Vervanging Tenergy's voor Rakza's?

Hier kun je advies vinden of vragen over een batje dat past bij jouw speelstijl.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Vervanging Tenergy's voor Rakza's?

Bericht door Timo B. »

Beste forumleden,

Ik speel momenteel met de volgende setup (in de 3e klasse NTTB, afdeling West):
Frame: Timo Boll ALC
FH: Tenergy 05 2.1
BH: Tenergy 64FX 2.1

Nu zitten deze rubbers er inmiddels 1,5 seizoen op en na dit seizoen wil ik deze gaan vervangen. Mijn spel in het kort omschreven: FH af en toe een bal schuiven maar vooral spinnen (bij tafel, 2e lijn, zowel bol als vlak/hard). Met mijn BH wil ik wat meer gaan spinnen, kan ermee kappen, schuiven en hard tikken. Beetje alles of niets soms eigenlijk.

Wat iedereen al heeft aangegeven zijn de Butterfly rubbers behoorlijk aan de prijs en ook ik moet wat meer op de kleintjes gaan letten. Dus nu zat ik te denken aan FH Rakza 9 en BH Rakza 7. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb gelezen dat een hoop leden op dit forum enthousiast zijn over de Rakza 7. Iemand al ervaring met de Rakza 9? Er is niet één rubber exact te vergelijken met een Tenergy, maar komen deze er wel erg dicht bij in de buurt?

Groeten,
Timo B.
OSP Virtuoso ‘mepper’
FH: Tibhar Aurus max
BH: Tibhar Aurus 2.0
cstt
Silver Member
Silver Member

Re: Vervanging Tenergy's voor Rakza's?

Bericht door cstt »

Ik heb nog een rode Rakza9 te koop. PM maar als je interesse hebt. :)
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Rakza 7! Timo geloof me dat is echt een alles kunner en snel ook! Ik heb nog een oude liggen die mag je voor 10 euro inclusief zo overnemen. Is nog in een prima staat, maar wel dus al een dik seizoen gebruikt. De Rakza 9 heeft cstt iets over geschreven. Persoonlijk blijf ik bij de 7. :)
Sinds februari 2019 weer begonnen!
ONI in IJsselstein
Voorheen HTTC 1 (eerste klasse)
Frame: 729 Dynasty Hinoki holrond 90 gram
Forehand: Yasaka Rakza 7 (max zwart)
Backhand: Andro Hexer Powersponge (1,7 rood)
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Zit te denken aan Rakza9 op m'n forehand en Rakza7 op m'n backhand. Als vervanging van de T05 en T64FX. Lijkt dit jullie een logische setup als vervanging?
OSP Virtuoso ‘mepper’
Danny1973
Moderator
Moderator

Bericht door Danny1973 »

