Beste storende lange noppen voor verdedigend spel

Hier kun je informatie vinden of vragen over noppen en anti rubbers.
In mijn nopjes
Advanced Member
Advanced Member

Re: Beste storende lange noppen voor verdedigend spel

Bericht door In mijn nopjes »

Bedankt voor je info over de anti. Forehand topspin (zeer veel zijspin, iets minder snelheid) is mijn sterkste wapen, dus dan weet ik wel dat ik mijn frame beter daarop afstel. Met lange noppen speel ik altijd met defensieve frames trouwens, ik hou ook van de enorme controle op de forehand daarmee.

Heb je een PM gestuurd.

Groetjes,

IMN
BTY Joo SaeHyuk + Donic Bluefire JP 02 2.0 + Donic Spike P1 1.0
bowie
Super Member
Super Member

Bericht door bowie »

Hallo IMN

Ook ik zat eerst wat meer op het forum,en ben een noppenfreak.
Ik speelde altijd met de grasdtecs in ox, oude versie, heb toen hij niet meer verkocht werd de nieuwe versie gekocht.
Maar die kan niet aan de oude tippen, heb toen een bombtalent in ox gekocht op de 2 de plank gelegd een gevaarlijke nop
een beetje met de palio te vergelijken alleen meer stoor effect.
Ben nu ook met de spinlord dornenglanz bezig en de blitzslag allebei in ox ook twee goede noppen. Als is de dornenglanz kwalitatief wel wat minder maar ook prijsgunstiger als de meeste gangbare noppen.Heb nu ook nog een grasdtecs in 1.6mm aangeschaft moet zeggen speelt ook lekker wel wat minder stoorwerking
als in ox maar beter aanvallend en nog wat meer backspin ,Wel wat moeilijker te controleren.

Groetjes bowie.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Kun je vertellen hoe jij de Dornenglanz ervaart Bowie? Ik heb die alvast aangeschaft en ga er na komend seizoen in de zomer mee spelen! :)
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
bowie
Super Member
Super Member

Bericht door bowie »

Hallo Wazzup.

Ik heb hem tot nu toe 2x gespeeld,indruk tot nu toe is vrij goed.
Ik moet zeggen toen ik het rubber uitpakte ik dacht het rubber ziet er dun en goedkoop uit,
vergeleken bij andere noppen rubbers die ik geprobeerd heb,maar goed de prijs is ook gunstig.
Ik heb hem meteen op mijn 2 de plank geplakt een halmarkcombie,en heb er onze
clubkampioenschap mee gespeeld. Ik stond versteld hoe gemakkelijk er mee speelde.
De backspin was wel wat minder als met de dtecs maar toch hadden veel spelers er moeite mee
om door te spinnen na de 2de of 3 de keer was het vaak over, ook mee aanvallen gaat makkelijker
als met de d tecs. Er zit ook een kleverige laag op het rubber hoelang dat blijft weet ik niet
en als ik de duitenoppensite moet geloven is het rubber vroeg af gespeeld,Ik heb ook het broertje van
dornenglanz de blitzslag die ligt op mijn eerste frame moet de verbeterde versie van de dornenglanz zijn
maar heb niet helemaal een eerlijk vergelijk omdat hij op een ander frame zit,ik vindt op dit frame de aanval ook wat moeilijker gaan
als met de dornenglanz maar goed zoals ik al zei op een ander frame dus niet helemaal een eerlijk vergelijk.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat het gaat worden bombtalent dornenglanz blitzslag alle 3 in ox of de dtecs in 1.6mm
Ik wens je veel succes in de voorjaars competitie en laat jouw bevinding met de dornenglanz weten via dit forum.

Groetjes bowie
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Thanks voor je reactie kerel! Ik laat zeker even weten wat ik ervan vind! Ik was destijds over de Donic Alligator Def in OX in ieder geval goed te spreken. Echt een alles kunner en goed om mee te starten denk ik voor een startende nopperspeler.

Groetjes,

Wouter
ONI in IJsselstein
TimeLord
Super Member
Super Member

Bericht door TimeLord »

Whazzup schreef:Kun je vertellen hoe jij de Dornenglanz ervaart Bowie? Ik heb die alvast aangeschaft en ga er na komend seizoen in de zomer mee spelen! :)
hmmmmm... ^o) :-#
Bat: Butterfly Maze Passion FL
FH: Donic Akkadi 1.8
BH: Gewo Megaflex Controll 1.5

Bat: Butterfly TB Spirit ST
FH: Victas V >01 2.0
BH: T64 1.9
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

:D
ONI in IJsselstein
bowie
Super Member
Super Member

Bericht door bowie »

Whazzup
Welk frame zou volgens jouw het beste bij de DG ox funktioneren

de firewall, mephisto, halmarkcombie,aurora.

Gr bowie.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Dat moet je echt niet aan mij vragen bowie... Mank is hier de 'hout' expert (hij weet ook veel over Chinese zooi 8-| ). Mijn ervaring met lange noppen is dat ze in OX het beste werken voor mij en op een redelijk stug frame prima spelen! :)
ONI in IJsselstein
bowie
Super Member
Super Member

Bericht door bowie »

Oke zal een mailtje naar Mank sturen.

