Waarom?

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
Plaats reactie
Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Waarom?

Bericht door Depavan »

Ik heb in de loop der jaren heb ik geleerd dat zwart rubber over het algemeen iets sneller is dan hetzelfde rubber in rood. Het valt dan ook op dat vrijwel alle topspelers met zwart rubber op de forehand spelen.
Maar weet iemand hoe het komt dat er verschil in zit. En hoe zit het dan met de nieuwe kleuren groen, blauw en roze? Zit daar ook verschil in?
Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Ktl Stranger Attack 0,5 mm lange noppen

FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
ardane
Silver Member
Silver Member

Re: Waarom?

Bericht door ardane »

:-)
In een forum voor BMW-motorrijders, waar ik jarenlang aan deelnam, heerste hardnekkig de opvatting, dat zilvergrijs de snelste kleur is! Er waren enkelen die dat echt geloofden, en hoe vaker dat werd herhaald, des te geloofwaardiger werd het gevonden.

Zo is het ook met die zwarte rubberkleur. Decennia lang gold dat als hardnekkige waarheid in China. Zwart is sneller dan rood, ook als merk en type gelijk zijn. Het ging zelfs zo ver dat coaches dat aan jeugdspelers bleven vertellen en hen ook dwongen hun zwarte rubbers op de forehand te plakken. Want stel je toch eens voor dat ze het andersom deden en ze verloren...dan had die coach tegenover zijn baas heel wat uit te leggen!
Er werden ter rechtvaardiging van die opvatting ook allerlei redenen bij bedacht. Zo zou een zwart rubber omgevingswarmte meer vasthouden dan een rood rubber, waardoor dat zwarte rubber sneller en stroever wordt. Wie over de fysieke kant daarvan nadenkt zal al gauw erkennen, dat dat temperatuurverschil homeopatisch klein is en in het niet valt bij andere invloedsfactoren, zoals de dikte van de lijmlaag, de vochtigheid of vetvlekken (spelers vegen gerust met hun hand het rubber af).

Door de decennia heen ging de ontwikkeling in China en Europa dan ook wat uit elkaar: Europese spelers plakten ook vaker de rode kant op de forehand. Chinesen bleven vaak zwart op forehand spelen.
Behalve...de OX-noppenspelers! Want rode OX-rubbers zijn veelal half-transparant, en dan zie je al gauw de houtnerf, een logo of een afwijkende bladkleur (zwart, blauw) doorschijnen, wat volgens de regels niet is toegestaan. Zwarte OX-rubbers zijn niet transparant, en daarom hebben OX-spelers hun OX-nop in het zwart. [OK, in de lagere afdelingen in Nederland ook wel eens niet, maar dat komt door gebrekkige regelkennis en het ontbreken van een scheidsrechter die vooraf de batjes controleert].

Als zwarte rubbers inderdaad sneller zouden zijn en rode wat langzamer, dan kun je je afvragen of spelers die de zwarte kant aan de backhand hebben dat niet zouden weten of bewust negeren. Er zijn voorbeelden zat van wereldklassespelers die de zwarte kant op de backhand hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Depavan »

Logischerwijs denk ik dat je gelijk hebt Ardane maar het viel me vandaag op. Ik heb alle wedstrijden gekeken en de enige met rood op de FH was Alexis Lebrun en verder iedereen met zwart (jawel, ook Bernie Szocs).
Maar wellicht zit het bij iedereen tussen de oren of neemt men, ondanks alles, geen risico ;)

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Tja....het valt te testen.

Wat je daarvoor nodig hebt is een tafel, een robot, 100 balletjes en een batje met hetzelfde rubber in rood en zwart, geplakt op een absoluut symmetrisch houtje.
En...een mobieltje met de Spinsight-app!
https://spinsight.com/app/

Met die app kun je tamelijk nauwkeurig de snelheid en spin meten (afhankelijk van de videocamerakwaliteit).

---

Voor mij staat als een paal boven water, dat de kleur noch de kleurstof een verschil maakt voor wat betreft de speleigenschappen van een rubber.

Als bijvoorbeeld een zwart rubber inderdaad meer warmte uit de omgeving opneemt dan een rood rubber, wat moet dat dan vreselijk zijn. Dan zou zo'n rubber bij training in een lege zaal bij warm weer dus heel anders spelen dan in een volle arena met 10.000 toeschouwers die door de regen binnenkwamen. En zo'n rubber reageert heftiger (meer dan de rode) op de staat van de balletjes - die immers stoffig, vochtig of vettig zijn geworden - na een half uur.

Of denk eens aan het plakken en boosteren! Zou een extra likje boosterspul of speedglue niet een veel grotere invloed hebben dan de rubberkleur?

