Ik heb sinds kort een Butterfly Photino aangeschaft. Met dit frame wil volgend seizoen gaan spelen maar ik ben opzoek naar een vervanger voor mijn huidige backhand rubber (Butterfly Roundell).
Ik speel nu nog met Roundell op mijn Acoustic, maar toen ik hem gisteren op de Photino probeerde speelde deze niet naar wens. Ik vind hem te snel. Ik ben opzoek naar een Roudell-like backhand rubber, oftewel een rubber met goede controle, een redelijke hoeveelheid spin, maar vooral belangrijk niet te snel.
Ik ben met de Roundel gaan spelen na een tijd met Sriver op me Backhand hebben gespeeld. Ik zoek dus een rubber een stapje hoger dan Sriver zou top zijn.
Iemand suggesties?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Ik ga mijn rubbers niet meer experimenteren, ik blijf met deze rubbers spelen. Op welke van de 3 frames is alleen nog niet bekent. Vanavond de Photino proberen, hopelijk morgen de MJ. Bevallen deze allebij niet dan toch de Acoustic. Ik wil echter meer druk kunnen zetten dus lijkt het de Photino of MJ te gaan worden, al zal ik dan wel veel aan gevoel inleveren.
Timo Boll ZLF Tenergy 05 Tenergy 64
Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.
Ik heb een magna op een frame en een sriver. Magna zal inderdaad iets sneller zijn dan sriver. Maar vooral anders. Bij magna zit op de toplaag een dun laagje natuurrubber als een soort coating. Daardoor is het meer als een tackiness wat de grip betreft (veel) maar sneller doordat onder de coating de toplaag veel synthetisch rubber heeft.
Op een frame als photino zou mij het balcontact wel te kort zijn. En ik denk dat dit meer het probleem is wat je ervaart dan hoe snel de bal wordt.
Dat dwingt ahw om ook de bewegingen snel te maken om wat spin te hebben en snelheid neemt dan ook toe.
Een goed controlerend rubber op zo,n frame zou een yinhe Moon medium in 1,9 kunnen zijn (of ook max). Rubber is ook niet te zwaar. Toplaag paar keer schoon maken met een biocleaner (bevat bestanddelen die zelfde effect hebben als tunen van toplaag voor meer grip) en wat langer wachten voor het afvegen krijgt het nog wat betere grip. Ook de spons een keer, voor opplakken, tunen met bijv babyolie speelt het meer als de getunede versie, de moon-pro. Controle is dan stuk beter dan magna op zo,n frame en topspin openen (bijv zo,n Ovtcharov openingsspin met bh) zijn makkelijker te doen met prima spin.
Zal wel niet reglementair zijn maar ik speel GBTB waar ittf reglementen niet zo tellen. Ben dus gewoon blijven tunen nadat dit bij ittf verboden werd. In principe is het dan wat meer een moon-pro maar dan voor minder geld. En wat geld besparen beschouw ik niet als onsportief ook niet voor nttb.
Overigens is er ook nog een roundell soft.
Ik heb de Yinhe Mars 2 hier, maar ik vind vooral de spin tegenvallen. Snelheid is wel goed. Die Moon schijnt echter wel goed spin te geven, maar de snelheid schijnt laag te zijn.
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same
Mars heeft vlakkere balafsprong dan Moon. Tangentiale slagen bijv topspin over tafel met gesloten blad zijn met hogere balafsprong juist sneller. Omdat de beweging vooruit is en blad gesloten werkt de hogere balafsprong voor extra snelheid vooruit. Met bh over tafel spinnen is moon dan redelijk snel. Maar ik tune zo,n rubber dus altijd al voor ik het plak en knip met iets wat niet te snel verdampt (geurloze "babyolie"). Daarvan breng ik een laag op nadat het binnenkomt (en soms nog tweede laag als eerste snel wordt opgenomen).
Tussen opbrengen en opplakken dag voor spelen zit dan vaak een paar dagen. Na opplakken dan de toplaag nog even en volgende dag spelen. Daarna beetje bijhouden in geval de grip wat nalaat. Wij spelen ook maar één, twee keer in de week en een rubber gaat zo al gauw een jaar mee. De sponstuning maakt ook dat de spons juist langer meegaat. Po olie of olijfolie verdampt niet zo snel. Voor bh en (voor mij ook) fh heb ik dan voor weinig geld prima spelende rubbers. Speel zelf niet met moon maar teamgenoot wel en die rubbers heb ik net zo behandelt en geplakt. Speel zelf met Sword Hero max beide kanten en zelfde behandeling.
Bedankt voor jullie input, maar ben niet van plan om te gaan boosten. Ik zoek een rubber die ik gewoon kan kopen, erop plakken en klaar. Zat misschien aan de Sriver G2 te denken.... Iemand ideeen hierover?
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan
Ik gaf alleen maar aan dat ik het rubber zo behandel vooraf en dus nooit met het rubber zonder die behandeling gespeeld heb. Dat maakt dan dat ik wat reserve moet houden om zo,n rubber als optie te geven. Ook zonder die behandeling zou het prima op de Photino kunnen passen als je voor bh wat meer controle wilt. 1,9 medium versie is dan meest allround of je moet van nog zachter speelgevoel houden.