Ik vond de normale rakza 7 op mijn backhand te hard en te snel om een goede controle te hebben. Nou ben ik een matige backhand spin speler, en gebruik deze meer om te schuiven en actief te blokken, en de aanval meer te zoeken met de fh. Voor en €10 van whazzup en de rakza 9 van cstt overnemen voor €20 en je weet het. Wat ik lees over de 9 is wisselend, maar het lijkt mij een prima rubber. De rakza 7 is volgens mij een behoorlijk populair rubber. Persoonlijk zou ik kiezen voor de 9 op de forehand uit nieuwsgierigheid en de rakza 7 in een soft uitvoer of in een normale 1.8 op de backhand. Maar voor die €30 totaal kan je het toch gewoon eens proberen.
Xiom Icecream AZX 91 gram FL ( ALC op fh, ZLC op bh)
FH: Xiom Omega VII Pro max.
BH: Xiom Omega VII Pro max
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Ik zit er toch aan te denken om een keer goed te investeren in 2 nieuwe rubbers en daar dan het restant van dit seizoen en volgend seizoen mee te gaan spelen. Op de FH gaat het zeker een Rakza 9 in max worden. De BH twijfel ik nog, of dat de 'gewone' Rakza 7 of de Rakza 7 Soft gaat worden. Een wat zachter rubber op de BH is wel lekkerder qua controle en waarschijnlijk heb ik ook meer gevoel met schuiven en eventueel met kappen. Aan de andere kant is de 'gewone' Rakza 7 ook interessant omdat die iets harder is en ik nog wel eens punten met mijn BH wil maken met een directe vlakke klap. En dit gaat waarschijnlijk weer net iets beter met de gewone variant. Twijfel, twijfel, twijfel.....
OSP Virtuoso ‘mepper’
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Voor dat soort slagen ontstaat controle als de spons vrij wel maximaal ingedrukt (gecomprimeerd) wordt zodat het frame sterk genoeg doorkomt maar het "doorslaan" nog wel goed te doseren is ivm doseren spin /snelheid ratio. Veel snelle rubbers zijn ook vooral snel omdat het frame gewoon makkelijker doorkomt. Chinese rubbers zijn om tegenovergestelde reden traag en ook vooral op lichte frames.
De toplaag speelt daar een rol bij (basisdikte, noppenstruktuur en dichtheid) en het frame dus ook (gewicht, hardheid, balans). Gegeven een frame en toplaag moet de spons (die tussen het frame en toplaag gelijmd is bij een speelklaar batje) dan ahw bemiddelen tussen beide.
Niet te hard, te zacht, te dun of te dik dus maar gewoon goed afstemmen. Rakza soft in 2,0 zou dan best beter kunnen zijn en dan vooral als de inkomende bal niet te veel snelheid heeft. Hangt ook vooral af van je slagkracht en niveau (snelheid van inkomende bal zal op lager niveau ook vaker wat lager zijn).
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Speel momenteel met een Tenergy 05 in 2.1 en Tenergy 64 FX ook in 2.1 op een Butterfly Timo Boll ALC frame (arylate carbon). Momenteel speel ik iets boven de 50% in de 3e klasse NTTB regio West.
OSP Virtuoso ‘mepper’
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Ik ben er volgens mij wel uit inmiddels, het gaat een Rakza9 op de FH en een Rakza7 op de BH worden...
OSP Virtuoso ‘mepper’
allrounder
Super Member
Super Member

Bericht door allrounder »

Hoi Timo,

Ik denk dat het afhankelijk is van het spel dat je met je backhand speelt.
Als je voornamelijk schuift/kapt/blokt dan denk ik dat bv. 1.8 mm beter is omdat je wat meer controle hebt.
Neem je de softe variant dan heb je er nog iets meer gevoel/controle mee.
Als je actiever bent dan kun je voor de gewone variant gaan en als je dan voornamelijk slaat ipv spint dan zou ik idd de 2.0mm nog wel adviseren, maar dat ligt een beetje aan hoeveel controle je ermee wilt hebben met bv kappen.

Succes met de keuze in ieder geval.
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Hoi allrounder,

Schuiven doe ik er wel mee, maar meer om in een goede positie te komen voor een FH aanval. Blokken doe ik weinig, daarvoor sta ik al te ver achter de tafel. Wil er wel mee gaan tikken en spinnen/loopen uit de 2e lijn. En verder kan ik met m'n BH ook prima openen... Dus ik denk toch dat het in beide gevallen max gaat worden, zoals ik de laatste paar seizoenen ook gewend ben.
OSP Virtuoso ‘mepper’
allrounder
Super Member
Super Member

Bericht door allrounder »

oke,
als je daar aan gewend bent dan is dat prima toch!
Ik merk zelf alleen dat ik met max. dikte altijd wat meer moeite heb om de bal goed geplaatst terug te kappen terwijl ik er aanvallend nauwelijks extra voordeel uit haal, vandaar.
Gewo Carbon Hybrid Off- AN
FH: Xiom Vega Elite 2.0
BH: Xiom Vega Elite 2.0
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Heb ze inmiddels besteld! :D Ga zaterdag even plakken en dan volgende week op dinsdag er voor de 1e keer mee trainen en dan maar gelijk die donderdag competitie ermee spelen. Ben héél erg benieuwd !!
OSP Virtuoso ‘mepper’
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Mijn opmerking was meer algemeen bedoeld Timo. Je kent de toplaag niet en dan is een versie kiezen sowieso al een gok.
Ik ken dan je spel niet echt en het frame ook niet.
Dat neemt niet weg dat een spons zowel met het frame als de toplaag verlijmt is en daartussen dus een verbindende schakel wordt nadat het rubber geplakt is. Kleine detail verschillen in de spons beinvloedden daardoor het speelgevoel als geheel incl hoe je de toplaag en het frame ervaart (ook een frame ervaar je ahw als nieuw met een niet eerder gespeeld rubber). Omgekeerd zal de beste sponsdikte en hardheid afhankelijk zijn van de toplaag en hoe dat met het frame samengaat (dus ook afhankelijk van het frame) en met een andere sponsversie ervaar je een toplaag en frame dan beide min of meer als nieuw.

