http://mytabletennis.net/forum/forum_po ... N=1#986569
Deze thread geft mijn ervaring weer met tenergy 64 1,9 op een houten framepje (eerste post) en met composiet en hout (laatste post).
De t64 had een vlakkere balafsprong dan maxdikte t05 die ik ook getest heb op zelfde frame.
Mijn trage topspins kon en moest ik hierdoor iets eerder nemen,(met mijn lengte komt dat bij mij ergonomisch ook goed uit)
waardoor die minder bol hoefden en aankwamen.
Dan ontstaat door het vlakkere trajekt een minder hoog opspringende trage topspin of snellere ook.
Plus dat contra en smash en flip makkelijker ging en blokken en overnemen van topspin ook veel zekerder .
Alles ging opeens goed dor de kombinatie waar ik eerder vaak "mankementen" had waardoor mijn spel eenzijdiger werd.
Als trage topspins te hoog opkomen doordat ze te bol zijn en/of te weinig spin hebben kan ik ze tegen veel spelers namelijk gewoon niet spelen.
De afstemming van de balafsprong gaat het dus om. Niet te vlak niet te hoog en daar zit ook altijd een persoonlijk element in.
Iemand die een hoge balafsprong gewend is en altijd met een sterkere curve opent zou met zo,n combinatie natuurlijk meer moeite hebben om traag te openen (met extra veel spin). Dan moet ik de bal immers ook lager nemen dan bij een snelle topspin en nog wel de hoogte kunnen halen.
Hierdoor moet de bal eerst omhoog, verliest snelheid en krijgt minder voorwaartse snelheid mee.
Anders zou een trage topspin een langzame snelle topspin worden en daarmee een ander soort topspin.
Die speel ik ook als er bijvoorbeeld een goeie plaatsingsmogelijkheid naar een hoek is. Een snelle topspin die nog voor de zijnlijn gepasseerd wordt op tafel komt. Eventueel met zij-topspin. Die kan niet te hard gespeeld worden maar moet ook niet te zacht gepeeld zijn.
Met t05 op dat frame kwamen die gauw te lang en/of te hoog. Dan lager proberen vaker het net in ook.
Puur door de sterkere spingevoeligheid op backspinvariaties omdat ik geen spin kan lezen.
Als ze tegen mij spelen zetten tegenstanders nooit op de bal hoeveel rotaties die per seconde maakt.
Oneerlijk eigenlijk maar aan de andere kant doe ik dat zelf ook niet. Toch eerlijk dus.
Zo zoek jij ook naar een combinatie die net goed valt. Beetje te laag in begin is vaak wel te overkomen vooral als je hoger gewend bent terwijl te hoog ten koste van de kwaliteit van de openingen en openingvariatie gaat en ook de kontrole.
Inspelen van een frame maakyt de balafsprong ook niet vlakker eerder hoger.
Rubbers krijgen op den duur als het lijmeffect nalaat wel een geleidelijk vlakkere balafsprong bij het openen.
Dat gebeurde met de t64 ook,
Mijn trage toospin werd hierdoor geleidelijk minder waarbij ik de bal waarschijnlijk minder ver durfde laten zakken (na het hoogste punt).
In ieder geval is voor mij duidelijk dat rubbers en frame in samenhang gekozen moeten worden. Het rubbermet potentieel de meeste spin geeft niet per definitie de beste trage opening en zekerder hoeft ook niet minder kwaliteit te betekenen.
Mijn ervaring met composiet is dat ik als ik er even mee spel (maandje of twee maand) het eerst geweldig goed gaat maar dat mijn vorm vervolgens vermindert door volgens mij het mindere gevoel voor de spin via de feedback. Dat werkt door op het aanvoelen van de spin als vormaspect ook. Of iets vergelijkbaars met het aanvoelen van het raakpunt op het batje bijvoorbeeld
Met dat de vorm wegzakt ga ik minder spelen en even een houten frame testend voelde ik het gevoel opeens terugkomen en de vorm stijgen als altijd bij het inspelen. Alsof ik met het composiet frame nooit echt ingespeeld raakte. Dan ervaarde ik een houten frame ok als in die latste post wordt omschreven.
Als je elke keer een klein beetje minder ingespeled raakt gaat dat op den duur ten koste van de vorm die normaal haalbaar is,
Zoiets. Vorm bljft ook altijd iets ongrijpbaars. Dit is dan ook niet meer dan een persoonlijke overtuiging die ik niet hard kan maken. Ben wel benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben van vormstijging (of algemeen verbetering want als je met goeie vorm traint is de training ook effectiever) door meer gevoel of daling door minder.
Balsa frames krijg ik ook last van vormdaling. De framekern speelt daarom denk ik een belangrijke rol.
Bij balsa is die star door de dikte terwijl een zwaardere abachi kern vaak flexibeler is.
Bij composiet verstarren de composiet lagen de kern (innerforce) of de buitenlagen.
Ook die spelen een rol dus en de tussenlagen meer een onderscheiddende.
Het gevoel kan dan een combinatie zijn van snelheidsgevoel (en doseren) waarvoor de kern een belangrijke rol speelt en spingevoel waarvoor de buitenlagen een belangrijker rol spelen.
Zet j daar vomposiet tussen dan verlies ik dus spin gevoel of snelheidsgevoel en feedback.
Beide heb ik nodig om mijn vorm op peil te houden.
Dat is de theorie ongeveer.
Volgens mij moet de feedback bij jou Osp frames ook beter zijn dan bij de standaard versies. Het doeseren van de snelheid iwas in begin alleen wat lastiger waarschijnlijk en ook wat kritischer voor wat betreft de rubberkeus misschien, Dit omdat bij de standaard Osp frames een vergevingsgezindheid zit ingebouwd door het dempend effect van die abachistrips.
Tegelijk geeft dat ook een minder direkte feedback. Alsof die iets later komt of meer tijd vergt. Mogelijk merk je dit nu ook aan vooruitgang die je inmiddels geboekt hebt qua spel ?
Technisch zijn jou frames wat meer veeleisend. Dat geldt alleen ook voor de offensievere Osp frames.