SPD Super Long Pips - echte chinese humor
-
ardane
- Silver Member

SPD Super Long Pips - echte chinese humor
Het weke wonder uit het Verre Oosten
Men zegt wel eens dat de mens een gewoontedier is, en dat geldt in het bijzonder voor dat slag tijdgenoten dat zich heeft overgegeven aan het spel met de lange noppen. Normaal gesproken stelt de kenner vast dat deze rubbers van elkaar verschillen als het humeur van oude barkeepers: de één is wat opvliegender en sneller, de ander stug en glad, een derde wellicht even elastisch als een rekbaar geweten. Maar je went eraan. Je schikt je ernaar en dan is het spul goed te gebruiken.
Doch nu trad de „SPD Super Long Pips“ in mijn leven, een product van uitgelezen Chinees gevoel voor humor, te koop aangeboden op de digitale bazaars van Aliexpress voor een bedrag waarvoor je elders nauwelijks een klein kopje pekingsoep krijgt.
De façade van waardigheid
De presentatie was onberispelijk, haast verdacht. Een schitterend kartonnen mapje, versierd met een logo dat schreeuwde om olympisch goud en rakettechniek. Bij het uitpakken de eerste verrassing: geen bijtende stank van een chemische fabriek die je direct aan je eigen eindigheid herinnert. Het onderrubber voelde zowaar degelijk aan, de noppen stonden voornaam en dun in het landschap, als maïsstoppels op een windstille dag.
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
Doch het onheil verschool zich in de aard van het beestje. Deze noppen zijn zacht. Niet gewoon zacht, zoals een kussen na een lange werkdag, maar uiterst week. Zo week, dat zij iedere vorm van natuurkundige wetmatigheid slechts als een vrijblijvend advies beschouwen. Je vermoedt een dergelijke zachtheid normaliter enkel bij vers gekookte spaghetti.
Iedere blokpoging ontaardde in een filosofisch kansspel. Bij de nopspin ontwikkelde de bal vluchtbanen die eerder deden denken aan een beschonken vlinder op zoek naar de weg naar huis. Vaak genoeg ook koos de bal voor een spontane zelfmoord en stortte eenvoudigweg met veel genoegen in het net.
Een conclusie
Wie echter, zoals ik, de serieuze inspectie begon met het rituele „stuiten“, merkte direct: dit is geen sportgereedschap. Het is een toverlapje van rubber.
Laat je de bal op het batje stuiten, dan begint deze plotseling uit het niets te roteren. Na enkele seconden geeft hij de geest, blijft simpelweg liggen en klampt zich aan de noppen vast, alsof hij dit warme, behaaglijke nest nooit meer wil verlaten.
Het is dikke pret voor minder dan een handvol euro’s en aan de stamtafel in de kroeg een gegarandeerd succes.
Maar alleen daar.
Men zegt wel eens dat de mens een gewoontedier is, en dat geldt in het bijzonder voor dat slag tijdgenoten dat zich heeft overgegeven aan het spel met de lange noppen. Normaal gesproken stelt de kenner vast dat deze rubbers van elkaar verschillen als het humeur van oude barkeepers: de één is wat opvliegender en sneller, de ander stug en glad, een derde wellicht even elastisch als een rekbaar geweten. Maar je went eraan. Je schikt je ernaar en dan is het spul goed te gebruiken.
Doch nu trad de „SPD Super Long Pips“ in mijn leven, een product van uitgelezen Chinees gevoel voor humor, te koop aangeboden op de digitale bazaars van Aliexpress voor een bedrag waarvoor je elders nauwelijks een klein kopje pekingsoep krijgt.
De façade van waardigheid
De presentatie was onberispelijk, haast verdacht. Een schitterend kartonnen mapje, versierd met een logo dat schreeuwde om olympisch goud en rakettechniek. Bij het uitpakken de eerste verrassing: geen bijtende stank van een chemische fabriek die je direct aan je eigen eindigheid herinnert. Het onderrubber voelde zowaar degelijk aan, de noppen stonden voornaam en dun in het landschap, als maïsstoppels op een windstille dag.