Nu ken je de toplaag niet en is het eerst dus een gok. Heb je daarmee eenmaal ervaring dan kun je pas zinvol in dit soort details gaan denken.
Met je huidige keuze kun je ook omgekeerd meteen testen. Rakza 9 op bh en rakza 7 op fh.
Dan heb je een indruk van beide toplagen op beide kanten en op basis daarvan kun je dan een volgende keer meer op detail een keuze maken tussen de toplagen en qua spons.

Enige zinvolle hulp die je bij zo,n eerste gok zou kunnen krijgen voor dit soort details zou van iemand moeten komen die het frame kent (je kent het zelf van meerdere rubbers maar anderen niet), je spel en dan ook nog bekend is met de verschillende versies van rakza bij verschillende sponsdiktes met dat frame.
Daarom houdt ik het liever algemeen (wat dan vaag mag lijken) wanneer ik toch weet dat het zinloos is - voor mij - om in detail een advies te geven. Ik ben gewoon te vaak op mijn bek gegaan met adviseren om mijn beperkingen niet te kennen ;).
Op de club bijvoorbeeld adviseer ik vaak rubbers die ik al ken en spelers spelen ook vaak al rubbers die ik van meerdere frames ken. ik speel dan even met iemand zijn batje om een indruk van het frame met de rubbers te krijgen. Daarbij ken ik dan de spelers goed qua mogelijkheden en beperkingen en dan nog is het lastig genoeg en ga ik soms de fout in.
Dan blijkt een rubber toch te spingevoelig voor iemand of net te traag of te snel.
Eerst probeer ik dan met coachen/trainen of iemand met techniek dat probleem kan oplossen. Het nieuwe materiaal is dan ahw eerst een uitdaging om er mee om te leren gaan en kan dan als een trainings prikkel werken. Soms lukt dat en ontstaat een echt spel of zie ik mogelijkheden daarvoor op niet al te lange termijn. Maar soms blijft het ook rommelen omdat het
te veel eisend is (en dat kan ook te traag zijn). Pas tegen spelers die minder bekend zijn qua spel (in competitie dus) blijkt dat vaak.
Werkt het echt niet dan kijk ik of er een andere speler is op de club (met een ander frame, techniek, niveau etc) die er misschien wel iets mee kan en die aan nieuwe rubbers toe is. Dan bemiddel ik tussen die spelers en voor de eerste speler koop ik dan een ander rubber op basis van de ervaringen met de begeleiding. Dat kan dan de zelfde toplaag zijn (yinhe rubbers bijv zijn verkrijgbaar met vier verschillnde sponshardheden ) met een andere spons. Al die ervaring bij elkaar, met de speler qua begeleiding en met de toplaag in combinatie met het frame waarbij ik ook zelf even test leidt er uiteindelijk toe dat ik in detail qua spons dan zinvol kan adviseren.
Op basis van al die ervaringen incl de begeleiding van individuele spelers op dit punt kan ik dan hier wel wat algemene dingen opmerken (waardoor het vaag blijft) maar diezelfde ervaring heeft me ook geleerd dat ik niet echt in detail kan adviseren bij spelers die ik niet ken en zelfs rubbers en frames die ik niet ken.