Verschil tussen roundell en magna/sriver G2 zou ik me wat dat betreft niet al te veel van voorstellen. De verandering zit gewoon vooral in de verandering van frame. Die verandering is veel te groot om dat met de verschillen tussen deze rubbers zelfs bij benadering te compenseren.
Als je G2 probeert kan je net zogoed Dawei Inspirit of Saviga pakken. Beter spinpotentieel met dezelfde snelheid. Heb nog wel een zwarte Saviga liggen denk.
@ Mank, hmm zal die Moon ook maar eens bestellen dan. Kan je Mars2 en Moon wat meer vergelijken anders?
Mars II ken ik niet maar wel ooit een gewone in premium versie gehad. Zelfde toplaag neem ik aan. Die had ook plm zelfde hardheid als moon medium. Niet op zelfde frame gespeeld.
Verschil zit vooral in de noppenstruktuur. Daarin zijn de rubbers meest vergelijkbaar met tenergies. Moon heeft dan de noppenstruktruur van tenergy 05. Dicht op elkaar geplaatste dunne nopjes. Mars als 64 meer afstand tussen de noppen en sun de brede noppen van 25. Daarin zit vooral de vergelijking.
V Doorn gaat het denk ik vooral om langzamere opening met topspin en dan is tenergy 05 ook makkelijker en tegelijk neemt de snelheid toe naarmate je de bal eerder pakt en beweging meer naar voren maakt als "brushloop". Moon heeft die karakteristiek ook.
Mars moet je het bat meer openen en sterker omhoog versnellen (grip kom je dan eerder tekort) voor langzame spin vanwege de lagere balafsprong. Spins met sterker contact naar het frame (loopdrives, slagspin etc) is mars wat sneller maar met een frame als de photino zit dat sowieso wel goed denk ik. Blokken is mars ook wat vlakker en je kan daardoor misschien wat harder vlak blokken.
Moon kan ook met een wat rustiger beweging geopend worden zonder dat de bal in het net gaat of vroeg gespeeld hoeft te worden. Schuiven en bal kort leggen is moon ook makkelijker te spelen.
Mars is denk ik voor meeste spelers als bh rubber geschikter op een vijflaags houten frame en wat minder voor snellere frames met carbon (of zylon) en dan is er met tuning denk ik ook uit derde positie beter mee topspin te spelen.
Hmm. Mars 2 vind ik juist nog het sterkst op een rustige spinslag, pas op tempo slagen gaat het fout. Grip tekort lijkt het dan wel ja, denk eerder dat ik iets met batje zal moeten doen, meer sluiten of meer open gooien.
Hmm. Mars 2 vind ik juist nog het sterkst op een rustige spinslag, pas op tempo slagen gaat het fout.
Op backspin bedoel ik dan. En frame wat ik toen speelde was een zevenlaags frame dat zal ook verschil gemaakt hebben. Plus andere spons natuurlijk. Het probleem van tekort aan grip ben ik al vaker tegengekomen met nieuwere chinese (backhand)rubbers. Komt misschien omdat de rubbersamenstelling vaak wat harder is dan bij japanse rubbers en Moon kan ook wel iets zachter zijn qua rubber samenstelling dan Mars (niet zeker). Wellicht gaan fabrikanten er ook gewoon vanuit dat spelers toch zelf wel tunen en ook de toplaag behandelen. In china schijnt tunen veel gangbaarder te zijn dan hier.
Paar keer schoonmaken met een biocleaner wil ook wel eens helpen. Minuutje inmasseren en dan afwrijven. . Daar zitten bestanddelen in die ook zelfde effect hebben op buitenste rubberlaagje als je het kort voor spelen doet. Daarna verdeelt zich dat weer geleidelijk door het rubber en is het effect aan het oppervlak na uur of paar uur weer grotendeels weg.
Maakt niet veel verschil met wat ik doe dan.
Dunnere spons maakt de balcontacttijd nog weer korter. Als je dat ligt (meer tikken met bh) dan past dat misschien. Wel schijnt het net als tenergy o5 (en Yinhe moon) een hogere balafsprong te hebben en kun je dus wat vaker meer tangentiaal raken. Ook het raakmoment wordt dan weer iets langer.
Tenergy 05 fx in 1,9 zou je dan bijv ook nog aan kunnen denken om die reden of toch sriver g2 óf Magna.
De Tenergy 64 is heerlijk om mee te spinnen en aan te vallen (flippen etc.), het korte werk is in het begin wel lastig. Rubber is wel redelijk snel in het korte spel en contra spel, aanvallen gaat er echter bijna niet 1 bal over en zit er veel spin aan. Aangezien de Photino mij niet een duidelijk veel beter aanvallend spel bied (wellicht alleen de BH) en wel mijn korte spel hevig beinvloed wordt het de Mizutani Jun of Acoustic. Hopelijk stuurt Timo de MJ vandaag op en kan ik morgenavond proberen.
Timo Boll ZLF Tenergy 05 Tenergy 64
Invincibility lies in the defence; the possibility of victory in the attack.