rubber advies

Hier kun je informatie vinden of vragen over normale rubbers.
epacta
Advanced Member
Advanced Member

rubber advies

Bericht door epacta »

beste leden,

Mij huidige rubbers zijn aan vervanging toe. Ik hoop dat iemand mbv onderstaande info, mij een stel nieuwe kan adviseren.

Speelstijl: Aanvallend ingesteld. Ik gebruik zijspin en backspin in de opslag. Mijn forehand is vrij sterk, gebruik hiermee veel topspin in de aanval maar ook droge smashes. Mijn backhand is daarentegen zwak. Ik durf er bijna niet mee aan te vallen, vaak gaat het tijdens het kap-gevecht mis en ik durf er ook niet mee te openen. Ik mis echt een stuk controle, mijn tegenstanders zien dat ook vrij snel. Ik verlies ook veel matches omdat ik alles op de bh krijg.

Nivo: Beginner. 2de klasse bedrijfscompetitie.

Huidige setup: Frame: Andro super core cell all+. Rubbers: Butterfly g3 fx, 2.1 fh en 1.9 bh.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: rubber advies

Bericht door van_doorn »

Hoi epacta,

Welkom op het forum :)

Je geeft aan dat je huidige rubbers aan vervanging toe zijn, maar hoe bevallen je deze rubbers nu? Vindt je ze te snel/langzaam, te hard/te zacht, te weinig controle etc.

Voor de backhand zou ik voor "oud en vertrouwd" gaan. Denk hierbij in de vorm van een "ouderwetse" Sriver zonder ingebouwd lijmeffect (Sriver-S, L, EL of FX), een Mark V of een Donic Vario etc. en ook in een dikte van 1.9 mm. Dit zijn goede allround rubbers waarbij je alle slagen kan gaan ontwikkelen en de controle hoog is.

Als je forehand rubber bevalt kan je weer dezelfde aanschaffen, maar als je beginnend bent is dat ingebouwde lijm effect niet echt goed. Dan zou je ook weer voor een bovenstaand rubber kunnen gaan maar dan bijvoorbeeld iets dikker, bijvoorbeeld 2.1mm.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Het rubber op de forehand bevalt goed. Is 1.9 ipv 2.1 een optie om een beetje meer controle te krijgen?

Op de backhand heb ik duidelijk meer controle nodig. Heb een keertje met chop en drive gespeeld(batje van een vriend) en toen ging het een stuk beter. Maar dat rubber is zeker te traag als je je aanvallend wilt ontwikkelen?

Zijn er voor mij ook nog alternatieven? Butterfly is best duur. En de zaak waar ik mijn materiaal koop verkoopt het niet meer.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

1.9 zal zeker al wat meer controle geven. Tackiness-D is ook prima om een backhand te ontwikkelen. Maar ik zou toch minimaal 1.8mm nemen.

Butterfly is inderdaad best prijzig. Daarom zou Yasaka Mark V 1.8 of Donic Vario 1.8 een prima optie zijn :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

van_doorn schreef:Butterfly is inderdaad best prijzig. Daarom zou Yasaka Mark V 1.8 of Donic Vario 1.8 een prima optie zijn :)
Een van deze als alternatief op de forehand bedoel je toch?

Waarom zijn de rubbers van friendship eigenlijk zo goedkoop in vergelijking met andere merken?

Zijn er ook rubbers waarbij de nadruk ligt op controle maar die toch geschikt zijn voor een spin en aanvallend spel?
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Deze rubbers kunnen prima op je backhand en je forehand. De forehand zou dan 2.0mm kunnen zijn en de backhand 1.8mm.

Juist deze rubbers zijn goed voor aanvallend spel met controle. Deze rubbers worden vooral voor beginnende spelers gebruikt om alle slagen goed aan te leren. Ik speel zelf met twee normale Srivers, omdat de controle en spin gewoon goed zijn. De snelheid kun je zelf maken met je armsnelheid of een sneller frame en zo zijn er veel meer eerste klasse spelers die ik zie met Srivers, Vario's en Mark V. Anders koop je er eerst eens 1 en dan kijk je of het rubber bevalt. Dan draai je je batje (dus je rubber) eens om naar je forehand en backhand. Wellicht is er iemand op je vereniging die met deze rubbers speelt. Je zult altijd eerst moeten proberen. Dat is het nadeel van tafeltennis :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Ik kwam deze site vandaag tegen: http://tabletennis.about.com/od/rubbers ... rubber.htm

Ik twijfel alleen nog tussen de Butterfly Flextra(voordelig 20 euro) of 1 van jouw suggesties. Zacht heeft iig mijn voorkeur.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Dat zijn allemaal prima beginner rubbers! De Flextra heb ik geen ervaring mee maar goede dingen over gehoord. Het zachtste is denk ik de Butterfly Sriver FX (niet de G2 of G3).

Kies waar je je goed bij voelt. Dan speelt het ook het beste. Als Flextra jouw voorkeur heeft ga voor de Flextra. Je zal het verschil nauwelijks merken :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Bedankt voor de adviezen. Ik weet nu welke rubbers ik ga aanschaffen.