Nee, "zwart op forehand speelt beter" is een populaire urban legend, een hardnekkig verhaal dat de enthousiaste opa maar al te graag aan zijn kleinzoon doorgeeft.
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

Ik vond in dit verband nog een grappig plaatje voor een aankondiging van een demo in Venray:

Afbeelding

(Overigens spelen de toppers in Nederland ook veelal met zwart op de backhand. Kim Vermaas, Britt Eerland, Danny Heister, Niek Esselink, ...)
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Er zijn er een aantal bij de club die zweren dat zwarte rubbers harder zijn en om die reden op de FH beter tot zijn recht komen en ox speler die aangeeft dat het zachtere rode rubber dus ook beter is voor zijn noppenspel....

Ik zeg ook altijd dat het volgens mij onzin is, maar ik kan het niet stoelen met feiten, aan de andere kant... dat kunnen zij ook niet.

Dus ik heb veel combi's en soms is het BH rood en soms is BH zwart... ik let er niet zo op.
Overigens dat ox geen rood mag zijn snap ik niet helemaal.. behalve als gebeurd wat jij zegt Ardane, dat je namelijk echt doorschijnend effect hebt en dan bv de zwarte letters van het frame erdoorheen ziet schijnen... maar eerlijk gezegd, ik heb ondertussen best wel vaak ox in rood gehad en soms als de rubbers er nog niet op liggen zijn ze inderdaad vrij transparant... maar eenmaal op het frame... zie ik niks erdoorheen, zeker niet iets wat mijn tegenstander aan de andere kant van de tafel kan zien.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1

Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
GarField000
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door GarField000 »

Ik speel met zwart op de FH omdat ik hier ooit mee begonnen ben en dat voelt goed. Een paar jaar terug hadden ze mijn rubbers niet in mijn kleur dus heb ik het omgedraaid. Dus rood naar de FH. Nou wat speelde ik slecht hahahaha. Had echt niks met het rubber te maken maar met mijn OCD.

MOGELIJK zitten er hele kleine verschillen in, maar ik weet 100% zeker dat wij als clubspelers hier helemaal niks van merken.
Ik denk eigenlijk dat er geen verschil in zit. En lui op een FB pagina die zeggen dat ze het merken zullen het merken doordat het in hun hoofd zit.

Ik speel ook golf. Daar kun je naar een 'fitter' gaan die aan de hand van je swing de beste club voor je kan zoeken.
Maar soms zeggen de cijfertjes wat anders dan je hoofd en dan werkt het gewoon niet. Als jij perse merk a wil dan voel jij je het best met dat merk in de hand terwijl de cijfers misschien wat anders zeggen. De power off our mind.
----------------
Groetjes Marc

Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ja en we weten allemaal dat tafeltennis erg een mind game is... dus elke voorsprong op dat gebied is er eentje.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Interessant. Zelf speel ik met zwart op mijn BH. Eigenlijk al vanaf mijn jeugd, dus ik behoor daar kennelijk ook bij de minderheid mee. Ik tik ook harder met BH dan FH. Ja, heb een raar spelletje.

Nu ik de demo van 23 juni 2025 (op mijn verjaardag <:o) ) voorbij zie komen gelijk maar even de vraag. Wie gaat hier allemaal naar toe?

Gezien ik die dag naar Toverland ga (gratis entree als je jarig bent) ga ik op de terugweg daar naar toe. Ik ben wel benieuwd naar Waldner.
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm

Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 26 mei 2025, 10:29 Overigens dat ox geen rood mag zijn snap ik niet helemaal.. behalve als gebeurd wat jij zegt Ardane, dat je namelijk echt doorschijnend effect hebt en dan bv de zwarte letters van het frame erdoorheen ziet schijnen... maar eerlijk gezegd, ik heb ondertussen best wel vaak ox in rood gehad en soms als de rubbers er nog niet op liggen zijn ze inderdaad vrij transparant... maar eenmaal op het frame... zie ik niks erdoorheen, zeker niet iets wat mijn tegenstander aan de andere kant van de tafel kan zien.
Nou...het is niet zo dat OX geen rood mag zijn. Maar van alle kleuren zijn de rode het meest transparant (_als_ je al een transparant OX-rubber hebt, want er zijn ook niet-doorschijnende rode OX-rubbers).
Vooral de Dawei 388D1 en de Milkyway-OXen zijn er berucht om. Je kunt ze best gebruiken op een Hinoki-veneer zonder opschrift, maar neem je met zo'n OX-rubber een frame met een zwart blad, een bladkant met logo of een veneer met sterk zichtbare structuur (Rosewood, bijvoorbeeld) dan zie je al die kermiskleuren heel duidelijk door zulke transparante rode OXen schijnen...ook van afstand.

