Dubbelspel strategy

Bespreek hier de algemene zaken die met tafeltennis te maken hebben
Plaats reactie
hopper
Advanced Member
Advanced Member

Dubbelspel strategy

Bericht door hopper »

Beste forumgenoten,

Ik ben op zoek naar advies/info omtrent het dubbelspel (strategie, en zo).

Ik heb reeds een interessant artikel gevonden (http://tabletennis.about.com/od/matchpl ... estips.htm), wat ik graag wil delen, maar misschien weten jullie nog andere artikelen, boeken of persoonlijke adviezen/tips.

Met vriendeijke groet,
Hopper.
TTV Rapidity
3e klasse DUO Holland-Noord

Butterfly Timo Boll ALC
Rakza 7 (2.0 - Forehand)
Rakza 7 (2.0 - Backhand)
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Dubbelspel strategy

Bericht door van_doorn »

Hoi Hopper,

Leuk onderwerp! Met dubbel heb je inderdaad aardig wat "tactieken". Ik zal mijn "tactieken" even op delen in serveren en service ontvangen.

Serveren:
Bij serveren kijk ik altijd hoe mijn tegenstander opvangt (forehand/backhand, noppen/geen noppen) en ik kijk ook of de tegenstander links of rechts is.

Vervolgens kijk ik waar hij staat. Als hij rechts is en met zijn forehand opvangt probeer ik de bal altijd zo dicht mogelijk langs de middenlijn te plaatsen, zodat hij naar het midden van de tafel moet en ze medespeler in de weg moet gaat staan. Hierdoor kost het tijd voor hem om weg te komen en kan mijn medespeler de bal plaatsen, zodat de tegenstander er niet meer bij kan. Je kan zelf variëren met effect en een korte of lange bal spelen.

Als de tegenstander rechts is en met de backhand opvangt, probeer ik of de bal langs de middenlijn te spelen of scherp aan de buitenkant. Wat ik in alle gevallen nooit doe is de bal nooit recht in het batje van de tegenstander te spelen, dan hoeft diegene alleen nog maar de slag te maken en is het een makkelijk punt.

Service die het altijd goed doen.

- Kort met backspin
- Een lange harde dode bal. (altijd even je medespeler op de hoogte brengen)
- Lang met zijeffect die naar het midden "krult"
- Lang met zijeffect die de hoek in "krult" (Tomahawk service)
- Dode bal (alleen op noppen) (altijd even je medespeler op de hoogte brengen)
- half lange backspin bal (alleen op noppen) (altijd even je medespeler op de hoogte brengen)

Service opvangen:
Doe ik het zelf het liefst met de forehand, zodat elke bal die lang genoeg is gespind kan worden. Hier zit wel een nadeel aan en dat is de relatief lange uitloop weg als ik de bal in het midden krijg. (ik ben rechts dus met service ontvangst loop ik rechts uit). Als er alleen maar kort geserveerd wordt is met de backhand opvangen een prettige optie, omdat ik met de backhand, beter kort terug kan leggen en ik ben met de backhand al ver aan de rechterkant, waardoor ik bijna niet hoef uit te lopen en mijn medespeler de hele tafel voor zich zelf heeft.

Dit zijn enkele van mijn tactieken. Hoop dat je er wat aan hebt en dat andere ze ook melden :)
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
Plaats reactie