Infinity

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Plaats reactie
Floris
Super Member
Super Member

Infinity

Bericht door Floris »

Vandaag rubbers geplakt op de Stiga Infinity VPS-V die ik al een tijdje heb liggen.
Fh: een oude Friendship Faster 1,8
BH: Yasaka Mark-V 2.0
Vanmiddag even testen!
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
Danny1973
Moderator
Moderator

Re: Infinity

Bericht door Danny1973 »

Een mooi frame, en wat ik er over gelezen heb veel controle bij een vrij hoge snelheid. Benieuwd hoe je er mee speelt, en natuurlijk naar jou review.
Is de toplaag bij dit frame ook zo glad gelakt? Ik heb kort met een stiga offensive classic carbon gespeeld, en had soms wat moet met het plakken van de rubber. Zeker als er iets opgerekt moest worden.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Even ontvetten met aceton of alcohol kan dan al helpen. Lakken en vernissen drogen net als rubber ook visco elastisch op en blijven deels dus wat vloeibaar. Anders zou een lak gaan "craqueleren" als hout bijvoorbeeld uitzet of krimpt door vochtinwerking en wat bij oude lak ook vaak gebeurt is door eerst uitdroging van de laklaag,
Aceton verdunt het vloeibare deel wat aan de buitenkant en met gelijk ook afdrogen wordt een heel klein beetje daarvan meegenomen, Meestal pakt lijm dan beter.
Nooit met rubbers doen om ze stroever te krijgen want er zit geen lijm aan de bal en de rubbers drogen dan sneller uit.
Een plastic bal voor een training of wedstrijd ontvetten zou wel verschil kunnen maken bij het "oppakken" van spin als die minder "droog"is dan een celluloidbal en zonder veel schade voor het rubber,
Een smeerfilm heeft een weerstand tegen frictie die bij een heel dunne film van zeg een laag moleculen smeermiddel plm evenredig is met de dikte.
Bij een dikte van twee molecuullaagjes dus bijna twee keer zo weinig weerstand. Dat maakt dat de bal dan al veel eerder slipt .
Door het ontvetten van een nieuwe plastic bal en later eventueel herhalen kun je dan de smeerfilm die er in praktijk is in dikte verminderen gedurende in ieder geval een bepaalde speeltijd. De bal wordt aan de buitenkant ook vanzelf wel weer "vettiger" omdat er vloeistofmoleculen van binnen uit naar het oppervlak gaan als het plastic aan de buitenkant droger is.
Dat gaat alleen zo langzaam dat er in ieder geval een tijd met een drogere bal gespeeld kan worden.

Hoe lang het in praktijk verschil maakt weet ik niet maar herhaald ontvetten maakt een bal in zijn geheel natuurlijk ook steeds wat droger zodat de migrtie van moleculen naar het oppervlak ook gaat vertragen.

Ook kan het best zo zijn dat de ballen bij de fabriek warm gemaakt zijn en dat dan bij afkoelen het polymeernetwerk wat krimpt waardoor wat visceuze substantie uit het verzadigde polymeernetwerk geperst wordt. Dat geeft dan een ultra dun vettig laagje op het plastic met een sterke hechting nog aan het oppervlak omdat het heel dun is maar minder hechtend dan wanneer de bal niet oververzadigd is door krimp van het volume,
Dan zou een eenmalige behandeling van een nieuwe bal de grip al beter kunnen maken voor de levensduur van de bal.
Ook celluloidballen ontvetten helpt vaak al wat om de spin te verbeteren en gek genoeg zonder dat het tot meer spingevoeligheid leidt integendeel zelfs.
Floris
Super Member
Super Member

Bericht door Floris »

Hoi Danny, bedankt voor je reaktie. De Infinity speelt erg gecontroleerd en toch snel met een grote sweetspot. Ik heb er conventionele rubbers op geplakt om het batje te leren kennen. Mijn ervaring met rubbers plakken is dat die rubbers makkelijker hechten dan open-porige tenors. Dus ik had met het, inderdaad, supergladde blad geen probleem. Ik smeer het rubber in, ga dan boodschappen doen (30 min.) smeer dan het houtje in, wacht 10 min. En plakken! Ik ben elke keer als ik een verse Mark- V plak weer blij met hoe lekker dat speelt. Op de Infinity was dit niet anders, geweldig goed!
Ik denk wel dat ik dit seizoen gewoon blijf spelen met mijn Juic Hybrid met twee keer Mark-V max. Een onbekend maar fantastisch batje.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hoi Floris,
Misschien gebruik jij rubbercement en Danny toen waterlijm ? Rubbercement zit alcohol en/of aceton al in als oplosmiddel of ander sneldrogend oplosmiddel wat bij het opbrengen al ontvettend inwerkt op het oppervlak. De lijm zelf waarmee het dan mengt wordt er niet minder door maar maakt beter contact met het frame .
Water in waterbasis lijm heeft geen ontvettende werking en ammoniak zit er maar weinig van in. Dan kan zo,n waterafstotend laagje de lijmhechting blijven verminderen.
Verder ken ik het frame niet maar het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij waterlijm en vooral bij frames met een speciale coating.
Floris
Super Member
Super Member

Bericht door Floris »

Hoi Mank, ik gebruik Joola X- glue (waterbasis) en heb er goede resultaten mee. Wel lang laten drogen. Op het hout droogt het binnen tien min. Op het rubber laat ik het rustig een half uur liggen.
Stiga Rosewood XO
F.H. DHS Hurricane 3-50
B.H. Yinhe Big Dipper
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ik heb laatst wat andro turbo gekocht en dat ging ook prima bij verschillende frames.
Die frames hadden alleen niet zo,n coating en er waren ook al vaak rubbers op geplakt met rubbercement. Zelfbouw frames ontvet ik sowieso altijd na het licht afwerken met een zelf samengestelde olievernis en drogen (beetje heldere beits met wat tungolie, een soort danish oil dus). De lijm "ankert" dan ahw wat in het sealingoppervlak ipv meer twee dimensionaal klevend als een sticker op geplastificeerd papier.
Op een of andere manier krijg ik dan meer gevoel en meer spin in vooral trage topspinballen en schuifballen met weinig druk op de spons en dus de lijmverbinding. De balafsprong wordt korresponderend ook wat hoger.. Het niet loskomen zeg voor mij dus nog niet dat een rubber goed genoeg vast zit. Vooral als bekend is dat rubbers vaak loskomen bij een bepaald frame zou ik hier attent op zijn dus.
Eraf halen moet ik wel iets voorzichtiger mee zijn. Ipv in een snelle ruk eraf meer eraf pellen en dan nog zo min mogelijk de rubbers omzetten omdat de spons er nooit beter van wordt.
p1ngp0ng3r
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door p1ngp0ng3r »

Ik vind de Infinity een erg fijn frame. De eerste paar keer vond ik het frame te langzaam, maar na verloop van tijd heb ik mijn spel aangepast. Rubbers met veel katapult gaan niet goed samen met dit frame. Het frame heeft zelf al behoorlijk veel flex. Voor mij is de Infinity perfect voor topspin-spel. Kortere ballen en soms wat subtiele ballen, kunnen nog wel eens iets hoger uitvallen dan gewenst. Voor de gecontrolleerde aanvaller is dit een prima frame.

Off-topic: ik lak/reinig mijn frames niet en gebruik Revolution 3 lijm. Nooit problemen gehad.
Rasanter R48 - Infinity VPS - Evolution FX-P
Plaats reactie