Lange Noppen
Re: Lange Noppen
Dat klinkt heel vervelend Depavan, hopelijk krijg je een betere gezondheid. Wel fijn dat je ondanks de gezondheidsproblemen wel een manier hebt gevonden om nog van het spel te kunnen genieten.
Een andere techniek/rubber is best wel weer uitdagend natuurlijk, dus daarmee ook wel weer leuk... al is de reden dat niet.
Een andere techniek/rubber is best wel weer uitdagend natuurlijk, dus daarmee ook wel weer leuk... al is de reden dat niet.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Jazeker
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
CSBV all wood Gewo Nexxus EL 48 Gewo Nexxus EL 48
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Gisteravond was de laatste avond van de zomeravond competitie.
Mijn eerste wedstrijd was tegen iemand met anti. rating 1223. Maar het leek alsof hij er zelf niks van begreep. Heel raar.
Zonder heel erg veel moeite in 3 sets gewonnen. Hij heeft geen andere avonden mee gedaan.
Daarna moest ik tegen mijn teamgenoot. Rating 1293. Ik kan gewoon niet tegen die jongen spelen.
Hele moeilijke services en dan knal. In de rally ging het nog wel maar ik kan hem gewoon niet uit zijn ritme krijgen.
3e set kwam ik nog mooi mee maar bij 8-8 kreeg hij 2 net ballen mee en toen was ik gebroken. 3-0 verloren.
2e wedstrijd was tegen een andere clubgenoot met lange noppen. Hij heeft bij voorbaat al stress omdat hij tegen mij moet. Dan zit je al verkeerd in de wedstrijd dus dat was een 3-0 overwinning.
Daarna moest ik tegen de nummer 1 geplaatst in de poule. rating 1300. Die kan niet zo goed tegen noppen dus die heb ik dan weer met 3-0 gewonnen.
Ik was de laatste ronde vrij. Mijn teamgenoot had van mijn eerste tegenstander verloren met anti. Hij moest tegen de nummer 1 geplaate die van mij had verloren. Dus in de laatste ronde waren er 3 met 1 verloren wedstrijd. Zou mijn teamgenoot winnen is hij 1 en ik 2. Wint de nummer 1 geplaatst ben ik 1 en mijn teamgenoot 3. Mijn teamgenoot kon dit met goed spel met 3-1 winnen. Hij was dus de groepswinnaar.
Uiteindelijk heb ik 20 punten gehaald en gedeeld 10e geworden. De winnaar had uiteindelijk 27 punten omdat hij 5 bonus punten had omdat hij gewonnen heeft van veel sterkere spelers (hij heeft een 'geschatte' rating van 850). Ik kan in de totaal uitslag niet vinden waar hij die 5 punten van heeft maar daar mag de nummer 2 met 25 punten op protesteren
.
Ik heb erg veel gehad aan de ze wedstrijden in de zomer. Wat dingen geprobeerd. Wat dingen geleerd. 7 september is het utrechts open als opwarmer voor de competitie en die start voor mij di 10 sept met duo en vr 13 sept regulier.
Mijn eerste wedstrijd was tegen iemand met anti. rating 1223. Maar het leek alsof hij er zelf niks van begreep. Heel raar.
Zonder heel erg veel moeite in 3 sets gewonnen. Hij heeft geen andere avonden mee gedaan.
Daarna moest ik tegen mijn teamgenoot. Rating 1293. Ik kan gewoon niet tegen die jongen spelen.
Hele moeilijke services en dan knal. In de rally ging het nog wel maar ik kan hem gewoon niet uit zijn ritme krijgen.
3e set kwam ik nog mooi mee maar bij 8-8 kreeg hij 2 net ballen mee en toen was ik gebroken. 3-0 verloren.
2e wedstrijd was tegen een andere clubgenoot met lange noppen. Hij heeft bij voorbaat al stress omdat hij tegen mij moet. Dan zit je al verkeerd in de wedstrijd dus dat was een 3-0 overwinning.
Daarna moest ik tegen de nummer 1 geplaatst in de poule. rating 1300. Die kan niet zo goed tegen noppen dus die heb ik dan weer met 3-0 gewonnen.