Wanneer kan je je in het tafeltennis, jezelf geen beginner meer noemen? Misschien gekke vraag maar bv. 1ste klasse bedrijfscompetitie staat ongeveer gelijk aan 3de klasse landelijk.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

En welke rubbers zijn het geworden? Ik ben wel benieuwd namelijk :)

Je bent geen beginner meer als jij je geen beginner meer vindt :) Er is geen maatstaf voor beginners. Mensen zeggen vaak 5de en 6 klasse als beginners klasse, maar daar zitten ook genoeg mensen in die precies weten hoe het spelletje moet. Die hebben al tig jaar ervaring en niet de intentie om hogerop te gaan. Als jij 3de klasse speelt, kan je al best goed tafeltennissen. Je weet dan goed je slagen te maken en je weet welke slagen je op wat voor moment moet maken.

Maar de term "beginner" rubbers is ook niet echt terecht. Het zijn prima starters rubber, maar genoeg "goede" spelers spelen ermee. Zeker voor het lijm verbod was bijvoorbeeld Sriver een van de meest gespeelde rubbers :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Omdat je zei dat de onderlinge verschillen, tussen de beginners rubbers, klein zijn. Heb ik gekozen voor de Flextra's, vanwege de prijs.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Lijkt me een prima keuze :) Wil je ook je ervaringen laten weten? Daar ben ik altijd wel benieuwd naar :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Ik ben weer aan het twijfelen. in mijn startpost zei ik dat beide rubbers aan vervanging toe waren maar ik houd het 1.9 bh g3 fx rubber en ga het nu als fh rubber gebruiken. Tis zowiezo nog zgan omdat ik altijd om mijn bh heen loop :D .

Ik ga dus nu alleen een nieuw bh rubber met veel meer controle dan de g3 fx aanschaffen.Ben ook nog even verder gaan kijken dan de Flextra en kwam Joola 4 all(goedkoper) tegen. De winkel raadde me dit echt af omdat het veels te traag zou zijn. maar ik heb helaas meer controle op de bh nodig :( .

Kan ik met rubbers als Flextra of Joola 4 all toch een bh ontwikkelen of niet?

Er zijn echt teveel rubbers.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Dit kan zeker weten. Een traag rubber, betekent dat jij meer moet doen. De reden waarom veel jeugdspeler met Srivers, Vario's, Flextra, Joola 4 all spelen is omdat het traag is, dus veel controle heeft en dat je hiermee goed de slagen mee aanleert. Het is traag en doordat jij de goede slag maakt gaat de bal ook goed.

Een tip die ik je wil geven is niet om je niet blind te gaan staren op rubbers en de cijfertjes. Je wordt gewoon simpelweg gek. Kies iets waarbij jij je lekker voelt. Is dat een Flextra of een Joola 4 all prima toch. Mensen verklaarde mij voor gek toen ik van Tenergy's en Tensors naar Srivers ben gegaan. Het zou allemaal veel te traag zijn. Maar de controle is fantastisch en ik heb nog nooit zo lekker gespeeld :)

Kies waar je je lekker bij voelt dan komt het goed.
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Mocht je echt veel controle zoeken en een prima rubber willen, dan heb ik nog een Dr. Neubauer Special Defense 1,5 mm rood liggen. Die is echt maar een paar keer gebruikt en voor 15 euro exclusief verzendkosten (euro of 1,5) mag je die overnemen. Meer controle dan dat kan een rubber haast niet bieden (ik kan het weten na 100 rubbers te hebben geprobeerd).

Wat van_doorn zegt klopt wel. Je moet zelf meer doen doordat een rubber gecontroleerde is en dus trager. Mocht je beter worden, kun je altijd overstappen op sneller materiaal. Dat heb ik in de loop der jaren ook gedaan en nu speel ik met ingebouwdlijmeffect rubbers op de backhand. ;) Voor mij zijn de dunnere gecontroleerde rubbers niet meer geschikt. Zelfs een Sriver EL in 2,0 mm was voor mij te traag op de backhand. Het is maar net wat je wilt en gewend bent!

Groetjes,

Wouter
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Ik heb uiteindelijk voor Joola 4 all gekozen en besteld. Ik ga nu spelen met G3 FX 1.9 op de forehand en Joola 4 all 1.5 op de backhand.

Ik kwam deze site tegen: http://www.tabletennisdb.com/rubber/
Most control is net wat mijn backhand nodig heeft :) .

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of jullie het eens zijn met hun lijstje "top rubbers".

Nogmaals bedankt voor de adviezen.Laat wel weten hoe het met deze rubbers in de competitie gaat.

Ramon.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Succes ermee!
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Ik heb vandaag mijn batje met nieuw rubber terug ontvangen van Menereis. Gelijk deze avond competitie mee gespeeld. Het Joola 4 all 1.5 rubber is me erg goed bevallen op de bh. Echt enorm veel controle in vergelijking met de g3 fx. Dit rubber kan ik aanbevelen aan de mensen die een zwakke bh hebben maar die deze toch willen ontwikelen.

Nu speel ik met g3fx 1.9 ipv 2.1 op de fh. Ik mis wat snelheid(miss leeftijd rubber). Ik wil het rubber op de fh dus vervangen. Het moet snel en spinny zijn met toch een behoorlijke controle. Advies?
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door van_doorn »

Hoi Epacta,

Goed om te horen dat je Joola4All bevalt! Je wilt niet weer een Sriver G3 FX? Wil je een "normaal" rubber of een rubber met "lijmeffect"? Iets in de richting van de Sriver G3 FX is volgens mij iets van Andro Hexer of iets dergelijks.
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

epacta
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door epacta »

Ik kan voor 10 Euro een kantje Stiga Carbo max. van iemand overnemen. Zou dat geschikt zijn?
Plaats reactie