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
Doch het onheil verschool zich in de aard van het beestje. Deze noppen zijn zacht. Niet gewoon zacht, zoals een kussen na een lange werkdag, maar uiterst week. Zo week, dat zij iedere vorm van natuurkundige wetmatigheid slechts als een vrijblijvend advies beschouwen. Je vermoedt een dergelijke zachtheid normaliter enkel bij vers gekookte spaghetti.
Iedere blokpoging ontaardde in een filosofisch kansspel. Bij de nopspin ontwikkelde de bal vluchtbanen die eerder deden denken aan een beschonken vlinder op zoek naar de weg naar huis. Vaak genoeg ook koos de bal voor een spontane zelfmoord en stortte eenvoudigweg met veel genoegen in het net.
Een conclusie
Wie echter, zoals ik, de serieuze inspectie begon met het rituele „stuiten“, merkte direct: dit is geen sportgereedschap. Het is een toverlapje van rubber.
Laat je de bal op het batje stuiten, dan begint deze plotseling uit het niets te roteren. Na enkele seconden geeft hij de geest, blijft simpelweg liggen en klampt zich aan de noppen vast, alsof hij dit warme, behaaglijke nest nooit meer wil verlaten.
Het is dikke pret voor minder dan een handvol euro’s en aan de stamtafel in de kroeg een gegarandeerd succes.
Maar alleen daar.
Re: SPD Super Long Pips - echte chinese humor
Bijna poëtisch, en dan ga je natuurlijk even zoeken... heb je het over dit rubber?
https://nl.aliexpress.com/item/10050093 ... in_prod%3A
https://nl.aliexpress.com/item/10050093 ... in_prod%3A
Competitie frame:
Yinhe Y-13
BH: Yinhe 955 (0.7mm)
FH: Yinhe Mercury II (2.0mm)
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
BH: DHS Cloud and Fog III oX
FH: Sanwei T88 Ultraspin 2.1
Back up Frame 2: Andro Fibercomp DEF
BH: Palio CK 531A
FH: TSP Ventus Soft 2.2
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Dat is 'm, ja.
Ik heb het batje met dat noppenrubber gisteren op de club laten zien aan collega's, hen dat ding gegeven en hen uitgedaagd daarop het balletje meer dan tien keer te laten stuiten.
Zelfs spelers met een rating boven de 1800 kregen het niet voor elkaar!

Ik heb het batje met dat noppenrubber gisteren op de club laten zien aan collega's, hen dat ding gegeven en hen uitgedaagd daarop het balletje meer dan tien keer te laten stuiten.
Zelfs spelers met een rating boven de 1800 kregen het niet voor elkaar!
Ik lees extra lange noppen, wat moet ik me erbij voorstellen dan?
Ik moet zeggen, mensen vragen mij wel eens: zijn dat nu lange noppen of half-lange noppen, maar eigenlijk heb ik daar nooit een heel specifiek antwoord op... omdat ik het verschil eigenlijk niet exact weet... ik weet alleen zeker dat het geen korte noppen zijn...
En als je dat dan weer vergelijkt met deze noppen?
Ik moet zeggen, mensen vragen mij wel eens: zijn dat nu lange noppen of half-lange noppen, maar eigenlijk heb ik daar nooit een heel specifiek antwoord op... omdat ik het verschil eigenlijk niet exact weet... ik weet alleen zeker dat het geen korte noppen zijn...
En als je dat dan weer vergelijkt met deze noppen?
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Ach, in de beschrijving staat "0.02 longer than standard". Da's dus helemaal niks...en als je de noppen bekijkt valt alleen maar op dat de noppen dun zijn en vrij ver uit elkaar staan. Overigens bestaat er geen standaard")
Lange noppen zijn doorgaans 1.6mm-2.0mm hoog. Meer mag niet conform ITTF-regels, maar daar trekken sommige Chinese producenten zich niks van aan. Er zijn wel langere noppen te krijgen, zelfs met ITTF-logo en een (fake) nummer er op geprint.
Wil je een echte indeling, hou dan maar aan:
kort - minder dan 1mm
lang - meer dan 1.6mm
middel - er tussenin.