Ik was de laatste ronde vrij. Mijn teamgenoot had van mijn eerste tegenstander verloren met anti. Hij moest tegen de nummer 1 geplaate die van mij had verloren. Dus in de laatste ronde waren er 3 met 1 verloren wedstrijd. Zou mijn teamgenoot winnen is hij 1 en ik 2. Wint de nummer 1 geplaatst ben ik 1 en mijn teamgenoot 3. Mijn teamgenoot kon dit met goed spel met 3-1 winnen. Hij was dus de groepswinnaar.
Uiteindelijk heb ik 20 punten gehaald en gedeeld 10e geworden. De winnaar had uiteindelijk 27 punten omdat hij 5 bonus punten had omdat hij gewonnen heeft van veel sterkere spelers (hij heeft een 'geschatte' rating van 850). Ik kan in de totaal uitslag niet vinden waar hij die 5 punten van heeft maar daar mag de nummer 2 met 25 punten op protesteren
Ik heb erg veel gehad aan de ze wedstrijden in de zomer. Wat dingen geprobeerd. Wat dingen geleerd. 7 september is het utrechts open als opwarmer voor de competitie en die start voor mij di 10 sept met duo en vr 13 sept regulier.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
Gisteren op de vrije avond training tegen iemand gespeeld die lange noppen op zijn backhand had. Hij heeft deze net en is eigenlijk ook herstellende van een blessure en had lang niet meer gespeeld. Speelt normaal gesproken 1 klasse hoger dan mij.
Op noppen moet je geen effect geven en mijn tactiek werkte behoorlijk goed, want wat had hij een moeite met met snelle contract service op zijn noppen. Die vlogen bijna constant in het begin over de tafel. Soms wisselde ik dit toch af met er een service waarbij ik er flink onderdoor ging qua schuiven ook die gingen behoorlijk vaak over de tafel.
Uiteindelijk heb ik niet constant zo geserveerd want ik wilde ook graag wat langere rally's (het is immers toch een oefen potje). Was een mooie 5 gamers.
Op noppen moet je geen effect geven en mijn tactiek werkte behoorlijk goed, want wat had hij een moeite met met snelle contract service op zijn noppen. Die vlogen bijna constant in het begin over de tafel. Soms wisselde ik dit toch af met er een service waarbij ik er flink onderdoor ging qua schuiven ook die gingen behoorlijk vaak over de tafel.
Uiteindelijk heb ik niet constant zo geserveerd want ik wilde ook graag wat langere rally's (het is immers toch een oefen potje). Was een mooie 5 gamers.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
Ik heb ook wel eens tegen noppen spelers gespeeld die er niks van begrepen als ze iets met de noppen terugkregen. Ik denk dat die mensen serieus weinig inhoudelijk snappen van het materiaal en normaal alleen maar intuïtief het spel spelen zoals ze gewend zijn.GarField000 schreef: 17 aug 2024, 13:56 Gisteravond was de laatste avond van de zomeravond competitie.
Uiteindelijk heb ik 20 punten gehaald en gedeeld 10e geworden. De winnaar had uiteindelijk 27 punten omdat hij 5 bonus punten had omdat hij gewonnen heeft van veel sterkere spelers (hij heeft een 'geschatte' rating van 850). Ik kan in de totaal uitslag niet vinden waar hij die 5 punten van heeft maar daar mag de nummer 2 met 25 punten op protesteren.
Ik kan niet wachten om weer te gaan spelen eigenlijk, ik mis het enorm.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Klopt wel enigzins wat je zegt, want het effect wat jij geeft aan een noppenspeler krijg je in principe omgekeerd weer terug en dat vinden veel spelers moeilijk... maar je kan er ook je voordeel uit halen natuurlijk. Als jij graag een topspin bal krijgt om aan te vallen, dan moet je een backspin bal geven op de kant van de noppen... zodra diegene dan met de noppen terugspeelt, weet je wat je terugkrijgt.Wizzy82 schreef: 22 aug 2024, 13:26 Gisteren op de vrije avond training tegen iemand gespeeld die lange noppen op zijn backhand had. Hij heeft deze net en is eigenlijk ook herstellende van een blessure en had lang niet meer gespeeld. Speelt normaal gesproken 1 klasse hoger dan mij.