Waarom dit lange verhaal ? Ik probeer ermee duidelijk te maken dat het veel zinvoller kan zijn om een keer een trainer of meer ervaren speler op de club te vragen om een keer met je batje te spelen (als je straks de nieuwe rubbers er een paar week op hebt zitten) en vervolgens een keer naar je spel te kijken tijdens een competitiewedstrijd.
Die trainer/speler kan dan je spel meer in relatie met je batje zien en op basis daarvan zijn eigen ervaringen meer aanspreken om met jou van gedachten te wisselen.
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Timo,

Je bent nog steeds een keer welkom bij HTTC. Roep maar en dan kunnen we eens kijken hoe of wat. Ik heb zelf nu ook vrij snel materiaal en ik ken je spel iets beter. ;) Ik denk dat de Rakza Max op je backhand wel behoorlijk snel voor je gaat zijn. Maar aan de andere kant, jij speelt altijd met veel te snelle spullen. :P

Groetjes,

Wouter
ONI in IJsselstein
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Heb je helemaal gelijk in Wouter! Ik weet het, maar sommige dingen blijven gewoon zoals ze zijn... ;) Ik ga me eerst nog even richten op de laatste 2 competitiewedstrijden en daarna m'n ALC ruilen voor een Amultart (komt vanuit Australië). Als ik die binnen heb komen daar de Rakza's op (beide max) en als ik de plank compleet heb ga ik je mailen. Dan prikken we een datum om een keer een avondje te gaan ballen oke?

Groetjes,
Timo
OSP Virtuoso ‘mepper’
Whazzup
Gold Member
Gold Member

Bericht door Whazzup »

Top en dan laten we Hansje ook overkomen, maar die krijgt geen erwtensoep! We all know why... ;)
ONI in IJsselstein
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Materiaal is te snel als het gebruikt wordt om een gebrek aan handelingssnelheid te compenseren.
Na plm twee drie jaar spelen zijn de slagen vaak redelijk ontwikkeld maar voetenwerk en handelingssnelheid om die slagen in wedstrijden ook zo te spelen als in trainingen loopt vaak nog achter.
Snel materiaal maakt het dan mogelijk meer van achteruit te spelen om zo meer tijd te krijgen.
Lijkt logisch maar resultaat is dat de prikkel om de handelingssnelheid en voetenwerk te verbeteren dan vermindert is en dat het stapje terug een automatisme wordt wat onderdeel van het spel gaat uitmaken. Daar is iedereen vrij in natuurlijk maar naarmate het niveau hoger wordt zullen er steeds meer spelers zijn die de technische vaardigheid hebben om zo,n spel te ontregelen.
Sun Tzu
Platinum Member
Platinum Member
Contacteer:

Bericht door Sun Tzu »

Een Amultart met 2 max Rakza 7, dat wordt een kanon, voor zover ik je heb zien spelen is dit ongeveer 5 klasses te snel voor je.
Hij zal ongeveer 2x zo snel zijn als een ALC met Tenergy.
Eerlijk gezegd zou ik met jou spel sowieso met een compleet houten frame spelen, je speelt redelijk allround met een offensieve setup, nu doe je daar nog een schepje bovenop door met nog sneller materiaal te gaan spelen.

Uit eigen ervaring, weet ik dat dit juist de verkeerde kant op werkt. Je denkt makkelijker aan te kunnen vallen met die snellere setup, maar zult juist minder kans krijgen doordat je de controle mist. Koop een Korbel/Virtuoso/Acoustic/Primorac off- en daarop de 2 Rakza en je zult al een stuk beter af zijn imo.
Timo Boll ZLF
Tenergy 05
Tenergy 64

Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
Timo B.
Gold Member
Gold Member

Bericht door Timo B. »

Het gaat zeker een snelle plank worden, daar ben ik ook van overtuigd! Denk ook dat deze net iets sneller is dan m'n huidige ALC. Een houten frame vind ik niet prettig, heb er de afgelopen jaren meerdere geprobeerd. Aan de andere kant heb ik m'n beste seizoenen tot nu toe gespeeld met een Tamca Gergely met 2x Tenergy en een ZLC met 2x Tenergy. De ZLC is volgens mij redelijk te vergelijken met de Amultart. Ik lees op de ene site dat ie iets sneller is dan de ZLC, terwijl de andere site juist weer aangeeft dat ie ongeveer hetzelfde is maar dan met meer controle. Dus ik ben erg benieuwd... De deal is al gesloten, dus daar kan/ga/wil ik sowieso niet meer onderuit komen. We wachten het af en een review volgt vanzelf binnen een paar weken ;)
OSP Virtuoso ‘mepper’
Plaats reactie