Lange noppen

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Plaats reactie
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Lange noppen

Bericht door Brodher »

Hallo iedereen,

Ik heb een keer een artikel gelezen hoe 'lange noppen' is het dan waar:

--> aanvaller topspint
--> je topspint ook met je lange noppen
===================================
Er komt dan een backspin op de bal, dus als de aanvaller dan zou blokken zou de bal in het net vallen

--> aanvaller snijdt de bal
--> je snijdt ook de bal met je lange noppen
=======================================
Er komt een lichte topspin op de bal.

PS: Ik zou in de kerstvakantie graag mijn opzetten oefen met mijn noppen, heeft iemand tips voor een opzet. Nu doe ik mss. 90 % met een gewoon rubber, en gebruik alleen maar mijn noppen als een "verrassings" opzet.

Brodher
Mijn set-up:
BH: Tibhar grass D.TecS 0x
FH: Donic bluefire JP 03 MAX
Frame: Victas Koji Matsushita
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Re: Lange noppen

Bericht door Gybe »

Correct echter is het niet meer zo extreem als met de vroegere gladde noppen (superblock enzo)
Ik zou met het trainen onderscheid maken tussen openen op backspin en topspin en dit niet door elkaar trainen.

op backspin
-------------------------
een paar mogelijkheden:
1. bal indrukken. Dit doe je door je bat een klein beetje open te houden en met een korte slag de bal horizontaal naar voren te drukken. Je kunt dit met redelijk tempo doen aangezien er wat topspin in de bal komt. Deze slag werkt goed kort aan de tafel.
2. met een langere slag openen. Bal pakken na het hoogste punt. Je bat wederom wat open houden en de slag grotendeels horizontaal uitvoeren. Je bat moet hierbij ongeveer dezelfde baan afleggen als dat de bal aflegt. Wederom kun je hier redelijk wat tempo aan meegeven.

op topspin
-------------------------
Dit is waar het lastig wordt aangezien je backspin in je returns krijgt. De bal zal dus niet zo snel zakken en je zult dus voorzichtig moeten zijn met hoe snel je wilt slaan. Echter is de storende werking van deze slag hoger en heeft de tegenstander sowieso problemen met de return.

Speel je de noppen met sandwich dan kun je bij deze slag wat agressiever te werk gaan.

ps. er zijn mensen die ook met ox noppen vol door kunnen slaan, dit vergt echter veel balgevoel. Hou er dan ook rekening mee dat je de rubbers binnen de koste tijd kapot slaat.
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Thanks,
Gaan je noppen sneller kapot door te aanvallen ?
Mijn set-up:
BH: Tibhar grass D.TecS 0x
FH: Donic bluefire JP 03 MAX
Frame: Victas Koji Matsushita
Gybe
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Gybe »

Brodher schreef:Thanks,
Gaan je noppen sneller kapot door te aanvallen ?
Absoluut, als je hier vol mee op de aanval speelt kan dit behoorlijk snel gaan. Vaak zie je ze eerst inscheuren bij de basis van de nop waar hij aan de onderlaag vast zit
Plaats reactie