Ik zeg in principe, omdat (ik kan/doe het zelf ook), nog iets doen met het effect en bv extra zijspin toevoegen, maar in theorie krijg je het tegenovergestelde terug van wat je geeft.
Echter als jij mij een bal met niks geeft en dat mag prima zijn in mijn BH (noppen) hoek... dan loop ik om en sla met mijn FH. Dus dat lukt je misschien 1 of 2 keer en daarna niet meer.
Mijn ervaring tot nu toe is dat meestal zodra men doorheeft/weet dat je noppen hebt, willen ze je noppenkant mijden (sommige spelers juist niet, die zoeken het bewust op) en gaan ze bij mij dus naar mijn FH en dat heb ik het liefst, want daar kan ik en goed mee aanvallen en goed mee verdedigen. Komende seizoen staat voor mij in het teken van aanvallen met de noppen, dat wil ik leren en gaan toepassen. Vorig seizoen al af en toe mee geoefend, maar nu ga ik er meer focus op leggen, alleen op dit moment weet ik niet eens meer hoe het voelt om een batje vast te houden
Die harde ballen van jou overigens kan je met noppen ook nog wel prima teruggeven, maar daar heb ik zelf soms ook moeite mee... want dan moet je veel meer ontspannen en losjes je batje vasthouden en zo de snelheid beter opvangen of meer chopblok achtige slagen teruggeven.
Ook een uitdaging om dat te verbeteren.
Ik ben nu tevreden over mijn FH, de focus bij mij zal liggen op verbeteren van mijn BH.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Vanavond ben ik bij mijn andere club waar ik al heel lang speel een spelen. Er is een nieuwe speler die ook competitie gaat spelen (promotie/hoofdklasse). Een Duitser die vroeger 1800 rating had toen ie nog in Nederland speelde. Nu speelt hij ook in Duitsland namelijk.
Efin hij heeft lange noppen aan de ene kant en korte noppen aan de andere kant en is ook nog eens erg vast en wist precies wat hij moest doen met zijn noppen.
Met de lange noppen zooi van mij ook al probeerde ik er weinig effect in te leggen met nog meer effect terug te leggen. Ik had daar nauwelijks grip op. Pas in de 2e set op het einde kreeg ik ze op tafel maar vervolgens sloeg hij ze dan af met de korte noppen kant. Eerste 2 sets kwam ik tot 3 a 4 punten. De 3 set tot 9 (zaten ook een paar kant ballen tussen). Al had ik toen iets meer grip, maar nog steeds was hij uiteraard veel beter.
Efin hij heeft lange noppen aan de ene kant en korte noppen aan de andere kant en is ook nog eens erg vast en wist precies wat hij moest doen met zijn noppen.
Met de lange noppen zooi van mij ook al probeerde ik er weinig effect in te leggen met nog meer effect terug te leggen. Ik had daar nauwelijks grip op. Pas in de 2e set op het einde kreeg ik ze op tafel maar vervolgens sloeg hij ze dan af met de korte noppen kant. Eerste 2 sets kwam ik tot 3 a 4 punten. De 3 set tot 9 (zaten ook een paar kant ballen tussen). Al had ik toen iets meer grip, maar nog steeds was hij uiteraard veel beter.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
Backup:
Backup:
Dat is ook geen schande toch.Wizzy82 schreef: 22 aug 2024, 22:35 Vanavond ben ik bij mijn andere club waar ik al heel lang speel een spelen. Er is een nieuwe speler die ook competitie gaat spelen (promotie/hoofdklasse). Een Duitser die vroeger 1800 rating had toen ie nog in Nederland speelde. Nu speelt hij ook in Duitsland namelijk.
Wel een bijzondere combi, die ben ik nog niet eerder tegen gekomen, lange en korte noppen... wel korte noppen en gewoon rubber of lange noppen en gewoon rubber... of anti en gewoon rubber, maar waarom niet inderdaad. Met korte noppen kan je ook prima aanvallen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik heb vorig jaar een keer tegen iemand gespeeld met lange en korte noppen.
