Hallo Allemaal,
Nu ben ik zelf een redelijkjonge speler die op de zogenaamde fun-toernooien nog weleens wat wil proberen.
Zo heb ik de laatste tijd ook een aantal frames en rubbers gekocht om te proberen.
Plakken doe ik al een tijdje zelf en dergelijke maar nu valt mij telkens op dat de lijm best prijzig is.
Ik was benieuwd met wat voor lijm jullie je batje plakken?
Welke is een beetje betaalbaar en tevens ook goed?
Dat er mensen met bison-kit plakken weet ik ook.... maar dat is niet helemaal mijn ding.....
Bij voorbaat dank!
Nu ben ik zelf een redelijkjonge speler die op de zogenaamde fun-toernooien nog weleens wat wil proberen.
Zo heb ik de laatste tijd ook een aantal frames en rubbers gekocht om te proberen.
Plakken doe ik al een tijdje zelf en dergelijke maar nu valt mij telkens op dat de lijm best prijzig is.
Ik was benieuwd met wat voor lijm jullie je batje plakken?
Welke is een beetje betaalbaar en tevens ook goed?
Dat er mensen met bison-kit plakken weet ik ook.... maar dat is niet helemaal mijn ding.....
Bij voorbaat dank!
Re: Lijm?
Ik gebruik Collal fotolijm. Ik verdun deze met 20-30 % terpentine. Heel voordelig als je dit per liter koopt, en je door er heel lang mee. Het is officieel niet toegestaan, maar werkt voor mij prima.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Bison kit zou ik zeker niet doen. Dan kun je na 1 x lijmen je rubber en wellicht ook je batje wel weggoien. Fotolijm doet het prima maar vond ik slecht hechten.
Ik gebruik nu Nova : http://www.sporteurope.nl/nl/4/nov04000 ... 00-ml.aspx
Niet super goedkoop maar veel goedkoper dan de VOC loze lijm. Je krijgt ook de rubbers veel makkelijker van je frame af.
Ik gebruik nu Nova : http://www.sporteurope.nl/nl/4/nov04000 ... 00-ml.aspx
Niet super goedkoop maar veel goedkoper dan de VOC loze lijm. Je krijgt ook de rubbers veel makkelijker van je frame af.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
Poeh, een stuk of 5 wellicht?Skinny schreef:Misschien een domme vraag, maar hoeveel rubbers kun je kleven met 25ml?
Ligt een beetje aan hoeveel lagen je moet gebruiken
Meppers 1, 2e klasse zuid-west
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
Foto lijm van de action tube kost 0,59 cent beetje verdunnen met terpetine of wasbenzine en je hebt geweldig tafel tennis lijm.
Zelfde als de oude lijm dus minder milleu vriendelijk maar werkt perfect.
Zelfde als de oude lijm dus minder milleu vriendelijk maar werkt perfect.
-
ardane
- Silver Member

Voor wie vaker rubbers wil testen en verwisselen is een plakstift (bijvoorbeeld van Pritt) ideaal! Ja, heus!
Voordelen zijn:
- geen geknoei
- heel voordelig
- plakt beslist goed genoeg, mits je frrame en rubber insmeert en het batje na de montage een nacht laat uitharden onder lichte druk
- en vooral: het is met een natte spons gemakkelijk en volledig uitwasbaar! Je verwijdert de lijmlagen in een oogwenk.
Misschien niet iets voor spelers die één keer plakken en dan jaren met een rubber spelen, maar voor hen die veel experimenteren een uitkomst!
Voordelen zijn:
- geen geknoei
- heel voordelig
- plakt beslist goed genoeg, mits je frrame en rubber insmeert en het batje na de montage een nacht laat uitharden onder lichte druk
- en vooral: het is met een natte spons gemakkelijk en volledig uitwasbaar! Je verwijdert de lijmlagen in een oogwenk.
Misschien niet iets voor spelers die één keer plakken en dan jaren met een rubber spelen, maar voor hen die veel experimenteren een uitkomst!
Bijzonder....
Ik gebruik nu momenteel lijm van Decathlon, deze werkt prima en is niet de duurste: https://www.decathlon.nl/p/tafeltennis- ... 82&c=BLAUW
Daarnaast heb ik een tijdje Collal rubbercement gebruikt, maar die gebruik ik nu alleen nog maar om het zijkantband vast te lijmen...
https://www.mkbofficeshop.nl/p/rubberce ... gcQAvD_BwE
De rubbercement vond ik toch te onhandig met lijmen, wordt erg snel dik, dus dan moet je gaan verdunnen en je kan er niet echt 0X mee plakken, dat lukt wel met de lijm van Decathlon. Maar er zijn natuurlijk tig van die opties te koop, alleen voor de bekende merken betaal je gewoon iets meer.
Ik gebruik nu momenteel lijm van Decathlon, deze werkt prima en is niet de duurste: https://www.decathlon.nl/p/tafeltennis- ... 82&c=BLAUW
Daarnaast heb ik een tijdje Collal rubbercement gebruikt, maar die gebruik ik nu alleen nog maar om het zijkantband vast te lijmen...
https://www.mkbofficeshop.nl/p/rubberce ... gcQAvD_BwE
De rubbercement vond ik toch te onhandig met lijmen, wordt erg snel dik, dus dan moet je gaan verdunnen en je kan er niet echt 0X mee plakken, dat lukt wel met de lijm van Decathlon. Maar er zijn natuurlijk tig van die opties te koop, alleen voor de bekende merken betaal je gewoon iets meer.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

