Lijmeffect

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Plaats reactie
Ippie
Advanced Member
Advanced Member

Lijmeffect

Bericht door Ippie »

Dag allemaal,

Sinds kort ben ik weer aan het proberen of ik het enthousiasme in het tafeltennis weer terug kan vinden. Dat gaat zeker lukken, ben ik al achter. Er is in de tijd dat ik niet speelde heel wat veranderd:
* Lijmverbod.
* Puntentelling
* Balformaat
Er zijn waarschijnlijk nog wel meer dingen, maar daar ben ik nog niet achter. Ik heb zelf nooit gelijmd, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit gecontroleerd wordt?
Ik heb al verschillende topics gelezen en ik begrijp dat er apparaten voor zijn, die dit meten. Maar, stel dat ik morgen een wedstrijd heb, en mijn "nieuwe" rubbers zijn pas op de dag van de wedstrijd binnen gekomen, wat zijn hier dan de regels voor?

Wat vinden jullie van het lijmverbod? Heeft dit het tafeltennis negatief of positief beïnvloedt?

Ik hoop met "voor mij in ieder geval" dit topic een interessante discussie te starten.
Laatst gewijzigd door Ippie op 28 okt 2012, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Lijmeffect

Bericht door van_doorn »

Het lijmverbod geldt alleen voor de "oude" lijm. Deze lijm is schadelijk voor de gezondheid vanwege de stof VOC die hierin zit, omdat er zo veel gelijmd werd kon dit schadelijk zijn voor de gezondheid en daardoor verboden door de ITTF.

We moesten toch blijven plakken en daarom is er nieuwe lijm ontwikkeld, zo geheten VOC-vrij lijm. Dit is lijm op waterbasis en niet schadelijk voor de gezondheid. Met deze lijm mag er nog wel gelijmd worden voor de wedstrijd. Met de oude lijm niet meer. De schadelijke stof VOC verdwijnt na een "X" aantal tijd weer uit je rubber. Meestal binnen 24-48 uur.

Als je op een hoog niveau speelt (iets van een divisie) kan het zo zijn dat ze voor de wedstrijd je batje controleren. Dit doen ze met een speciaal apparaat die onder andere de hoeveelheid VOC meet, maar ook andere stoffen als eventuele boosters.

Omdat het plakken toen verboden werd, werd de snelheid van de rubbers ook minder. Hoe vaker je plakte hoe sneller je rubber werd. Daarom hebben de fabrikanten nieuwe rubbers ontwikkeld met het ingebouwde lijmeffect al in zich. Denk bijvoorbeeld aan de tenergy series, maar ook de rubbers van Xiom. De prijs voor deze rubbers zijn over de jaren heen enorm gestegen. In het begin kostte een Tenrgy 42,90 een absurd bedrag toen der tijd. Dit was het duurste rubber in de markt, maar nu kosten een gemiddeld velletje rond de 40 euro en de Tenergy's zelfs 56 euro.

Alle oude type rubbers zoals Sriver, Mark V, Coppa, Samba etc lijm ik zoveel mogelijk met de oude lijm, omdat dit simpelweg het makkelijkste en het prettigste lijmt. De nieuwe generatie rubbers met lijmeffect lijm ik met de nieuwe lijm, omdat de oude lijm ervoor zorgt dat de rubbers krimpen of anders spelen.

Het maakt mij eerlijk gezegd niet uit of je lijmt of niet. Het enige nadeel door het verbieden van lijmen is dat de prijzen van rubbers gewoon enorm zijn gestegen...
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
Ippie
Advanced Member
Advanced Member

Bericht door Ippie »

Duidelijk verhaal, dank je wel. Weer een stuk wijzer geworden.
santhopet
Super Member
Super Member

Bericht door santhopet »

Ik weet zelfs niet of ze die apparaten nog gebruiken omdat ze wat overgevoelig werken.
Butterfly Petr Korbel
Tibhar genius optimum max
Tibhar genius max
Plaats reactie