Gr bowie.
bowie
Super Member
Super Member

Bericht door bowie »

Hallo forum leden.

Ik heb nu een paar maal met de spinlord dornenglanz gespeeld en was in het begin
heel tevreden met het rubber,maar hoe langer ik hem heb hoe meer ik begin te twijfelen.
Ik meen dat het rubber een beetje zijn eigenschappen begint te verliezen. volgens mij minder backspin
als in het begin,en de kleverigheid van het rubber wordt ook minder.
Zijn er forumleden bij die de zelfde ervaring met dit rubber hebben.

Groetjes Bowie.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Heeft met uitdroging te maken. Niet uitdroging van water maar weekmakers, esters, olien etc. Rubber is een visco-elastisch materiaal. Het elastische en rekbare dankt het aan een soort stroop waarin het polymeernetwerk is ingebed. Ook de tack komt daardoor. Het netwerk aan polymeren is zo fijn en dicht dat het stroperig deel goed vast wordt gehouden. Het rubber komt dan als één vaste stof over. De tack of grip ontstaat als de bal in contact komt met de stroop. Is de stroop dun vloeibaar en het polymeernetwerk heel dicht heb je meer een grippig rubber met sterkere elasticiteit. Dikkere stroop (minder weekmakers) met minder fijn netwerk kan net zo soepel zijn maar heeft dan zwaardere tack en minder sterke elasticiteit.

De stroop bestaat uit meerdere stoffen die meer of minder snel verdampen. Vooral de dun-vloeibare weekmakers (esters vaak) hebben de neiging naar het oppervlak te kruipen en daar te verdampen. Het aandeel stroop neemt af en het rubber droogt aan de buitenlaag uit. Net zoals een natte spons opdroogt waarbij al snel een droog laagje aan de buitenkant ontstaat. Knijp je erin blijkt de spons toch nat. Zo kan een al wat uitgedroogd rubber ook grip met de bal geven door iets steviger contact te maken.
De bal komt door de droge buitenkant dan toch in contact met de stroop en dus tackt het maar zo,n rubber wordt dan al minder. Bij tensors is het aandeel weekmakers vrij hoog en die drogen dus ook gauw uit en verliezen dan langzaam grip.

Omdat lange noppen een groot contactvlak hebben met de buitenlucht gaat de uitdroging ook sneller. De stroop trekt zich dan ahw terug in het rubber en je mist de grip die het in het begin had.

Enige manier om er dan nog iets aan te doen is de stroop aanlengen met een olieachtig iets als weekmaker. Olijfolie bijvoorbeeld.
Met een borstel tussen de noppen verspreiden tot het helemaal olieachtig is en dan wachten tot het is opgenomen.
Dan nog dagje wachten tot de oile zich door het rubber verdeeld heeft. De stroop komt meer aan het oppervlak te staan en de grip is terug.

Bij een rubber dat nieuw is kun je dit als onderhoudsmethode ook gebruiken. Kwastje, paar drup olie en dan tussen en op de noppen brushen. Dan heb je per keer minder nodig en je herhaalt het zodra je voelt dat de grip terugloopt.

Duurder alternatief zijn er bio-cleaners, spinmax aqua etc.
Met extra virgin olijfolie blijft bij wat meer of vaker gebruiken soms wat een smeerfilm achter. Dat is met het intrekken uitgefilterd maar laat zich dan met paar drupjes vloeibare zeep en zelfde borstel weer verwijderen. Koudgeperste olijfolie bevat alleen ook veel esters en werkt daarom misschien goed.
Tunen is het volgens mij niet als hiermee alleen de originele eigenschappen langer bewaart worden of hersteld. Conditioning heet het dan.
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Dat rubber inderdaad verdampt is ook wel te ruiken trouwens. Vooral gesealde rubbers net uit de verpakking. Paar dagen (of zelfs uren) later is dat al minder en is de tack die het net uit verpakking vaak heeft ook weg.
Dan met de kou van afgelopen weken en droge lucht in huis door verwarming gaat uitdrogen/zweten ook sneller.
Denk dat veel backside spelers - zonder misschien het verband te leggen met de cv. - dit afgelopen weken ook wel opgevallen is en nu al weer aan een nieuw rubber denken ivm te weinig spin.
Tenergy just blowing in the wind ...

Imiddels is de kou weg, de verdampingsgraad afgenomen terwijl het zweten naar de oppervlak (waardoor het oppervlak juist minder droog wordt) nog even naijlde. De spin is dan al weer wat beter. Zo zullen de noppen ook wel iets bijtrekken. Alleen de noppenkoppen zijn hier dus kwetsbaarder voor door het grote oppervlak tov klein volume.

