Als je vorige rubbers en Rozena al tunede en T80 niet maakt dat ook een behoorlijk verschil voor de afstuithoek
Bij elke slag en dus voor de batstand en slag qua richting en intensiteit. Die moet hoger zijn bij topspin op backspin als de afstuit anders te vlak blijft bij zelfde timing.
"Gewoon" meer spin zetten. Dat kan iedereen maar tot zover waarmee de balafsprong qua hoogte gelimiteerd blijft voor iedereen.
De limiet ligt bij de een alleen lager voor wat het batje betreft want hoger bij het zelfde batje omdat niet iedereen dan evenveel topspin in zijn slagen krijgt vij zelfde timing of andere.
"Vlakker spelend rubber bij topspin en kontra"
hoef je de batstand bij het ontvangen van de serve minder te veranderen tussen een flip en een steekbal. De balstuitrichting is minder gevoelig hiervoor.
Als je ozo,n rubber bij andere slagen als topspin op backspin aan kunt qua moeilijkheidsfaktor voor de consistentie heeft dat voordelen die kunnen overwegen tov weinigr nadeel. Twee direkt foute openingen iof een tijdens een game maakt bijna niks uit. Bij vijf in het net en of over tafel heb je wel een probleem maar kan dat met training mogelijk verbeteren.
Dan verbeterd vaak ook de kwaliteit met de consistentie. Dat moet training dan doen en dan blijft het een spelsport ook, Training niet alleen op techniek maar ook op het ontwikkelen van gevoel met het batje. Hoe ermee om te gaan om toch meer ballen op tafel te krijgen en ook betere. kwaliteit of meer de timing varieren hiervoor wat ook een soort gevoel is of intuitie.
Minder spingevoelig en subtieler effectvariaties aan kunnen brengen bij de return is een voordeel Vooral voor aanvallend spel.
Returns met back of topspin, kort of lang komen verassender aan door die variatie en hoe subtiel het kan zonder de batstand te veel te hoeven varieren..
Risico op "pop ups" neemt ook af.
Daarom heb ik voorkeur voor een bij topspin spelen niet te hoge balafsprong op houten frames maar ook niet te laag ivm topspin op backspin en topspin verder van tafel.
Is het me dan toch te vlak dan tune ik eventueel wel wat bij .
Of zelfs een professioneel schoonmaakmiddel met conditioner en dan wat langer op het rubber houden.
Na een weekje of twee is de balafsprong alleen ook al hoger (bij topspin en contra)
dus ben ik daar voorzichtig mee. omdat ik de balstuit gewoon goed genoeg wil houden voor alle slagen ivm consistentie en kwaliteit van de slagen.
Als de consistentie goed genoeg is met meer spin waarom zou ik het me dan makkelijker maken bij zelfde timing ?
Ik maak me dat pas makkelijker als ik later wil kunnen timen maar wil het me wat dat betreft ook niet te moeilijk maken.
Anders krijg ik last van mijn rug en of knieen

.
Het is v dus ook een kwestie van ergonomie..
Ik ben lang en wil niet te laat hoeven timen om daarmee veel spin in mijn openingen te krijgen.
Anders ruineer ik mijn rug of knieen
Vroegere nog wat comfortabele timing krijg ik anders minder spin in mijn openingen.
Behalve de hardere maar dan is snelheid de kwaliteit en is veel spin weer niet nodig.
Snelle topspin scherp naar de hoeken is spin wel meer nodig maar helpt het vroeger kunnen timen ook
om zulke slagen effectiever te kunnen spelen.
T64 was wat mij betreft op mijn frame destijds dan ook een alleskunnend rubbertje. .
Daarmee hoield mijn testbehoefte eigenlijk al op. Ik kon "mijn spel" voor mijn gevoel taktisch al vrij uit genoeg spelen tijdens wedstrijden.
Als dat niet kan wordt ik "chagrijnig".
Een springerige stuit had ik geen last van omdat ik niet van te stijve framebladen houdt en ook niet van
in de grip al ingebouwd te springerige frames.
Mijn voorkeur zou bij het virtuoso blad dan ook best uit kunnen gaan naar bijv Johansson achtige griphelften.
Ik koop alleen geen tenergies of andere dure rubbers omdat ik geen competitie speel.
Ik ga dit dus niet allemaal testen.
Om t05 en t80 nog een keer echt te kunnen testen (voor mezelf voor competitie met ambitie )
zou ik een stuk of twee tot vijf frames voor mezelf kunnen maken met plm zelfde blad maar varierende griphelften. Met meer zachter hout erin tot en met alleen hardhout.
Lagen naast elkaar en of op elkaar. Ik test dan dus gelijk ook frames en daarmee verschillende combinaties.
Dit is hoe merken frames en rubbers van eigen merk testen en laten testen maar dan met eigenmerk rubbers ook .
Ik zou alleen met t80 beginnen omdat ik weet dat als me dat minder bevalt dan t64 me beviel met een of meer frames
testen met t05 al geen zin meer heeft.
Of ik zou ook nog met dunnere sponzen moeten willen testen .
Dat is alleen meer een keus voor een speltype volgens mij. en ook minder ambitieus.
Aanvallend spel krijg je dan met het doorslaan van de bal te maken en het
topspin spelen verder van tafel wordt meer defensief. Ander frame is dan beter met groter blad, Toplaag weer afstemmen
De sponsdikte bepaald al het speltype en dan kun je echt overnieuw beginnen
Hoe wil je spelen ? Dat kun je als speler ook best willen varieren.
Meer zo spelen en minder - gewongen soms - zo.
Andere slagen variatie. Dichter bij tafel
Dat kan allemaal zinvol zijn. Bijvoorbeeld om het spel leuk en uitdagend te blijven vinden
,voor het voorkomen van blessures of vanwege ergonomie, conditionele of fysieke beperkingen of meer variatie, druk etc.