Zwarte, blauwe en groene OXen hebben dat euvel niet. Die kun je dus gerust gebruiken, ook op bladen die niet zo egaal bijna-wit zijn als Hinoki.
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 26 mei 2025, 11:08 Interessant. Zelf speel ik met zwart op mijn BH. Eigenlijk al vanaf mijn jeugd, dus ik behoor daar kennelijk ook bij de minderheid mee. Ik tik ook harder met BH dan FH. Ja, heb een raar spelletje.

Nu ik de demo van 23 juni 2025 (op mijn verjaardag <:o) ) voorbij zie komen gelijk maar even de vraag. Wie gaat hier allemaal naar toe?

Gezien ik die dag naar Toverland ga (gratis entree als je jarig bent) ga ik op de terugweg daar naar toe. Ik ben wel benieuwd naar Waldner.
Het had me heel leuk geleken, maar ik vind het erg ver weg en het is op een doordeweekse dag, dus ik zou er sowieso vrij voor moeten nemen en een oppas voor mijn hond moeten regelen... teveel struikelblokken voor mij, vooral die laatste... daar heb ik geen oplossing voor.

Voor mij dus een nee.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Die doordeweekse dag is inderdaad echt niet handig, maar de NTTB wilde het perse houden op de dag dat ze 90 jaar bestaan. Ik heb vernomen dat dit de reden is waarom het precies op die dag wordt gehouden. Voor mij is het een half uurtje rijden als ik het vanaf thuis zou doen, maar vanuit Toverland ligt het mooi terug op de route.

Ik ben overigens serieus benieuwd of gezien het tijdstip, prijs (want nu is het zelfs 45 euro ipv de helft) en de regio het wel vol komt.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

ardane schreef: 26 mei 2025, 11:47
TwoFace schreef: 26 mei 2025, 10:29 Overigens dat ox geen rood mag zijn snap ik niet helemaal.. behalve als gebeurd wat jij zegt Ardane, dat je namelijk echt doorschijnend effect hebt en dan bv de zwarte letters van het frame erdoorheen ziet schijnen... maar eerlijk gezegd, ik heb ondertussen best wel vaak ox in rood gehad en soms als de rubbers er nog niet op liggen zijn ze inderdaad vrij transparant... maar eenmaal op het frame... zie ik niks erdoorheen, zeker niet iets wat mijn tegenstander aan de andere kant van de tafel kan zien.
Nou...het is niet zo dat OX geen rood mag zijn. Maar van alle kleuren zijn de rode het meest transparant (_als_ je al een transparant OX-rubber hebt, want er zijn ook niet-doorschijnende rode OX-rubbers).
Vooral de Dawei 388D1 en de Milkyway-OXen zijn er berucht om. Je kunt ze best gebruiken op een Hinoki-veneer zonder opschrift, maar neem je met zo'n OX-rubber een frame met een zwart blad, een bladkant met logo of een veneer met sterk zichtbare structuur (Rosewood, bijvoorbeeld) dan zie je al die kermiskleuren heel duidelijk door zulke transparante rode OXen schijnen...ook van afstand.

Zwarte, blauwe en groene OXen hebben dat euvel niet. Die kun je dus gerust gebruiken, ook op bladen die niet zo egaal bijna-wit zijn als Hinoki.
Het is dus een vrij precieze combi waar het mis kan gaan... vandaar... De Dawei 388D1 heb ik wel eens gehad... maar dat rubber was zo belachelijk dun.... dat het uiteindelijk volgens mij in de prullenbak is beland.... Ik heb wel een aantal Palio Ck531A liggen/erop liggen zowel in rood als zwart... die is ook vrij transparant in het rood moet ik zeggen... maar geen issue met het frame waar het op ligt.
Bovendien, zoals je terecht opmerkt: niemand die dit weet waarschijnlijk qua regel als het wel doorschijnt. Nu wordt überhaupt een frame/rubber nooit gecontroleerd door de scheids op ons niveau.

Zelf vraag ik soms wel aan de tegenstander wat ze hebben en of ik het even mag zien... maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik iets geks hoor of zie qua contact/effect. En ja ook wel eens iets gezien waarvan ik dan weet dat het niet meer mag... maar dan ga ik ook niet moeilijk doen (zelf ook een tijdje een rubber gebruikt wat ondertussen van de lijst af was gehaald).
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Wizzy82 schreef: 26 mei 2025, 12:57 Die doordeweekse dag is inderdaad echt niet handig, maar de NTTB wilde het perse houden op de dag dat ze 90 jaar bestaan. Ik heb vernomen dat dit de reden is waarom het precies op die dag wordt gehouden. Voor mij is het een half uurtje rijden als ik het vanaf thuis zou doen, maar vanuit Toverland ligt het mooi terug op de route.

