Moderne verdediging

Hier kun je informatie vinden of vragen over frames.
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Moderne verdediging

Bericht door Brodher »

Hallo beste forumgenoten,

Heb twee jaar geleden de overstap gemaakt naar noppen en dat is me goed bevallen :P . Eerst speelde ik met Feint - soft
Tackiness-D en een frame van Dr. Neubauer Bulldozer. Daarna ben ik overgestapt naar Tibhar grass D.TecS 0x, dikkere tackiness-D en met het frame Butterfly Power Defence. Deze overstap was geweldig (dank aan dit forum voor het advies (Y) ). Mijn speelstijl werd daardoor veel beter. De tragere frame was echt beter om ver weg van de tafel te verdedigen. Ik kon daarom mijn verdedig sterk verbeteren, maar mijn aanval verbeterde niet. Ik ben daarom sterk aan het trainen geweest om dit ook naar een hoger niveau te tillen. Dit verbeterde vooral op geschoven ballen (raar maar waar), zelfs op noppen gaat het 'redelijk' makkelijk. Vooral op topspin ballen gaat het moeilijk. Op mijn spins zit er wel redelijk veel effect maar niet echt snelheid. Ik moet namelijk echt de bal over het net trekken ...

Ik denk dat het voornamelijk door mijn traag frame komt. Ik ben intussen overgestapt op Spin art, dacht dat het dan makkelijker zou gaan voor te spinnen en misschien wel rapper spins. Geen één van de twee is waar, alleen de hoeveelheid spin is veel verhoogt. Ik heb dan ook een keer voor te testen weer met mijn oude pallet getraind, met Dr. Neubauer Bulldozer en met de dunnere tackiness-D, de topspins gingen veel makkelijker. Daarmee bedoel ik een meer voorwaartse beweging en dus rappere ballen (wel met minder effect). Denk dat dit voornamelijk aan het frame lag.

Ik speel verdedigend ver achter mijn tafel, ook met mijn voorhand. Het is meer de bedoeling alles dat op mijn voorhand komt, en goed te pakken is, met een snelle topspin terug geslagen wordt. Als de tegenspeler die dan blokt dan begin ik weer te verdedigen. Smashen doe ik bijna nooit en blokken ook niet. (Ik zou ook graag mijn pallet draaien tijdens het spelen om te topspinnen met mijn backhand, dat lukt redelijk maar durf het niet doen in wedstrijd, iemand een tip, heb het gevoel dat ik altijd draai op het verkeerde moment :S )

Ik had daarom gedacht om een frame te nemen met twee verschillende snelheden omdat ik een keer iets gelezen heb van re-impact. Daarbij zag de Mephisto frame redelijk goed uit ? ? ?
The Mephisto’s design suits backhand defense close to the table, using long pips-out or anti-spin rubbers, and controlled forehand topspin attack. Due to the balsa’s capacity to absorb incoming speed, backhand blocking works well, but the blade will also support chopping away from the table. Its moderately fast forehand suits loopers that concentrate on heavy topspin more than on speed, but fast incoming balls can be blocked effectively as well, and chopping (due to the high control) is an option too. Consequently, the blade will effectively support every type of modern defense.
heavy topspin more than on speed --> bevalt me wel minder...
Zijn er alternatieven (ander merken mogen natuurlijk ook, prijs speelt geen rol (maar ook geen 200 €))? Ik zou graag dezelfde snelheid op mijn backhand behouden (BF Power Defence). Natuurlijk een tip over voorhand rubber mag ook altijd.

Alvast bedankt voor het lezen en het eventueel reageren.
Mijn set-up:
BH: Tibhar grass D.TecS 0x
FH: Donic bluefire JP 03 MAX
Frame: Victas Koji Matsushita
van_doorn
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: Moderne verdediging

Bericht door van_doorn »

Hi Brodher,

Ik ben drie-vier weken geleden overgestapt van beide kanten volop aanvallen naar een moderne verdedigende combinatie. Ik heb gekozen voor een Butterfly Defence II, Feint Long II OX en Gambler Reflectoid. De reden waarom ik hier naar toe ben gegaan is omdat ik het tijd vond voor wat anders. Ik ben gestopt met competitie spelen dit seizoen en wilde een uitdaging.