OX wordt vaak met folie geplakt, of met Latexlijm.
Allebei hebben ze het nadeel, dat het contactlijmen zijn. Dus: eerst drogen (Latex) en dan in één keer goed opplakken. Want daarna nog even een beetje corrigeren en rechtschuiven gaat niet.
Plakstift is ook in die gevallen enorm handig. Je smeert frame en achterzijde van een OX-rubber in, en je rolt het rubber op je houtje. Daarna kun je nog naar believen schuiven en eventuele blaasjes wegdrukken. Het opdroogproces begint pas daarna en duurt pakweg 10 uur.
Allebei hebben ze het nadeel, dat het contactlijmen zijn. Dus: eerst drogen (Latex) en dan in één keer goed opplakken. Want daarna nog even een beetje corrigeren en rechtschuiven gaat niet.
Plakstift is ook in die gevallen enorm handig. Je smeert frame en achterzijde van een OX-rubber in, en je rolt het rubber op je houtje. Daarna kun je nog naar believen schuiven en eventuele blaasjes wegdrukken. Het opdroogproces begint pas daarna en duurt pakweg 10 uur.
Ja ik werkte eerst met folie, maar daar ben ik vanaf gestapt, want als je dat er later van wilt halen, verniel je sowieso je 0X rubber en in mijn geval ook bijna mijn frame... dat spul plakte zo heftig dat ik het niet meer wil gebruiken, het erop plakken ging dan wel weer errrug makkelijk moet ik zeggen.
corrigeren/rechtschuiven met een 0x rubber lijkt me overigens überhaupt niet te doen.... rubber heeft nogal de neiging om dan te gaan 'kreukelen'....
corrigeren/rechtschuiven met een 0x rubber lijkt me overigens überhaupt niet te doen.... rubber heeft nogal de neiging om dan te gaan 'kreukelen'....
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

corrigeren/rechtschuiven met een 0x rubber lijkt me overigens überhaupt niet te doen
Oh, ik doe dat juist vrijwel altijd. Vooral als ik een al eens gebruikt en gesneden OX-noppenrubber op een ander frame plak.
Dat schuifwerk gaat natuurlijk niet met een lijm die je eerst moet laten drogen en dan in één keer goed moet plakken. Maar met een gel-achtige lijm zoals een plakstift gaat dat uitstekend!
Je hebt zeker drie minuten de tijd om alles op de millimeter precies te schuiven. Zet je dan het batje in de pers om in alle rust onder lichte druk uit te harden, dan zit je OX-rubber de volgende ochtend als een huis.
Oh, ik doe dat juist vrijwel altijd. Vooral als ik een al eens gebruikt en gesneden OX-noppenrubber op een ander frame plak.
Dat schuifwerk gaat natuurlijk niet met een lijm die je eerst moet laten drogen en dan in één keer goed moet plakken. Maar met een gel-achtige lijm zoals een plakstift gaat dat uitstekend!
Je hebt zeker drie minuten de tijd om alles op de millimeter precies te schuiven. Zet je dan het batje in de pers om in alle rust onder lichte druk uit te harden, dan zit je OX-rubber de volgende ochtend als een huis.
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik gebruik gewoon Donic Vario Clean Lijm.
Weet niet hoeveel ik ermee kan lijmen, maar vergeleken met al het geld wat ik uitgeef aan rubbers en frames is die 8 euro te verwaarlozen
.
De ox doe ik dus wel met die plakfolie. Die trek je zo weer van het frame af, en dan kun je die overplakken op een ander frame.
Je krijgt de folie in ieder geval niet meer van het rubber af
.
Weet niet hoeveel ik ermee kan lijmen, maar vergeleken met al het geld wat ik uitgeef aan rubbers en frames is die 8 euro te verwaarlozen
De ox doe ik dus wel met die plakfolie. Die trek je zo weer van het frame af, en dan kun je die overplakken op een ander frame.
Je krijgt de folie in ieder geval niet meer van het rubber af
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
Het is interessant om te zien hoeveel verschillende lijmtypes en -technieken er zijn om batjes te plakken. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in de plakstift die ardane noemde. Het lijkt een handige oplossing te zijn als je vaak rubbers wil testen en verwisselen, en dat doe ik zelf ook veel. Ik zal het zeker eens proberen. Overigens kan ik contactlijm niet aanbevelen. Ik heb het eens geprobeerd uit nieuwsgierigheid, omdat ik wat overhad van https://www.meiboom.eu/contactlijm/contactlijm-kopen, maar het is duidelijk te dik voor dit doel, hoewel het wel goed blijft plakken. Ik zal het waarschijnlijk gewoon bewaren voor dakbedekking, waarvoor het bedoeld is.
-
ardane
- Silver Member

