Brodher,
Ik ging er even van uit dat je goedkope, doorzichtige voc lijm op de club gebruikt hebt en dan waarschijnlijk nog ouderwetse - dunnere - snellijm of met wasbenzine verdund. Als dat zo is en rubbers zijn voor spelen opgeplakt met een frame dat geseald is is wel zeker dat je setup steeds onder de maat gepresteert heeft.
Verder iets adviseren heeft dan weinig zin omdat je eigenlijk niet weet wat voor mogelijkheden je huidige materiaal heeft.
Spinart kan namelijk (met wat techniek) beter dan veel andere (snellere) rubbers spin van de tegenstander goed opnemen en dat laat zich omzetten naar extra snelheid. Die snelheidscomponent kun je niet goed benutten.
Herbert zijn tip is ook zeker een (duurdere maar misschien makkelijker) optie ; Gewoon volgens de gebruiksaanwijzing met witte tafeltennislijm het rubber nog een keer opplakken.
De betere waterlijmen als Butterfly freechack zijn al vrij dik door weinig oplosmiddel en hebben beter vullend vermogen dan een laagje verdunde rubbercement. http://www.youtube.com/watch?v=xO19jdGT7N8.
Soms zelfs zo dik als tandpasta : http://www.youtube.com/watch?v=o0eQ2VFL ... re=related.
De extra laag lijm op het rubber (voor het afleren maar veel profs doen dit ook) die je kort laat drogen is voor chinese rubbers of grote porien of krachtige spons, ook aan te raden. Het rubber zuigt zich daardoor bij het oprollen ahw vast als een vacuumsealing. Meteen ook een goeie aandrukkracht dus (De sterkte van lijmverbindingen is daarmee bijna evenredig omdat het effectiefverlijmde oppervlak hoger wordt).
In begin kan het wat zompig spelen omdat de laatste lijmlaag van binnen uit nog moet na drogen. Dag van te voren opplakken voorkomt dat.
Moderne verdediging
- Brodher
- Advanced Member

- Contacteer:
Re: Moderne verdediging
Heb mijn rubber zopas herlijmt, zal dan woensdag zien of het beter gaat.
Daar heb je wel gelijk bij een smash is dat goed te merken, alleen bij topspin op topspin gaat het niet (bij mij toch), misschien zal het nu beter zijn na het lijmen, ik hoop het toch.mank schreef:Spinart kan namelijk (met wat techniek) beter dan veel andere (snellere) rubbers spin van de tegenstander goed opnemen en dat laat zich omzetten naar extra snelheid. Die snelheidscomponent kun je niet goed benutten.
Mijn set-up:
BH: Tibhar grass D.TecS 0x
FH: Donic bluefire JP 03 MAX
Frame: Victas Koji Matsushita
...Ben benieuwd...
- Brodher
- Advanced Member

- Contacteer:
Ik heb vandaag drie kwartier wat los gespeeld,ik was toch verwonderd van het resultaat. Ik heb de indruk dat de ballen sneller gaan en dat het beter lukt om in een boogje te spinnen. Natuurlijk voor een goede conclusie zal ik pas kunnen geven na wat meer spelen maar dit lijkt me al positief

Mijn set-up:
Goed zo. Je hebt nu de lijm ook beter laten drogen denk ik voor er mee te gaan spelen. Denk dat dit ook een rol kan spelen.
- Brodher
- Advanced Member