Ik draai ongelooflijk veel met mijn batje. Het maakt voor het verdedigen niet uit of ik met noppen of het normale rubber speel. Soms draai ik ook te snel waardoor ik net die kans mis om aan te vallen omdat ik de noppen voor heb.

Ik zou je willen aanraden om gewoon op je punten te trainen. Ik denk dat het in mijn ogen niet aan je frame ligt. Ga voortaan in al je oefenpartijen op de club draaien met je batje en probeer elke bal die je met je spin art slaat aan te vallen. Gewoon doen! Uiteindelijk word je hier ontzettend vast in. Wellicht dat het in het begin minder goed gaat, maar op de lange termijn kun je hiervan profiteren.

Ik speel nu zo dat mijn nopen de ballen verdedigen en met andere kant de ballen aanvallen. Op deze manier ben ik lekker divers. Zeker door het draaien. Ik ben wat minder gevaarlijk dan voorheen. Omdat ik gewoon met beide kanten prima kon aanvallen, maar de diversiteit van mijn spel is enorm verhoogd en vind het ook veel leuker.

Mijn niveau is er niet eens veel meer door gezakt. Ik win nog steeds van verschillende tweede klassers alleen het duurt nu wat langer voordat ik het punt gewonnen heb (rally's duren langer).

Succes!
Butterfly Harimoto sZLC
Butterfly Tenergy 05
Xiom Vega Japan

If you can believe it, the mind can achieve it.
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Ik zou niet direct aan een combinatie frame beginnen, dat gaat niet echt werken. om meer power in je forehand te krijgen zou ik het snelste rubber nemen waar je goed mee kunt spelen en dan ook nog lijmen, zo compenseer je het trage frame, dat je nodig hebt voor je noppen, met een snel forehand rubber. ook is het goed om aan je slag te gaan werken.

Ikzelf speel met een Chinees rubber op mijn forehand en met lange noppen op mijn backhand op een def+ frame.
Hoewel Chinese rubbers gezien worden als trager sla ik minsten net zo hard als mijn teamgenoten die met ZLC en Tenergy 05 spelen. het is een kwestie van een krachtige slag ontwikkelen en een goede techniek! daar zijn wel wat tips voor.

wat betreft het draaien:

er zijn bepaalde momenten dat de kans dat je goed draait groot is. bijvoorbeeld als je een enorme kapbal op zijn topspin op zijn backhand neerlegt, zal hij die als hij opent waarschijnlijk het net inslaan, dan heb je de punt gewonnen. in de meeste gevallen zal hij de bal terugleggen op je backhand als je nu draait kan je simpel de bal intikken met je backhand! zo zijn er meer trucjes.
ook kun je proberen na elke punt te kijken waar de tegenstander slaat en hoe in welke situatie, zo kun je op een gegeven moment zijn spel lezen. verder kun je ook goed kijken naar de tegenstander zijn lichaam en zijn houding. het is allemaal een kwestie van logisch nadenken.

hoop dat je er wat mee kan, succes!
Yasaka Sweden Classic
Forehand: Darker VLON-S Blue (sponge), Zwart
Backhand: Friendship 729 FX-C, rood 1.8
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Hey,

Op een schuifbal aanvallen blijft de belasting voor het frame veel lager (met ook korter balcontact) dan als de tegenstander ook veel druk geeft (ook met topspin) en juist dan wil je ook nog met een tegenaanval kunnen reageren.
Een rubber met meer power als spinart is dan eigenlijk net verkeerd. Het is namelijk zwaarder en belast het frame dus nog meer als je zelf met een krachtige slag speelt. Het batje wordt topzwaarder door het rubber en daarmee vertraagd het frame.
Zelfs bij trage frames moet de snelheid (en de power/kracht daarvoor) toch via en van het frame komen. Voor spin komt de power meer van de toplaag en de noppen. Dikke toplaag met robuuste en/ of dicht bij elkaar staande noppen en zwaardere spons geeft meer power voor counter(top)spin. Maar het frame kan juist eerder overbelast raken. De zwakste schakel bepaald dan de sterkte van de keten. Dat is dan het frame nu maar min of meer dus zelf gecreerd door ongelukkige rubberkeus.