Ehh...de gangbare tafeltennislijm uit latex von de grote merken _is_ een contactlijm. In feite is dat elke lijm die je eerst moet laten drogen voordat je gaat plakken. Typisch voor zulke lijm is, dat het plakt bij het eerste contact (!) en dan niet meer straffeloos verschoven of gecorrigeerd kan worden.
Voordeel: plakt goed. Nadeel: tja, is een contactlijm en dus niet zo flexibel in het gebruik.
Voordeel: plakt goed. Nadeel: tja, is een contactlijm en dus niet zo flexibel in het gebruik.
Leuk! Plak dan 's avonds en laat het bouwwerk vooral een nacht onder lichte druk opdrogen voor het beste resultaat.Zelf ben ik wel geïnteresseerd in de plakstift die ardane noemde.
Misschien heb jij wel andere glue sheets dan ik en misschien is je frame gelakt??GarField000 schreef: 11 sep 2023, 09:51 Ik gebruik gewoon Donic Vario Clean Lijm.
Weet niet hoeveel ik ermee kan lijmen, maar vergeleken met al het geld wat ik uitgeef aan rubbers en frames is die 8 euro te verwaarlozen.
Je krijgt de folie in ieder geval niet meer van het rubber af.
Ik krijg juist niet meer het glue sheet er af, van het frame bedoel ik... en het 0X rubber blijft ook nog wel eens plakkerig... en dat ik iets te hard eraan trek scheur of rek ik het rubber.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Euh, ja ik lak wel de rubbers waar ox op komt inderdaad.
Nou ja, laat het doen.
Nou ja, laat het doen.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
ja, ik hoor dat wel vaak... ik heb mijn frames niet gelakt en moet ook zeggen dat ik nog nooit versplintering of dergelijk heb meegemaakt, maar de lijm eraf halen, dat is echt monnikenwerk... afgelopen keer (vorige week) heb ik mijn 0X rubber vervangen en was ik ongeveer 30-40 minuten bezig om alle restjes lijm eraf te halen.... maar nu heb ik het geplakt met de normale tafeltennis lijm van Decathlon en verwacht ik niet dat het de volgende keer zo lastig zal zijn.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

:-D
Houtje dun met transparante lak uit een spuitfles insproeien en daarna met een 800-schuurpapiertje (of -sponsje) licht schuren. Dan kan je frame overal tegen, zelfs tegen water. En dat is fijn, want in water oplosbare lijmen (plakstift) heb je dan met een natte spons binnen tien seconden verwijderd. Volledig!
Ik gebruik daarvoor zeer sneldrogende afdeklak.
(Probeer het gerust eens met een los plankje van een klus-restje. En dat werkt ook zo voor OX-rubbers (natuurlijk zonder te lakken))
Houtje dun met transparante lak uit een spuitfles insproeien en daarna met een 800-schuurpapiertje (of -sponsje) licht schuren. Dan kan je frame overal tegen, zelfs tegen water. En dat is fijn, want in water oplosbare lijmen (plakstift) heb je dan met een natte spons binnen tien seconden verwijderd. Volledig!
(Probeer het gerust eens met een los plankje van een klus-restje. En dat werkt ook zo voor OX-rubbers (natuurlijk zonder te lakken))
Zo klinkt het wel weer heel goed en aantrekkelijk om te gaan doen. Heeft het geen invloed op het spel dan? Maakt de transparante lak nog uit, welke dit is? Ik heb wel wat thuis staan nog volgens mij, misschien iets om bij de volgende wissel toe te gaan passen.ardane schreef: 13 sep 2023, 12:02 :-D
Ik moet dan wel even 800 schuurpapier aanschaffen want dat heb ik zeker weten niet liggen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13