Ballen

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Ballen

Bericht door GarField000 »

Ik post het maar in algemeen want er is geen ballen deel op het forum :).

Maar ik wil voor mijn team nieuwe ballen gaan kopen. Ik speelde altijd met DHS.
Nu met de nieuwe regels voor landelijk dat je alleen bal met naad mag gebruiken wil ik hier ook vast aan gaan wennen want het komt vast ook onze kant op.

Nou vroeg ik me af of het verschil in bal voor een amateur als ik merkbaar is?
Want de betere ballen (DHS DJ40+ of Nitakku Preimium 40+ kosten 30 euro per 12.
De Andro 3S 40+ kost maar de helft. Allemaal zijn ze goed gekeurd voor landelijk.
In de competitie gebruikten we andere ballen, maar daar hebben we nu compensatie voor gekregen dus die zijn volgens mij dus niet goed voor landelijk. Tijdens de training hebben ze ook een aparte bak met balletjes voor de hogere nivo tafels.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Re: Ballen

Bericht door Wizzy82 »

Aangezien 1 van de 2 clubs waar ik speel Eredivisie speelt heb ik wel ervaring met de DHS ballen die vind ik wel fijn spelen. Beter dan de goedkopere trainingsballen die daar k worden gebruikt. Soms zit er een verdwaalde DHS bal tussen en merk ik wel gelijk verschil. Voelt alsof je meer controle hebt. Met trainingspotjes worden soms die ballen speciaal eruit gevist.
Nitakku is trouwens ook niets mis mee. Ook wel eens mee gespeeld. De andro bal zegt mij niet zo veel.
De trainingballen zijn dacht ik van gewo of zo, maar die vind ik persoonlijk wel een stuk minder. Ook minder dan de Tibhar ballen die ik hieronder noem.

Bij de andere club spelen we met Tibhar * Basic 40+ SL. Deze ballen zijn relatief goedkoop maar vind ik kwalitatief ook nog wel goed. Zeker een goede prijs kwaliteitverhouding. Deze bakken kom je vind ik regelmatig bij andere clubs tegen.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

NTTB heeft goedkeuring gegeven aan 4 'trainings' ballen om te gebruiken in de lokale afdelingen/competitie.
De Gewo en Tibhar zijn er daar 2 van. De andere 2 heb ik nog nooit gezien. Kinson 40+ en Three Ball P

Als ik kijk naar WTT is het vaak Butterfly of DHS maar waarschijnlijk omdat die sponsoren :).

Ik begrijp van een buitlands forum dat de butterfly zachter zijn, en dus voor mij als LP speler 'beter' :).
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Bedoel je de 3 stars van Stiga? Ook met die heb ik wel eens gespeeld. Gewoon goede ballen zijn dat.
De Kinson 40+ hebben ze ooit een setje van gekocht toen ze dus gingen uitzoeken welke trainingsballen goede prijs kwaliteitverhouding hebben. Deze ballen zijn erg goedkoop en dat is niet voor niets want ze zijn ook vrij waardeloos. Klinken anders dan de andere ballen. Geen aanrader.
Joola of Donic ballen zijn trouwens ook nog een goede optie. Zit niet heel veel verschil in tussen die 2 vind ik. Sterker nog we hebben een tijd met Joola ballen competitie (afdeling) gespeeld.

Backup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Alle merken hebben wel goedgekeurde ballen hoor. Maar de Tibhar Basic die wij gebruiken bv zijn zonder naad.
Dat mag niet meer van de NTTB.
Maar de top ballen zijn Nittaku en DHS. Maar die zijn dan ook gelijk het duurst.
DHS maakt ook andere merken. Ik begreep dat er maar een aantal fabrieken zijn die ballen maken.

Ik hobbel wel even langs de winkel vandaag (ben nu in utrecht en in de buurt) en ga eens kijken. Misschien een paar meenemen om te testen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wij gebruiken op de club voor wedstrijden altijd de Tibhar 40+, maar voor trainingen hebben we allerlei balletjes, teveel om op te noemen... ballen van decathlon, ballen van kinson (1 ster) ...