- Contacteer:
Dank mank voor telkens de duidelijke uitlegmank schreef:Goed zo. Je hebt nu de lijm ook beter laten drogen voor er mee te gaan spelen. Denk dat dat ook een rol speelt.
Nog wat algemeen :
Lijm als rubbercement en andere latexlijmen hechten aan een ondergrond op vergelijkbare wijze als zuignapjes doen tegen een raam maar dan op moleculaire schaal (dat is een bestaande theorie in lijmtechniek).
Dat soort napjes kunnen makkelijker schuiven op een raam dan dat ze eraf getrokken kunnen worden en blijven ook gewoon zitten bij verschuiven.
Zwaardere spinballen (en vooral tegenspin) belasten de spons frame verbinding vrij intens op schuiven.
Ik houdt het dan niet voor onmogelijk dat er bij gladde oppervlakken (dikke sealinglaag bijv) slip kan optreden tussen spons en frame zonder dat het rubber echt los laat en een blaas ontstaat (omdat er ook tegelijk wel wat druk van de bal op het frame zit). Oppervlak opruwen of "meer zuignapjes" per vierkante centimeter die ook goed de tijd krijgen te hechten door doordrogen wordt de verbinding sterker.
Ipv schuiving tussen spons en frame wordt dan de spons elastisch belast en daarbij gaat veel minder energie verloren en gevoel is gewoon vaster.
Snellijm werd dit glij effect ook wel gebruikt voor extra zware spinballen bij het natlijmen.
Dan ontstond een heel zat lijmgeluid/klik. Frame lekker glad geseald en dikke lijmlaag die nog halfnat was. De voc,s werken hierbij als smeermiddel voor het heen en weer schuiven en voorkomen dat er lucht tussen de spons en frame zit of kan komen (seald beter af).
Zet een zuignapje tegen een raam vast met wat water of andere vloeistof en het schuiven gaat ook veel makkelijker (er aftrekken juist moeilijker). Dus minder energie verlies en meer katapult.
Rubbers als Hurricane neo hebben dit misschien door de lijmlaag die ook tuningmiddel bevat. Chinese spelers tunen dan vaak ook nog het frame (zonder verder te sealen) of ze gebruiken zo,n Stiga frame met een gladde coating.
De stroperige lijm seald goed op zo,n oppervlak met een lage schuifweerstand.
Mijn set-up:
Ik speel nu ook 4 weken met noppen. Ik speel net als jij met een powerdefense met op de bh een Giantdragon Talon OX en op de FH een Bryce 1.9mm. Speelt geweldig. Veel controle en storende ballen met de backhand en veel snelheid en spin op de forehand.
Meppers 1, 2e klasse zuid-west
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
Weapon of choice:
Re-Impact Spinplay 2020
BH Lion Claw 1,5mm demping
FH Fastarc-G1 1,8mm
Test:
Tsunami Combi Attack
BH Spinlord Leviathan OX
FH Spinlord Degu 1,8mm
ELO 01-05-24 1447
- In mijn nopjes
- Advanced Member

Dag Brodher,
weet niet of je het nog nodig hebt, maar als je een goeie topspinner bent, neem dan een flexibel houtje. Flexibele houtjes (hoge flex, niet 'stijf') geven een extra zwiep aan je topspinballen en kunnen razend snel en heel spinnig zijn. Je 'voelt' je slag veel beter door de vibraties
Zelfs redelijke trage houtjes worden zo heel efficiënt voor topspin. Tegelijk helpt het het kappen met je noppen. Voor korte blokballen heb je misschien iets minder precisie, maar het is vooral een kwestie van gewoonte.
Als ik het goed begrijp is Bty Powerdefence een eerder stijf houtje.
Je zou eens kunnen proberen met een Donic Defplay Senso V3 (heel populair, zelfs op topniveau, defensief houtje vooral als je een dunne spons onder je noppen hebt) of de Victas Matsushita (heerlijk met OX noppen, al is die direct een heel pak duurder). Ik hou zelf ook van medium tot zachte forehand rubbers voor topspin, block en controle. Enkel afslaan is wat moeilijker...
IMN
weet niet of je het nog nodig hebt, maar als je een goeie topspinner bent, neem dan een flexibel houtje. Flexibele houtjes (hoge flex, niet 'stijf') geven een extra zwiep aan je topspinballen en kunnen razend snel en heel spinnig zijn. Je 'voelt' je slag veel beter door de vibraties
Zelfs redelijke trage houtjes worden zo heel efficiënt voor topspin. Tegelijk helpt het het kappen met je noppen. Voor korte blokballen heb je misschien iets minder precisie, maar het is vooral een kwestie van gewoonte.
Als ik het goed begrijp is Bty Powerdefence een eerder stijf houtje.
Je zou eens kunnen proberen met een Donic Defplay Senso V3 (heel populair, zelfs op topniveau, defensief houtje vooral als je een dunne spons onder je noppen hebt) of de Victas Matsushita (heerlijk met OX noppen, al is die direct een heel pak duurder). Ik hou zelf ook van medium tot zachte forehand rubbers voor topspin, block en controle. Enkel afslaan is wat moeilijker...
IMN
BTY Joo SaeHyuk + Donic Bluefire JP 02 2.0 + Donic Spike P1 1.0
Zag dat het in dit topic onder meer ging over combinatieframes voor moderne verdediging. Voor de liefhebbers... ik bied mijn Re-Impact combinatieframe te koop aan: http://www.tafeltennisforum.net/viewtop ... f=9&t=1204" onclick="window.open(this.href);return false;
my mother is playing defensive playstyle for many many years (before I was born^^)
she is trying out now VICTAS Koji Matsushita with VS>401 and Super Spinpips Chop II.
First she said it was an strange feeling because she always played allround blades. But few times practice and she said that she rarely do any unforced errors.
maybe you can give it a try.
p.s.: vs > 401 is bit heavier compared to normal rubbers.
best regards
TaTe-Star
she is trying out now VICTAS Koji Matsushita with VS>401 and Super Spinpips Chop II.
First she said it was an strange feeling because she always played allround blades. But few times practice and she said that she rarely do any unforced errors.
maybe you can give it a try.
p.s.: vs > 401 is bit heavier compared to normal rubbers.
best regards
TaTe-Star