Naast de lengte spelen ook de breedte en de afstand een rol. Lange noppen hebben 6-12 noppen per vierkante centimeter (en zes is wel heel weinig, hoor). In de LARC geldt een aspect ration van 0.89 of meer als "long". Daaronder staat een rubber te boek als "out".
Lange noppen zijn doorgaans 1.6mm-2.0mm hoog. Meer mag niet conform ITTF-regels, maar daar trekken sommige Chinese producenten zich niks van aan. Er zijn wel langere noppen te krijgen, zelfs met ITTF-logo en een (fake) nummer er op geprint.
kort - minder dan 1mm
lang - meer dan 1.6mm
middel - er tussenin.
Naast de lengte spelen ook de breedte en de afstand een rol. Lange noppen hebben 6-12 noppen per vierkante centimeter (en zes is wel heel weinig, hoor). In de LARC geldt een aspect ration van 0.89 of meer als "long". Daaronder staat een rubber te boek als "out".
Nooit geweten (ook wel eens proberen te vinden, maar niet gelukt), dat scheelt allemaal inderdaad wel erg weinig.ardane schreef: 02 mar 2026, 12:04 Ach, in de beschrijving staat "0.02 longer than standard". Da's dus helemaal niks...en als je de noppen bekijkt valt alleen maar op dat de noppen dun zijn en vrij ver uit elkaar staan. Overigens bestaat er geen standaard")
kort - minder dan 1mm
lang - meer dan 1.6mm
middel - er tussenin.
Ik denk dat ik het zelf niet eens goed kan meten zulke kleine waarden hahaha
Breedte en afstand en ruw of glad wist ik wel dat er behoorlijk verschil in zit... net als hoe dik de noppen zijn, maar dat is wat ik puur op het oog soms zie... ik heb nu al een tijdje de noppen die jij aanraadde en die bevallen prima, al denk ik dat ik nog steeds de DHS Cloud & Fog III het fijnste vind (van degenen die ik heb geprobeerd).
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
ardane
- Silver Member

Noppenrubbers verschillen in:
- hard en stug of zacht en flexibel
- stroef of glad
- plakkerig of juist niet
- lang of wat korter
- dik of wat dunner
- ver uit elkaar of dicht bij elkaar
...en dan hebben we het alleen maar over OX en nog niet eens over de diverse sponssoorten.
Maar: waren noppen altijd cilindervormig, tegenwoordig zien we ook heel andere vormen ontstaan en worden noppenrubbers dus nog diverser. Zo kun je bij de Chinesen nu ook noppen krijgen die hard en toch erg flexibel zijn. Dat bereiken ze door de voet van elke nop een stuk dunner te maken dan de kop.
Andersom zie je ook noppen die aan de voet dikker zijn en slechts een dun kopje hebben, sommige zelfs afgerond en dus niet meer plat. Op die manier kun je noppen maken die juist stug en toch zacht zijn, waardoor een enorm trampoline-effect ontstaat. Zulke noppen zijn, mede doordat er nauwelijks nog raakvlak met de bal is, volstrekt oncontroleerbaar.
Op enig moment wordt de keus zo groot dat je gaat verzuchten "doe mij maar een gewone nop; mijn materiaalkist loopt over."
- stroef of glad
- lang of wat korter
- dik of wat dunner
...en dan hebben we het alleen maar over OX en nog niet eens over de diverse sponssoorten.
Maar: waren noppen altijd cilindervormig, tegenwoordig zien we ook heel andere vormen ontstaan en worden noppenrubbers dus nog diverser. Zo kun je bij de Chinesen nu ook noppen krijgen die hard en toch erg flexibel zijn. Dat bereiken ze door de voet van elke nop een stuk dunner te maken dan de kop.
Andersom zie je ook noppen die aan de voet dikker zijn en slechts een dun kopje hebben, sommige zelfs afgerond en dus niet meer plat. Op die manier kun je noppen maken die juist stug en toch zacht zijn, waardoor een enorm trampoline-effect ontstaat. Zulke noppen zijn, mede doordat er nauwelijks nog raakvlak met de bal is, volstrekt oncontroleerbaar.
Op enig moment wordt de keus zo groot dat je gaat verzuchten "doe mij maar een gewone nop; mijn materiaalkist loopt over."