Zelf heb ik ook nog een bal van Hanno altijd (https://www.hanno-tischtennis.de/de/bae ... aelle.html) die zijn eigenlijk nog veel fijner dan de Tibhar en veel robuuster (balletje gaat jarenlang mee... Tibhar gaan vaak snel kapot....
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Die Hanno ballen was ik zelfs helemaal vergeten. Bij een club van de 2 gebruiken we die voornamelijk als trainingsballen (naast de Gewo ballen). Hanno ballen gaan inderdaad erg lang mee en zijn best fijne ballen. Zeker een goede optie om redelijk goedkoop kwalitatief goede ballen te kopen.

Backup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Hanno ballen zijn niet goed gekeurd. Er staat er 1 op de lijst, maar die is zonder naad en mag dus niet.
Staat ook niet op de lijst met uitzonderingen voor de lokale competitie ....... misschien is die uitzonderingenlijst alleen voor mijn afdeling :).

Ik heb overigens 24 butterfly ballen gekocht. R40+. Deze zouden iets lichter zijn en hierdoor beter voor Lange Noppen.
Nou praten we over 2.7 / 2.8 gram dus het zal allemaal geen effect hebben voor een beginner zoals ik.

Ik heb ze voor de grap gewogen. De eerste doos met 12 ballen zit tussen de 2.745 en 2.755 met 1 die 2.760 weegt.
De DHS die ik nog heb zijn inderdaad iets zwaarder. 2.784 en 2.792.
De trainingballen die ik heb gaan van 2.70 tot 2.91 (had er een paar opgelegd). Maar dat zijn de ballen voor de ballenmachine dus 1* ballen.
(ik heb toevallig zo'n klein weegschaaltje omdat ik de wedstrijd munitie moest uitzoeken op gewicht).

Maar het verschil zal ik vast niet merken .... maar ik heb in mijn hoofd dan in ieder geval een goede bal voor mezelf uitgezocht.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
CSBV
Super Member
Super Member

Bericht door CSBV »

Dat verbod van de NTTB van ballen zonder naad geldt alleen voor de landelijke competitie, zie https://www.nttb.nl/materiaal/.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Dat weet ik, maar dat komt vanzelf de afdelingen in.
En als je iets verder omlaag gaat op de pagina zie je de uitzonderingen voor afdelingscompetitie.

Dus op de afdeling mogen nu alle ITTF goedgekeurde ballen gebruikt worden voor de competitie, plus de 4 op de lijst.

wij spelen nu met die tibhar ballen uit de uitzonderingen lijst.

Maar ik heb nieuw materiaal, dus ik wil nu alvast met een bal spelen die straks ook nog mag.
Niet dat ik voorjaar 2024 weer aan een nieuwe bal moet wennen.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Hanno gebruik ik puur zelf tijdens trainingen etc, die worden verder niet op de club gebruikt (behalve door nog een speler die erbij zweert).

Ik denk als je goed op een club gaat kijken dat er wel vaker met niet goed gekeurd spul wordt gespeeld... hier en daar een rubber of een bal.

Ik heb wel eens competitie wedstrijden bij een andere club gespeeld waar ze de wedstrijden aanvingen met decathlon balletjes 1*.... lijkt me ook niet correct?

Zelf heb ik altijd wat wedstrijd ballen bij me voor dat soort gevallen, want ik ga niet eens met enorme K-ballen een wedstrijd spelen.... die ballen mijd ik ook met trainen, dus ook met wedstrijden. ps. Marc, een Hanno bal 3* is qua spel vergelijkbaar met de Tibhar 40+ 3*, ik denk dat de meesten van ons het verschil niet merken, maar het verschil tussen zo'n bal en een 1* bal van kingson of decathlon is een wereld van verschil en merk je met oppakken al, laat staan met spelen.

De Hanno is alleen veel robuuster qua kwaliteit... tov de Tibhar (al lijkt dat soms om verkeerde batches te gaan, maar ik vind ze erg snel stuk gaan).
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Om eens terug te komen op dit verhaal, het toernooi waar ik aanstaande zaterdag speel, heeft dit in de convocatie staan:

Tafels en ballen: Er zal op maximaal 49 tafels worden gespeeld van verschillende merken. Er
wordt gespeeld met door NTTB goedgekeurde ballen (Hanno 3 ster).