Ik ben overigens serieus benieuwd of gezien het tijdstip, prijs (want nu is het zelfs 45 euro ipv de helft) en de regio het wel vol komt.
De actie was wel verlengd voor NTTB leden... voor helft van het geld... maar ik weet niet hoe lang het verlengd is.
Persoonlijk vind ik het een beetje een domme actie om het doordeweeks te houden en ook nog eens op een niet echt heel logische locatie.

Voor mij is het minimaal 139km rijden... theoretisch ruim 1,5 uur... in de praktijk vast langer...
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Wizzy82
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door Wizzy82 »

Klopt, doordeweeks is echt onhandig en de locatie is niet heel super. Ik heb gekeken en daar worden wel meer gala's gehouden. Met name van bokswedstrijden, maar daar zag ik foto's met tafeltjes bij. Ik mag hopen dat er wel tribunes zijn want achter elkaar zitten op dezelfde hoogte je voor tafeltennis natuurlijk niet veel.

Zelfs bij mijn club op ruim een half uur rijden gaan er weinig mensen naar toe. Ik ken overigens de club Redstars waar het wordt georganiseerd (zaal langs hun eigen zaal) wel goed redelijk. Die spelen best hoog.

Maar hier in het zuiden van het land ken ik wel betere locaties om dit te houden. Bijv. in Eindhoven waar ook wel eens het NK is geweest zit een mooi complex met tribunes.

Backup:
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Ja ik vind het zonde.... ik twijfel overigens nog steeds, omdat het misschien wel mijn enige kans is ooit om Jan Ove in het echt nog te zien spelen. maar het wordt ook nog eens laat om daar naar toe te gaan en dat terwijl ik de volgende dag een belangrijke dag op kantoor heb die vroeg begint ook....

Verstand wint het denk ik dit keer...
ps. goed om de link hier te delen:
https://www.nttb.nl/tafeltennis-gala-me ... persson-1/
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

ardane
Silver Member
Silver Member

Bericht door ardane »

TwoFace schreef: 27 mei 2025, 11:12 Ja ik vind het zonde.... ik twijfel overigens nog steeds, omdat het misschien wel mijn enige kans is ooit om Jan Ove in het echt nog te zien spelen.
....en hem te vragen waarom hij zwart op zijn backhand speelt.
[streng]Dus: hup, erheen gaan, vraag stellen en hier rapport uitbrengen![/streng]
TwoFace
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door TwoFace »

Hahaha, zo goed is mijn zweeds nu ook weer niet, maar misschien verstaat hij ook wel voldoende engels.

Nee helaas. definitief besloten dat het gewoon geen optie voor mij is. Maar er zijn mensen die er wel naar toegaan. Die kunnen het proberen te vragen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13

Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog

Depavan
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Depavan »

Ik ben dan helaas (nou ja, helaas :) ) op vakantie anders was ik ongetwijfeld gegaan.
Het rare is dat ik de 1e 40 jaar dat ik tafeltenniste nog nooit van de zwart/rood discussie had gehoord maar dat ik het nu in mijn 2e tafeltennisleven 17 jaar later al een aantal keren ben tegengekomen. Zelfs de verkoper van de tafeltenniswinkel Game11 kwam hiermee. Wil niets zeggen over het waarheidsgehalte maar wel dat het blijkbaar een hardnekkig verhaal is.
Enne.... Ardane, nogmaals bedankt voor je tip over de lange noppen van de 955 moxa. Bevalt uitstekend en is op zeker trager dan mijn zwarte rubber op mijn forehand ;)

yoass
Silver Member
Silver Member
Contacteer:

Bericht door yoass »

TwoFace schreef: 26 mei 2025, 10:29 Er zijn er een aantal bij de club die zweren dat zwarte rubbers harder zijn en om die reden op de FH beter tot zijn recht komen en ox speler die aangeeft dat het zachtere rode rubber dus ook beter is voor zijn noppenspel....
Nooit iets gemerkt bij mijn "go to" rubbers van structureel R/Z verschil.

Een blauwe maandag (pun intended) speelde ik met Chinese rubbers. De zwarte rubbers hadden een harde blauwe—, de rode een zachtere oranje spons. Dat maakte echt wel uit.
Hammaren III, door https://www.sdcttblades.com/ (Koto/Limba/AC#/Kiri/AC#/Limba/Koto)
FH, BH: Nittaku Fastarc-G1
Plaats reactie