Marc
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Weer bedankt voor deze helden bijdrage materiaalkoningMarcde1ste! :P Ik heb die Dornenglanz ook liggen voor in de zomer, dus ik zal de truc in mijn gedachten houden. ;)
ONI in IJsselstein
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Slijmslijm de eerste zo kan het wel weer he....
Maar zou je batje met die dure rakza,s dus zeker op een wat koelere plek in huis bewaren ipv onder je kussen.
Kan al gauw een paar weken verschil maken op de houdbaarheid als de verwarming overuren maakt. Of regelmatig zelf (in olie) gebakken patat eten en je batje er boven hangen.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Oké Marc, dit vind ik heel jammer... Je zou niet verklappen dat ik altijd met mijn batje onder mijn kussen slaap en nu doe je het toch! :P

Nee dat zit wel goed hoor kerel! Ik heb mijn tafeltennisspullen liggen op de oude kamer van mijn bro. De kachel daar staat uit dus de temperatuur is daar prima! :)

Groetjes,

W
ONI in IJsselstein
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Het gaat om relatieve vochtigheid die binnen laag is door het grote temperatuurverschil met buiten. Niet de temperatuur op zich dus die drogend werkt maar de CV.
's winters is de aangevoerde lucht van buiten al droger en die verwarmen verlaagt dan de relatieve vochtigheid sterk.
Een paar graden verschil tussen een onverwarmde kamer met verwarmde kamers maakt dus niet zo veel uit.
Tien graden in zo,n kamer bijv lijkt misschien koud maar met tien graden vorst buiten is nog steeds twintig graad verschil. Een aan huis aangebouwde garage of serre waar het nog wat kouder is zou dus best een betere plek kunnen ziin.
De temperatruur op zich is het probleem niet. Het gaat om de zogenaamde relatieve vochtigheid en dus ook relatieve temperatuur ; het temperatuurverschil met buiten opgewekt door de cv of andere kachel.
Een kamer van tien graden bij tien graden vorst is nog steeds een vrij groot verschil.

Lijkt misschien geneuzel maar juist de duurdere rubbers bevatten vaak meer dun vloeibare weekmakers om zo dicht mogelijk bij het snellijmgevoel te komen. Voc,s, in snellijm, werken als oplosmiddel in zekere zin ook als weekmaker.
Ze verlagen de viscositeit van het visceuze gedeelte (net als verf verdund wordt met thinner of dikke yoghert met vruchtensap). Daarmee wordt de interne weerstand bij de elastische vervorming minder en dus de elasticiteit beter.
Meer dun vloeibare vloeistoffen verdampen meest ook makkelijker en zweten sneller uit.

Dit soort rubbers is daardoor juist extra gevoelig hiervoor en de houdbaarheid van het snellijmgevoel en de grip reageert er vrij sterk op. Iig bij tensors is me dat wel opgevallen. Vandaar dus ook die misschien wat sarcastisch overkomende opmerking over Tenergy blowing in the wind...
Sommigen kicken er misschien op als ze elk half jaar twee nieuwe Tenergy's moeten/mogen kopen. Daar ga ik alleen niet vanuit. In dat geval misschien het batje gelijk op de radiator leggen.
bowie
Super Member
Super Member

Bericht door bowie »

Alweer bedankt Mank
je weet niet alleen veel over frames maar ook over rubbers,
slijm slijm grapje, wat jij zegt klopt denk ik helemaal
ik heb ook wel eens een gewoon backside rubber dat ik al een tijdje speelde
en bijna wilde vervangen met een paar laagjes olijf olie gesmeerd en verek
het was net of dat het rubber weer wat meer dynamiek had, al wordt
het na een tijdje wel weer minder.

Groetjes bowie.
mepper59
Silver Member
Silver Member

Bericht door mepper59 »

Hoi marc,
is het conditioneren met olijfolie hetzelfde als met blanke lampolie ? Ik heb een velletje diamant 1.5 wat erg stoffig, maar niet zo heel oud(jaar) is. Er is heel weinig mee gespeeld maar heeft in de kast gelegen.
Ik wil het nu gaan gebruiken op mijn backhand ivm servicereturn/tikken/blokken, ik spin niet veel maar kan wel heel hard meppen :D met mijn backhand. vond het makkelijk spelen , lekker eenvoudig bij het uittesten.
of is er verschil tussen olijfolie/lampolie?

groet hans
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Lampolie is parafineolie toch ? Iig wordt het wel opgenomen in het rubber en effect is dan altijd min of meer hetzelfde.
Al dit soort tuningmiddelen/conditioners reageert niet echt chemisch met iets in het rubber denk ik.
Misschien is het alleen wat vluchtiger.
Hoe vluchtiger des te sneller wordt het opgenomen, verdeelt het zich door het rubber en verdwijnt het ook weer in de atmosfeer.
Sowieso niet overdrijven of teveel ineens. Een noppentoplaag is maar dun en heeft weinig nodig.
Doe je teveel in een keer is er ook een risico voor de verlijming met de spons. Die lijm trekt olie ook gewoon in en door richting spons. Veel ineens kunnen er dan blaasjes ontstaan tussen toplaag en spons als je kort daarna gaat spelen.
Plaats reactie