Eenergie overdragen via het frame is dan power (de energie komt van jezelf) en van het frame, snelheid, is meer de botsingenergie of rebound tussen bal en bat (daar sta je ahw buiten, gewoon batje ervoor houden) Een rubber als spinart is meer power met minder snelheid vergeleken bij Tenergies of tensors. Maar met je frame kan je die power niet echt benutten behalve dus voor heel veel spin (meer tangentiaal raken belast het frame minder en rubber juist meer) of snelheid tov een schuif of blokbal. Door de zware belasting met dit soort slagen (waarbij de bal minder tangentiaal gespeeld kan worden als brushloop) gaat de reboundsnelheid van het frame naar beneden door het rubber ahw. Dat maakt het ook verwarrend ; is het te traag of niet krachtig genoeg, frame of rubber ? Het een beinvloedt het ander.

Omdat je van tackiness d naar spinart gegaan bent zit er wat rubbers betreft nog heel veel tussen.
Een frame met hardere buitenlagen als de Joo se hyuk is ook een mogelijkheid maar defensief weer veeleisender qua techniek en training.
Logischer lijkt mij om eerst tussen de twee uitersten van rubbers te gaan kijken omdat dat de ervaring met het frame ook gaat beinvloedden. Daar wordt je dan iig wat ervaringswijzer van.
Wat dan het beste past weet ik natuurlijk ook niet precies.
Je kan wat reviews voor het powerdefence frame opzoeken en kijken of in de signatuur of in de review het fh rubber ook genoemd wordt. Dan kun je in zo,n review ook een review voor dat rubber lezen in combinatie met zelfde frame.
Zo een paar rubbers die me te binnen schieten :
Andro duro 1,8, xiom vega europe 1,8 (als die dikte er is ?) als het lijmeffect moet hebben of anders misschien een stiga magna in die dikte. Die is redelijk snel en toplaag heeft een coating voor extra spin. Op dit frame zal zo,n magna stuk sneller zijn dan spinart (cijfertjes vooral niet lezen als je met zo,n specifiek frame speelt). Ongelijmd vindt ik het ook een goed te spelen rubber.
Magna is wel onder twintig te koop. Tweedehands eerst testen kan ook.
Dan merk je hoe verschillende rubbers bij dit frame uitwerken en krijg je een duidelijker beeld. Van zo,n magna kun je dan na half jaar bijvoorbeeld nog weer wat bijstellen waarbij je ook de ervaringen met de andere rubbers nog in herinnering hebt. Dan pas heb je het frame echt goed getest en kun je eventueel besluiten dat je een ander frame wilt of erbij wilt.

Wat betreft Rendler frames (heb ik mee gespeeld) die lijken voor jou spel niet echt geschikt. Countertopspin hebben ze weinig power en tegenstander kan makkelijker effect lezen of horen. Meer voor zachtere, kortere spinballen, vlakke eindslagen en een spel dichter bij tafel met ox noppen. Combineren van spin en snelheid samen is het een stuk minder.
Dat soort frames werkt een a symmetrische opbouw wel sterker uit omdat de balsa tussenlagen de bh en fh kant de buiten lagen ontkoppelen. Combiframes zonder balsa is er nauwelijks verschil omdat een buitenlaag aan de ene kant ook de andere kant sterk beinvloedt.
Of het verschil moet extreem zijn bijv wilgenhout op bh en ebbenhout op fh.
Lijkt leuk maar dunnere frames zonder balsa trekt het blad dan teveel krom en die bestaan dan ook niet.
Als je met fh ook wilt kunnen schuiven en verdedigen zou ik me tot 1,8/2,0 mm sponsdikte beperken.
Dikkere spons heeft weer voordeel voor overspinnen.
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Er zit toch wel verschil tussen snelle en langzamere rubbers, als je het los van het frame bekijkt? als ik een Tenergy of een Tackiness op hetzelfde frame plakt dat merk je wel bij spinnen!

verder is een zwaar frame voor sommige mensen nog wel beter. ik kan harder slaan met een zwaarder frame omdat je dan meer bewegende massa hebt!
Yasaka Sweden Classic
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