Voor mezelf wordt dit niks omdat ik juist het effect erin wil hebben. Kort serveren met heel veel backspin om daarna met de lange noppen te kunnen aanvallen. Als je alleen met noppen speelt krijg je ook minder rotatie in de bal/spel wat je met lange noppen juist wil.
Uiteraard als je erg vast wordt en je krijgt weinig rotatie ballen op je korte noppen kan je die goed af tikken ala Ito.
Voor mezelf wordt dit niks omdat ik juist het effect erin wil hebben. Kort serveren met heel veel backspin om daarna met de lange noppen te kunnen aanvallen. Als je alleen met noppen speelt krijg je ook minder rotatie in de bal/spel wat je met lange noppen juist wil.
Uiteraard als je erg vast wordt en je krijgt weinig rotatie ballen op je korte noppen kan je die goed af tikken ala Ito.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
ardane
- Silver Member

Jij hebt vast He Zhiwen en Ni Lian Xia nooit zien spelen.GarField000 schreef: 22 aug 2024, 23:08 Als je alleen met noppen speelt krijg je ook minder rotatie in de bal
Zulke spelers krijgen met hun korte noppen meer rotatie in de ballen dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Nee nooit van gehoord, maar dat zijn vast pro's en geen 2,3,4e klasse spelersardane schreef: 23 aug 2024, 08:44Jij hebt vast He Zhiwen en Ni Lian Xia nooit zien spelen.GarField000 schreef: 22 aug 2024, 23:08 Als je alleen met noppen speelt krijg je ook minder rotatie in de bal
Zulke spelers krijgen met hun korte noppen meer rotatie in de ballen dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
ardane
- Silver Member

Met die korte noppen is veel rotatie mogelijk, onafhankelijk van de klasse. Want die noppen hebben helemaal geen benul van een klassenindeling.GarField000 schreef: 23 aug 2024, 10:26Nee nooit van gehoord, maar dat zijn vast pro's en geen 2,3,4e klasse spelersardane schreef: 23 aug 2024, 08:44Jij hebt vast He Zhiwen en Ni Lian Xia nooit zien spelen.GarField000 schreef: 22 aug 2024, 23:08 Als je alleen met noppen speelt krijg je ook minder rotatie in de bal
Zulke spelers krijgen met hun korte noppen meer rotatie in de ballen dan je ooit voor mogelijk had gehouden.![]()
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
De noppen niet maar de speler heeft de kunde niet.
Kijk naar de goede spelers hoeveel spin ze in de bal kunnen krijgen.
Dat krijgen de mindere goden zoals ik nooit voor elkaar met hetzelfde rubber.
Kijk naar de goede spelers hoeveel spin ze in de bal kunnen krijgen.
Dat krijgen de mindere goden zoals ik nooit voor elkaar met hetzelfde rubber.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
Voorlopige indeling staat inmiddels op de site van TTV DedemsvaartTwoFace schreef: 15 aug 2024, 10:39Klopt, ben je daar zelf ook bij?CSBV schreef: 13 aug 2024, 20:30Fijn toernooi. Paar weekjes voor de competitiestart en lekker veel wedstrijden.TwoFace schreef: 12 aug 2024, 10:48 Ik heb 31 augustus voor het eerst weer eens een toernooi, daar ga ik eigenlijk elk jaar heen (dedemsvaart - bos bedden toernooi). Daar heb ik wel zin in.
CSBV all wood Andro Rasanter C53 Andro Rasanter C53
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik haal mijn oude Lange Noppen topic maar weer even omhoog.
Ik probeer wat meer te draaien met mijn batje, echter merk ik dat ik veel minder vast ben als ik met de BH normaal rubber sla.
Openen te wild, blokken te langzaam ......
Ik zat te denken om nog een combo te nemen maar dan met 2 'normale' rubbers die ik nu op de FH heb.
Zodat ik bv tijdens training dit frame kan pakken .... echter ben ik bang dat a) het gewicht niet klopt en b) de snelheid anders is doordat er 2 dezelfde rubbers op zitten ipv 1 normaal en 1 noppen.
Heeft iemand ervaring of dit echt anders speelt?
Ik probeer wat meer te draaien met mijn batje, echter merk ik dat ik veel minder vast ben als ik met de BH normaal rubber sla.