Dus we spelen met Hanno ballen en goedgekeurd volgens hen....
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

In NL heeft de NTTB bepaald dat er met ITTF-goedgekeurde ballen gespeeld mag worden: https://www.nttb.nl/materiaal/, en wel:

- In de landelijke competitie alleen de ballen *met* een naad (dus: NIET de Hanno ***)
- In de overige competities alle ITTF-goedgekeurde ballen (ook de naadloze), plus een viertal trainingsballen (GEWO, Kinson, Three Star, Tibhar - waaronder ook een oranje bal).
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ok, dus er is ook verschil in waar in de landelijke competitie en de 'overige' competities mee wordt gespeeld... best bijzonder.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Interessant want als je voor de grap de filter gebruikt op de ITTF pagina voor ballen waarmee landelijke gespeeld mag worden staat daar bijv ook een bal van Decathlon tussen. Die wordt gemakshalve dus beter geacht dan alle ballen waarmee je ook in de afdelingen mag spelen. Er staan trouwens behoorlijk veel bal merken die mij niets zeggen zoals 729 etc..

Backup:
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Er zijn echt zoveel merken ballen.
Waarom gekozen is voor MET naad weet ik niet met zekerheid, maar volgens mij zou dit te maken hebben met duurzaamheid.
Ze gaan minder snel kapot.

Denk dat ik liever met een naadloze trainingsbal speel dan met een Decathlon bal :D.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Dat er strengere regels gelden voor de landelijke ("hogere") competities kan ik nog wel een beetje begrijpen.

Dat de NTTB kiest om voor de landelijke competitieballen niet toe te staan die wel op de ITTF-lijst van voor internationale competitie toegestane ballen voorkomen vind ik wel wat vreemd; er zijn nu 16, en na 31 december 23 14 van dergelijke ballen. De Hanno driester is er een van.

De hier ten lande ooit best populaire XuShaoFa (XSF) bal is ook bij de ITTF nu helemaal verdwenen, zie ik nu.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 31 aug 2023, 13:51 Interessant want als je voor de grap de filter gebruikt op de ITTF pagina voor ballen waarmee landelijke gespeeld mag worden staat daar bijv ook een bal van Decathlon tussen. Die wordt gemakshalve dus beter geacht dan alle ballen waarmee je ook in de afdelingen mag spelen. Er staan trouwens behoorlijk veel bal merken die mij niets zeggen zoals 729 etc..
729 is een tafeltennis merk die ook wel bekend staat als 'Friendship' een chinees merk, erg bekend ook. ... ik heb wel wat qua rubbers gehad van '729' en ik heb er ook een frame (A3: al vind ik die niet zo prettig). Het bedrijf is al sinds 1972 bezig op tafeltennis gebied https://www.729sports.com/en/h-col-114.html

Bekende rubbers zijn bv de Batlle II (momenteel beoordeeld als the most tackiest rubber) op revspin https://revspin.net/rubber/
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

yoass schreef: 01 sep 2023, 12:43 Dat er strengere regels gelden voor de landelijke ("hogere") competities kan ik nog wel een beetje begrijpen.

Dat de NTTB kiest om voor de landelijke competitieballen niet toe te staan die wel op de ITTF-lijst van voor internationale competitie toegestane ballen voorkomen vind ik wel wat vreemd; er zijn nu 16, en na 31 december 23 14 van dergelijke ballen. De Hanno driester is er een van.

De hier ten lande ooit best populaire XuShaoFa (XSF) bal is ook bij de ITTF nu helemaal verdwenen, zie ik nu.
Ja op zich kan ik dat ook wel begrijpen, maar je zou toch in elk geval wel verwachten dat alles wat ITTF is goedgekeurd, minimaal ook is goedgekeurd binnen NL, maar dat is blijkbaar niet zo.

De Hanno ballen waren echt prima tijdens toernooi, eigenlijk hoorde ik helemaal geen klachten daarover.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

Fijne bal, de Hanno driester. Wat meer spin in 't spel dan bij de naadhoudende ballen; hij lijkt erg op de XuShaoFa, behalve dat-i niet zo snel uit elkaar spat. Bijvoorbeeld als je 'm eens met de rand van je frame raakt.
Plaats reactie