van_doorn schreef: Ga voortaan in al je oefenpartijen op de club draaien met je batje en probeer elke bal die je met je spin art slaat aan te vallen. Gewoon doen! Uiteindelijk word je hier ontzettend vast in. Wellicht dat het in het begin minder goed gaat, maar op de lange termijn kun je hiervan profiteren.
Ik probeer ook zoveel mogelijk met spin art aan te vallen op de training. Dat lukt al redelijk goed, maar ik mis gewoon de snelheid.
Het grootste probleem met draaien is: als de bal naar mijn voorhand gaat, weet ik niet wat doen ... ik kan totaal niet de bal teruggeven met noppen op mijn voorhand. Als ik train dat de ballen alleen naar backhand komen dan lukt het wel goed, maar dat is natuurlijk geen wedstrijd situatie.
Herber schreef:Ikzelf speel met een Chinees rubber op mijn forehand en met lange noppen op mijn backhand op een def+ frame.
Met welk Chinees rubber is dat dan (als ik vragen mag :) ), Hurricane ?
Herber schreef:in de meeste gevallen zal hij de bal terugleggen op je backhand als je nu draait kan je simpel de bal intikken met je backhand
Maar als hij dan de bal naar mijn voorhand block ben ik gezien ... Ik zal er eens moeten op trainen (Y)
mank schreef:Op een schuifbal aanvallen blijft de belasting voor het frame veel lager (met ook korter balcontact) dan als de tegenstander ook veel druk geeft (ook met topspin) en juist dan wil je ook nog met een tegenaanval kunnen reageren.
Alleszins een hele boterham (Y)
Als ik het goed begrijp:
- De snelheid wordt niet beïnvloed door de dikte (mousse) van het rubber. Dit is alleen maar om te spinnen.
- Op een verdedigend houtje is het beter om een rappe toplaag te hebben i.p.v. een rap rubber door het mousse.
- Beter een rubber die weinig weegt op een verdedigend houtje, dan één die veel weegt.
- Beter een zachter rubber op een verdedigend houtje, voor snellere topspins.
- Soms gebeurt het als ik topspin dat de bal recht beneden het net in valt, terwijl ik toch voor mij 'goede' beweging doe. Is dat dan omdat de bal te recht en te rap op mijn houtje valt. (dus ligt het meer aan het houtje dan aan mijn techniek :P )
- 'Magna is wel onder twintig te koop' in welke winkel is dat ? (is dat dan dit http://stigatabletennis.com/en/product- ... /magna-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;) want ze zijn allemaal boven de 30 €. Is dit te vergelijken met calibra. Twee spelers van de club spelen daarmee, maar ik vind die te snel (natuurlijk op hun aanvallend frame), ik mag maar een 1/4 van mijn kracht topspinnen in vergelijking met mijn spinart om de bal op tafel te krijgen.
mank schreef:Je kan wat reviews voor het powerdefence frame opzoeken en kijken of in de signatuur of in de review het fh rubber ook genoemd wordt
Ik heb niet echt veel gevonden alleen iemand die Tenergy 64 aanraad.
ergens op het internet schreef: defensive blade with high flex. So it has high dwell time.
Wat betekent dit precies? Ik ben nog niet helemaal thuis met al die begrippen :| .

Alvast bedankt iedereen voor de reacties (Y)
Mijn set-up:
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Herber schreef:Ikzelf speel met een Chinees rubber op mijn forehand en met lange noppen op mijn backhand op een def+ frame.
Met welk Chinees rubber is dat dan (als ik vragen mag :) ), Hurricane ?

Hurricane heb ik ook meegespeeld maar op dit moment is het Skyline ;)
Herber schreef:in de meeste gevallen zal hij de bal terugleggen op je backhand als je nu draait kan je simpel de bal intikken met je backhand
Maar als hij dan de bal naar mijn voorhand block ben ik gezien ... Ik zal er eens moeten op trainen (Y)

Ja als je niet met je noppen op je forehand kan, moet je 100% op het juiste moment draaien anders ben je de punt kwijt. probeer de bal dicht bij tafel gewoon op de lichten met je noppen, door naar boven of onder te duwen
als hij te laag gaat je bat meer open en naar boven en anders vice versa.

mank schreef:Op een schuifbal aanvallen blijft de belasting voor het frame veel lager (met ook korter balcontact) dan als de tegenstander ook veel druk geeft (ook met topspin) en juist dan wil je ook nog met een tegenaanval kunnen reageren.
Alleszins een hele boterham (Y)
Als ik het goed begrijp:
- De snelheid wordt niet beïnvloed door de dikte (mousse) van het rubber. Dit is alleen maar om te spinnen.
- Op een verdedigend houtje is het beter om een rappe toplaag te hebben i.p.v. een rap rubber door het mousse.
- Beter een rubber die weinig weegt op een verdedigend houtje, dan één die veel weegt.
- Beter een zachter rubber op een verdedigend houtje, voor snellere topspins.
- Soms gebeurt het als ik topspin dat de bal recht beneden het net in valt, terwijl ik toch voor mij 'goede' beweging doe. Is dat dan omdat de bal te recht en te rap op mijn houtje valt. (dus ligt het meer aan het houtje dan aan mijn techniek :P )
- 'Magna is wel onder twintig te koop' in welke winkel is dat ? (is dat dan dit http://stigatabletennis.com/en/product- ... /magna-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;) want ze zijn allemaal boven de 30 €. Is dit te vergelijken met calibra. Twee spelers van de club spelen daarmee, maar ik vind die te snel (natuurlijk op hun aanvallend frame), ik mag maar een 1/4 van mijn kracht topspinnen in vergelijking met mijn spinart om de bal op tafel te krijgen.

dit is anders in elke situatie maar Mank heeft er wel verstand van ;)
mank schreef:Je kan wat reviews voor het powerdefence frame opzoeken en kijken of in de signatuur of in de review het fh rubber ook genoemd wordt
Ik heb niet echt veel gevonden alleen iemand die Tenergy 64 aanraad.
ergens op het internet schreef: defensive blade with high flex. So it has high dwell time.
Wat betekent dit precies? Ik ben nog niet helemaal thuis met al die begrippen :| .

Dit betekent dat het erg buigzaam is. het balletje zal dus langer contact hebben met het frame omdat het meebuigt.

Ik zag op een forum een goed combi frame, kan wel even de link zoeken. als je tenminste niet bang bent om particulier te kopen ;)
Yasaka Sweden Classic
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Ik bedacht me dat er ook iets heel anders aan de hand kan zijn. Vooral omdat het frame eigenlijk goed moet passen met dit rubber. Mijn uitleg zou meer zijn voor lichtere defensieve frames. Met groot blad is een frame van tachtig gram lichter dan met klein blad. Dit frame is negentig of vijfennegentig gram en bh rubber is licht dus niet erg topzwaar.

Een keer opnieuw goed stevig opplakken kan dan wel eens helpen bij dit soort rubbers en frame.
Als het frame geseald is kun je dat eventueel even voorbehandelen met een laagje lijm dat wat langer door droogt.
Topspin op topspin met chinees rubber op een elastisch frame wordt de lijmverbinding namelijk stevig belast.

In het topic "welke lijm" heb ik nog wat nader toegelicht.
Ik weet niet of dit het geval is maar het kan dus van invloed zijn.
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Waarom zijn frames met twee verschillende snelheden niet goed, is het meer een marketing techniek ?
Wat zou ik dan kunnen doen om mijn voorhand te versnellen ? (Ik denk toch wel dat spin art al redelijk rap is ...)
Als ik met een aanvallende frame speel en op de 'zelfde'(denk ik toch) manier topspin, gaan de ballen aanzienlijk rapper terwijl het rubber ongeveer even rap is misschien zelfs trager.
mank schreef: Een keer opnieuw goed stevig opplakken kan dan wel eens helpen bij dit soort rubbers en frame.
Het is met lijm van de club en die is wel redelijk dun, zou het daaraan kunnen liggen (ook al hangt die er nu (denk ik) goed vast aan (na 3x proberen - was mijn eerste keer - :P ).
Mijn set-up:
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Het verschil in snelheid en speeleigenschappen per kant is niet erg groot. Geen verschillen die je niet ook met rubberkeus, sponsdikte etc net zo makkelijk kunt bereiken. Daarom zijn er ook niet zo veel van dat soort frames.
Behalve dus bij de balsa planken. Bijvoorbeeld het Tachi frame van rendler (re-impact) of frames van Peter Freundlieb. Vooral een sperlaag van balsa direkt onder een dekfineer op bh kant werkt wel vertragend.
Maar voor fh zijn die frames dus wel anders en dat ligt niet iedereen.
Er zijn natuurlijk ook nog dempende sponzen. Ook wel los te koop. Maakt het iets trager en je kunt vooral de spin van de tegenstander makkelijker controleren en varieren. Tempo en spinomkeer gecombineerd lijdt vaak tot ballen over tafel. In nood bij harde spinballen kun je de spin dus wat meer uit de bal halen en die valt dan korter. maak je zelf een kapbweging houdt je de spin er weer in. Hoe kleiner en subtieler de bewegingen waarmee je die variaties erin legt des te lastiger te zien voor tegenstander. Dan wordt dat ook weer storend maar je moet het meer zelf doen (en daar aan werken).

Fh kan dan sneller omdat het frame wat sneller zou kunnen.

Dat van die lijm is gewoon ervaring met chinese rubbers. Ik kan met japanse rubbers ook spelen maar met chinese rubbers is er een soort power reserve door de stevige spons. Maar juist omdat die spons zo stevig is en door de sterke grip met de bal wordt de lijmverbinding ook behoorlijk belast. Niet tegen backspin (bal draait al in de richting voor eigentopspin) maar wel topspin tegen topspin.
Dunne lijm en beide kanten dan een laagje is wel bijna zeker dat na droging en doordrogen de lijmverbinding sterk poreus is. Een spons is per definitie geen effen oppervlak iets opvullen door de spons te primen wordt de lijmverbinding sterker. Dat voelt dan als extra versnelling erbij. Het voelt vaster bij harde topspins met meer power.

Uiteraard zal een offensievere plank of rubber altijd weer sneller zijn. Maar als het zo kan zou ik dat eerst uittesten want je houdt tegelijk meer controle en ook meer topspin bij overspinnen.
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

voor Spinart zal dit goed werken:

Fotolijm mengen met Wasbenzine half om half en gewoon een paar laagje op het rubber en frame doen. (dit is de ouderwetse verboden lijm!)

Parafinne (lampolie vier euro bij bouwmarkt) en dan 3-10 laagjes op alleen het rubber) soepel, en sneller

Ik zou toch wel dit frame houden, is niks mis mee!
Yasaka Sweden Classic
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Zou ik dan misschien beter mijn spin art opnieuw lijmen ?
Herbert schreef: Fotolijm mengen met Wasbenzine half om half en gewoon een paar laagje op het rubber en frame doen. (dit is de ouderwetse verboden lijm!)
Is dit dan hetzelfde of gewone lijm, aangezien ik gratis lijm heb van de club.
Herbert schreef:Parafinne (lampolie vier euro bij bouwmarkt) en dan 3-10 laagjes op alleen het rubber) soepel, en sneller
Heeft dit een blijvende werking ? Ik dacht van 'boosters' maar 14 dagen en ik zie niet zitten om iedere 14 dagen te lijmen.
Mijn set-up:
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Vandaag nog eens getraind. En ben toch wel van plan om het opnieuw te lijmen, zit misschien op bepaalde plekken te los. Iemand nog tips voor het lijmen, zodat het deze keer goed is (het is wel dunnen lijm, denk ook dat die verboden is :O ) ? Of is het toch beter met Fotolijm en Wasbenzine / Parafinne ?
Mijn set-up:
mank
Platinum Member
Platinum Member

Bericht door mank »

Brodher schreef:Zou ik dan misschien beter mijn spin art opnieuw lijmen ?
Dat zou ik eerst doen omdat het eenvoudigst is, goedkoop en je kunt goed vergelijken of het werkt of niet.
Stel het werkt en je probeert het een keer met een sneller rubber. Dat is dan nog sneller dan verwacht en misschien nodig is.