De wereld van noppen is blijkbaar nog groter dan ik dachtardane schreef: 02 mar 2026, 12:43 Noppenrubbers verschillen in:
- stroef of glad
- lang of wat korter
- dik of wat dunner
...en dan hebben we het alleen maar over OX en nog niet eens over de diverse sponssoorten.![]()
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Een mooi en humoristisch geschreven stukje Ardane over de wondere wereld van de (lange) noppen. Sinds ik zo'n anderhalf jaar geleden ook ben overgestapt heb ik vele soorten en diktes geprobeerd en mij verbaasd dat er zoveel verschillende zijn die veelal ook totaal anders aanvoelden wanneer je er mee speelde. Gek genoeg ben ik na veel omzwervingen uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de noppen waarmee ik begon, KTL Stranger Attack maar dan met een halve mm onderlaag. Maar de weg erheen heeft mij veel plezier gebracht. Veel uitproberen en experimenteren met verschillende merken, diktes en batjes. Ben nu wel uitgeprobeerd maar zeg nooit nooit 
Frame: OSP Virtuoso off+
FH: Ritc 729 Battle II Provincial Gold 2,15 mm
BH: Ktl Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
FH: Ritc 729 Battle II 2,1mm
BH: KTL Stranger Attack 0,5 mm lange noppen
Ik vind de verschillen soms wel echt nuances, maar dat ligt misschien ook aan hoe ik ze gebruik... niet heel veel anders persoon dan met inverted rubbers, ook nuance verschillen, maar tussen de ene aan het ene spectrum en de andere aan het andere spectrum zit soms wel veel verschil en dan is er heeeeeel veeeeel tussenin verkrijgbaar vind ik, waar ik de verschillen soms bijna verwaarloosbaar vind.Depavan schreef: 05 mar 2026, 13:28 Een mooi en humoristisch geschreven stukje Ardane over de wondere wereld van de (lange) noppen. Sinds ik zo'n anderhalf jaar geleden ook ben overgestapt heb ik vele soorten en diktes geprobeerd en mij verbaasd dat er zoveel verschillende zijn die veelal ook totaal anders aanvoelden wanneer je er mee speelde. Gek genoeg ben ik na veel omzwervingen uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de noppen waarmee ik begon, KTL Stranger Attack maar dan met een halve mm onderlaag. Maar de weg erheen heeft mij veel plezier gebracht. Veel uitproberen en experimenteren met verschillende merken, diktes en batjes. Ben nu wel uitgeprobeerd maar zeg nooit nooit![]()
Ik ben overigens net als jij uiteindelijk op een dunne spons beland (0,7mm), bevalt tot nu toe goed, maar soms denk ik weer: kan ik niet beter met oX spelen....
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Ox heb ik ook geprobeerd maar vond toch dat ik net te weinig controle had. Wellicht omdat ik heel kort op de tafel speel en eigenlijk alleen maar aanval. Het omschakelen van inverted naar noppen ging overigens best soepel terwijl het toch een totaal andere techniek is. Soms vergeet ik dat wel eens en gaat het fout maar over het algemeen vond ik de overstap meevallen.
Ik ben gestart met oX en pas na 6 jaar over gegaan naar een dunne spons... dus andere ervaring.Depavan schreef: 05 mar 2026, 15:05 Ox heb ik ook geprobeerd maar vond toch dat ik net te weinig controle had. Wellicht omdat ik heel kort op de tafel speel en eigenlijk alleen maar aanval. Het omschakelen van inverted naar noppen ging overigens best soepel terwijl het toch een totaal andere techniek is. Soms vergeet ik dat wel eens en gaat het fout maar over het algemeen vond ik de overstap meevallen.
Competitie frame:
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
Yinhe Y-13
Backups (o.a.):
Dr.Neubauer Bulldog
-
GarField000
- Platinum Member

- Contacteer:
Alweer gehackt? Ik zou beginnen met een ander ww met een beetje complicatie en niet het oude ww.
----------------
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green
Groetjes Marc
Setup:
Frame: Stiga Cybershape Wood
FH: Andro Rasanter R48
BH: S&T HellFire X ox green