Ik zat te denken om nog een combo te nemen maar dan met 2 'normale' rubbers die ik nu op de FH heb.
Zodat ik bv tijdens training dit frame kan pakken .... echter ben ik bang dat a) het gewicht niet klopt en b) de snelheid anders is doordat er 2 dezelfde rubbers op zitten ipv 1 normaal en 1 noppen.
Heeft iemand ervaring of dit echt anders speelt?
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup:
-
ardane
- Silver Member

Dat is in het begin normaal. Het vergt flink wat training om een gemengd batje te draaien en dan ook nog gecontroleerd te spelen. Immers, je moet alle slagen twee keer trainen: eenmaal met de ene kant en eenmaal met de andere kant. De benodigde trainingstijd verdubbelt dus ongeveer.GarField000 schreef: 24 feb 2025, 13:40 Ik haal mijn oude Lange Noppen topic maar weer even omhoog.
Dat heeft, denk ik, weinig zin.Ik zat te denken om nog een combo te nemen maar dan met 2 'normale' rubbers die ik nu op de FH heb.
Want:
1. het gewicht is duidelijk anders. En de gewichtsperceptie nog veel anders: je batje wordt topzwaar en elke swing voelt zwaarder aan. Bovendien reageer je met een zwaarder batje langzamer op snelle ballen aan tafel. En tot slot wordt de gegenereerde snelheid (en dus de afstand) anders met zo'n zwaarder batje als je verder van de tafel speelt.
2. Ga je met een combi met twee inverted rubbers trainen, dan oefen je niet op het twiddlen (wat je dus eigenlijk juist wel wilt oefenen)
3. Oefen je zonder noppen, dan stel je je op enig moment niet meer optimaal in op de typische ballen die je van de tegenstander terug krijgt als je wel met noppen speelt.
Mijn advies: blijf met je originele combo oefenen (dus met OX noppen op de ene kant, inverted op de andere kant). Als dan de backhand met inverted rubber je zwakke punt is, probeer dit: concentreer je op de buitenkant van de bal, til je elleboog omhoog, en trek die buitenkant naar voren over het net. (De buitenkant is dus voor een rechtshandige speler de linkerkant van de bal). Je krijgt dan een sidespin (een bananenflip) en dat heeft drie voordelen:
1. Speelt de tegenstander topspin of backspin, dan zit het minste effect van de bal op 03:00 uur en op 09:00 uur. Je hebt dus bij het spelen van de buitenkant van de bal (ergens tussen 9 en 10 uur) het minste last van zijn spin.
2. Door de bal niet bovenop te raken maar aan de zijkant vergroot je het "window" waardoor je over het net kunt spelen.
3. Komt jouw geslagen flip op de helft van de tegenstander, dan springt-ie naar de zijkant weg, wat het voor de tegenstander nog lastiger maakt.
Op Youtube zijn er erg veel voorbeelden. Deze bijvoorbeeld vanaf 1:14 https://www.youtube.com/watch?v=xj3I4-TJZpo
Die knul doet het goed door aan het begin het batje naast (niet: achter) de bal te zetten, zijn elleboog omhoog te houden en de buitenkant van de bal te spelen.
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik heb natuurlijk 20 jaar met 2 inverted rubbers gespeeld.
De backhand was altijd mijn sterke kant en ik kon heel goed openen en weg blokken.
Maar omdat ik het niet meer doe raak je het gevoel kwijt.
Inderdaad moet ik met de backhand dubbel oefenen .... alleen inverted op de BH doe ik dus al 2 jaar niet meer en dat merk je.
Maar 2 x inverted heeft dus geen zin waar ik al bang voor was
.
Daan maar draaien tijdens de training .....
De backhand was altijd mijn sterke kant en ik kon heel goed openen en weg blokken.
Maar omdat ik het niet meer doe raak je het gevoel kwijt.
Inderdaad moet ik met de backhand dubbel oefenen .... alleen inverted op de BH doe ik dus al 2 jaar niet meer en dat merk je.
Maar 2 x inverted heeft dus geen zin waar ik al bang voor was
Daan maar draaien tijdens de training .....
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Groetjes Marc
Setup: