Vanuit een ander topic kwam eigenlijk ineens een vraag bij mij op.
Wat is leuker: punten door middel van effect scoren of juist punten doormiddel van snelheid te maken?
Persoonlijk vind ik zelf via effect. Zo heb ik BH waarmee ik met een flinke curve (loop) spin. Heel veel spelers verkijken zich daarop.
Ze denken vaak. Die kan ik wel afslaan, maar dan vliegt die vaak juist over de tafel.
Op snelheid een punt scoren is leuk, maar dat komt bij mij eigenlijk altijd relatief op hetzelfde neer een bal met mijn BH (ja, je leest het goed) afslaan met een bepaalde aparte slag die mijn naam als bijnaam heeft. Als ik deze slag ver achter de tafel speel en de bal komt dan nog op tafel dan is het gelijk een wereldpunt en vind ik hem helemaal geweldig en komt die wel boven een punt met veel effect uit.
Wat is leuker effect of snelheid?
Wat is leuker effect of snelheid?
Frame: Tibhar Samsonov Premium Contact
BH: Andro Hexer powersponge 1,9 mm
FH: Andro Hexer powergrip sfx 1,9 mm
Backup:
Frame: Andro Novacell All/S
BH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
FH: Yasaka Rakza 7 Soft 2,0 mm
Backup:
Re: Wat is leuker effect of snelheid?
Probeer eens te beschrijven hoe je die bal speelt dan met je BH, want op wereld niveau heeft zo'n slag vaak al wel een naam... zo had ik ook een eigen slag, die blijkt veel te worden gepast met de naam strawberry flick, waarbij het enige verschil is, dat ik het niet als flick doe, maar als 'gewone' BH slag.Wizzy82 schreef: 18 dec 2025, 13:54 Vanuit een ander topic kwam eigenlijk ineens een vraag bij mij op.
Wat is leuker: punten door middel van effect scoren of juist punten doormiddel van snelheid te maken?
Persoonlijk vind ik zelf via effect. Zo heb ik BH waarmee ik met een flinke curve (loop) spin. Heel veel spelers verkijken zich daarop.
Ze denken vaak. Die kan ik wel afslaan, maar dan vliegt die vaak juist over de tafel.
Op snelheid een punt scoren is leuk, maar dat komt bij mij eigenlijk altijd relatief op hetzelfde neer een bal met mijn BH (ja, je leest het goed) afslaan met een bepaalde aparte slag die mijn naam als bijnaam heeft. Als ik deze slag ver achter de tafel speel en de bal komt dan nog op tafel dan is het gelijk een wereldpunt en vind ik hem helemaal geweldig en komt die wel boven een punt met veel effect uit.
Ik vind de combi het leukste overigens, ik heb bv een smash naar rechtsbuiten die enorm afbuigt door hoe ik mijn batje hou... puur door het afbuigen vergist iedereen zich er vaak in en als ze snel genoeg zijn dan denken ze de bal nog te hebben, maar dan zitten ze net niet ver genoeg naar buiten omdat de bal wegdraait.
Met FH wil ik wel eens van onder de tafel een top-zijspin bal geven met een heel korte slag die ik erg leuk vind omdat men zit daarin ook meestal vergist.... dinsdag zei een trainingsmaatje nog (die zat in de poule tegen mij dit seizoen in een ander team), die slag moet je vaker toepassen..... is altijd moeilijk en ik vergis me er ook meestal in (toen ik die slag in training tegen hem deed).
Puur met services vind ik ook de combi het leukste... dus hard/snel met zoveel mogelijk effect.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Eigenlijk is het een soort BH die rechts van je lichaam begint, batje houd je een beetje omlaag en dan smash ik hem vrijwel altijd naar links (FH van de tegenstander, als deze rechtshandig is). Naar rechts smashen met de BH is vanaf links van het lichaam en een normale BH smash, dus niet mijn typische slag zeg maar.
Een kapsmash vind ik trouwens ook leuk om te doen. Is wel aardig risicovol, maar als deze op tafel komt is die wel veel moeilijker voor de tegenstander om nog terug te krijgen dan een gewone smash. Mooie is dat ook dat een kapsmash vaak ook nog extra afbuigt tov een normale smash. Zit veel meer effect in.
Een kapsmash vind ik trouwens ook leuk om te doen. Is wel aardig risicovol, maar als deze op tafel komt is die wel veel moeilijker voor de tegenstander om nog terug te krijgen dan een gewone smash. Mooie is dat ook dat een kapsmash vaak ook nog extra afbuigt tov een normale smash. Zit veel meer effect in.
Backup:
Backup:
Die smash die je beschrijft doet een clubgenoot ook altijd, die smasht dan overigens met zijn lange noppen, nu moet ik zeggen, die speelt bijna alles alleen met zijn BH... ik denk 90%
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Ik speel niet alles met mijn BH. Als iemand op mijn FH speelt, speel ik die normaal gesproken gewoon met mijn FH terug.
Vorige week had ik mij voorgenomen om tijdens vrijspelen (we spelen dan wedstrijdjes tegen elkaar) om juist wat meer te gaan spinnen met mijn FH.
Vanavond wil ik dat weer gaan doen. Het ging vorige week namelijk best goed en vroeger spinde ik met mijn FH de meeste ballen rechtdoor (wat ik gemakkelijker vind spinnen dan schuin, ja ik ben daarin raar) en dat is voor de meeste tegenstanders lastig om ze terug te hebben. Meeste verwachten een diagonale spinbal.
Wel geef ik toe dat ik ballen die in het midden komen ik eerder met mijn BH speel dan FH. Dat doen overigens de meeste mensen dit terwijl je aangeleerd krijgt dat je een bal op het midden eigenlijk altijd met je FH dient te pakken. Trainingen zijn over het algemeen qua aanval meer FH gericht dan BH. Daarom zie je ook zelden dat bij een speler de BH aanval beter is dan zijn FH aanval wat bij mij dus wel het geval is. Ik weet dat op mijn club er spelers zijn die hoger spelen best jaloers zijn op mijn BH terwijl ik dat dus ben op hun FH… haha. Ik zeg wel eens voor de grap dat als mijn FH ook zo goed was als mijn BH dan zou ik 2 klasses hoger spelen. Overigens wat mij dan wel weer opvalt is dat veel mensen ondanks ik een sterke BH wel op die kant blijven spelen zodat ik daar mooi mee kan openen/spinnen. Dit doen ze waarschijnlijk omdat ze gewend zijn om op de BH te spelen, omdat de meeste spelers daarmee minder snel openen.
Vorige week had ik mij voorgenomen om tijdens vrijspelen (we spelen dan wedstrijdjes tegen elkaar) om juist wat meer te gaan spinnen met mijn FH.
Vanavond wil ik dat weer gaan doen. Het ging vorige week namelijk best goed en vroeger spinde ik met mijn FH de meeste ballen rechtdoor (wat ik gemakkelijker vind spinnen dan schuin, ja ik ben daarin raar) en dat is voor de meeste tegenstanders lastig om ze terug te hebben. Meeste verwachten een diagonale spinbal.
Wel geef ik toe dat ik ballen die in het midden komen ik eerder met mijn BH speel dan FH. Dat doen overigens de meeste mensen dit terwijl je aangeleerd krijgt dat je een bal op het midden eigenlijk altijd met je FH dient te pakken. Trainingen zijn over het algemeen qua aanval meer FH gericht dan BH. Daarom zie je ook zelden dat bij een speler de BH aanval beter is dan zijn FH aanval wat bij mij dus wel het geval is. Ik weet dat op mijn club er spelers zijn die hoger spelen best jaloers zijn op mijn BH terwijl ik dat dus ben op hun FH… haha. Ik zeg wel eens voor de grap dat als mijn FH ook zo goed was als mijn BH dan zou ik 2 klasses hoger spelen. Overigens wat mij dan wel weer opvalt is dat veel mensen ondanks ik een sterke BH wel op die kant blijven spelen zodat ik daar mooi mee kan openen/spinnen. Dit doen ze waarschijnlijk omdat ze gewend zijn om op de BH te spelen, omdat de meeste spelers daarmee minder snel openen.
Backup:
Backup:
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Ik vind de ene niet leuker of beter als de andere.
Ik denk dat je met effect (top of back) misschien wel meer standaard punten kunt scoren ... Juist door het afwisselen van hoeveelheid effect.
Mijn topspin ballen zijn meestal snel met niet te veel effect, maar soms geef ik een pisboog balletje met heel veel effect.
Door de jaren heen krijg je toch een eigen 'manier' van spelen en slaan.
Ik denk dat je met effect (top of back) misschien wel meer standaard punten kunt scoren ... Juist door het afwisselen van hoeveelheid effect.
Mijn topspin ballen zijn meestal snel met niet te veel effect, maar soms geef ik een pisboog balletje met heel veel effect.
Door de jaren heen krijg je toch een eigen 'manier' van spelen en slaan.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Ik sla met trainingen vaak met een heel korte slag (niet zoals het heurt) een topspin/zijspin bal, waar mensen zich veel al in vergissen. Volgens een trainingspartner moet ik die ook vaker in de competitie gaan gebruiken... misschien toch maar eens doen... ik doe het nu alleen als ik een beetje speel aan het trainen ben...
ps. momenteel niet veel online, dus ik blijf wat stiller.... iedereen een fijne jaarwisseling alvast!
ps. momenteel niet veel online, dus ik blijf wat stiller.... iedereen een fijne jaarwisseling alvast!
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13