Hangt er vanaf hoe dik of dun de lijm is maar je brengt gewoon net zo lang laagjes aan tot je (na droging) begin van een lijmlaagje ziet ontstaan als een laklaagje. Dat betekent dat je de porien van het rubber hebt opgevuld met rubber (latex) uit de lijm. Het rubber staat dan bol als je rubbercement gebruikt. Waterlijm is hier wat duur voor dat kun je voor de laatste laag eventueel wel gebruiken ivm voc vrij lijmen. Zo bewaar je het rubber een nacht over bijv in een tupperwarebox zodat er geen stof op de lijm komt. Doos wel op een kiertje houden voor ontluchting.
Frame ook een laagje als gebruikelijk en ook lang laten drogen (ook nacht over kan maar half uur is ook genoeg).
Vanaf hier is het als gebruikelijk ; beide kanten dun laagje lijm aanbrengen en laten drogen tot je geen natte gedeeltes meer ziet. Rubber nu goed vast maseren met de muis van je hand. Beetje cleaner op het rubber (of gewoon water met wat afwasmiddel) helpt daarvoor. Kleine ronddraaiende masseerende bewegingen maken en met wat druk over het hele oppervlak gaan. Dan rek je het rubber niet uit zoals met een aandrukrol wel gebeurt.
Hiermee smelten de lijmlagen ahw samen en ontstaat een goeie verbinding tussen rubber en blad die ook over het hele oppervlak gelijk is. Houdt er wel rekening mee dat voc testen op tournooien ook een lage concentratie voc,s aan kunnen tonen. Zelfs tot weken na opplakken.
Brodher schreef:
Herbert schreef: Fotolijm mengen met Wasbenzine half om half en gewoon een paar laagje op het rubber en frame doen. (dit is de ouderwetse verboden lijm!)
Is dit dan hetzelfde of gewone lijm, aangezien ik gratis lijm heb van de club.
Is de lijm op de club ondoorzichtig wit dan is het de nieuwe lijm op waterbasis. Die kwam op na het lijmverbod.
Doorzichtig is het snellijm, gewone tafeltennislijm, rubbercement (hobbywinkels, kunstenaarsbenodigdheden in literbussen) of fotolijm (kantoorboekhandels in tubes). In wezen allemaal hetzelfde alleen de oplosmiddelen verschilt. Echte snellijm bevat(te) speciale oplosmiddelen voor meer effect op het rubber (meer snelheid, meer spin).

Op de club lijmen wordt bijna altijd een haastklus dus raad ik aan of zelf lijm te kopen of bij de club vragen of je wat kunt overnemen (potje met deksel meenemen en overgieten).
Een geschikt borsteltje/kwastje heb je misschien wel of anders even kopen.
Als de lijm wat dik is zoals fotolijm of rubbercement (zelfde lijm andere verkoopnaam) klein beetje wasbenzine toevoegen of ook wel lampenolie. Twee a drie eetlepels op een liter is meest al voldoende. Het moet een beetje uitvloeien als verf als je het erop doet.
Meer verdunnen wordt ook de laagdikte meestal dunner en eenmaal droog en doorgedroogd ontstaat dus zo,n poreuze lijmlaag. Een deel van de spons heeft dan qua oppervlak geen directe verbinding naar het frameblad.
Brodher schreef:
Herbert schreef:Parafinne (lampolie vier euro bij bouwmarkt) en dan 3-10 laagjes op alleen het rubber) soepel, en sneller
Heeft dit een blijvende werking ? Ik dacht van 'boosters' maar 14 dagen en ik zie niet zitten om iedere 14 dagen te lijmen.
Is spinart wat duur voor lijkt me. Wordt ook erg spingevoelig op een defensief frame.

Mocht het al een ouder rubber zijn kan het wel de oorspronkelijke speeleigenschappen weer wat terugbrengen.
Belangrijkste bij tunen is dan de tijd ervoor te nemen. Dus een periode van paar dagen niet spelen benutten en aan eind daarvan pas opplakken.
Omdat spinart al "tension" van zichzelf heeft zou ik maar één tot maximaal drie lagen gebruiken. Teveel wordt een rubber juist trager en zwaarder ook.
Lampenolie verdampt niet zo makkelijk uit de spons. Het effect blijft zeker wel paar maand aanwezig mits er zorgvuldig te werk wordt gegaan.
Vergelijkbaar met getunede rubbers als Hurricane neo. Daar heeft de tuner in de verpakking dan ook alle tijd om goed door te trekken.
Het verloren gaan van het tuning effect komt meer omdat er vaak niet gewacht wordt tot het rubber weer volledig vlak ligt en de tuner door de spons verdeelt is.
Mechanische rek van de toplaag is na paar weken weg en toplaag is dan uitgelubbert. Dan moet het proces herhaalt en na paar keer kan het rubber weggegooid worden.
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Voor een Chinees rubber, zou ik als ik zou tunen, voor de paraffine gaan.
van Snellijm wordt het rubber ongevoelig en zompig, dus ik zou gewoon de witte dunne lijm op waterbasis gebruiken.

misschien is DHS hurricane wat voor je? ik heb nog wel wat liggen wat je mag uitproberen!
Yasaka Sweden Classic
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Ik ga anders vandaag achter fotolijm en wasbenzine gaan. Wat is dan de ideale verhouding ? 1/2 1/2 ?

misschien nog eens de stappen dat ik moet doen?
Rubber aftrekken, tegen de houtnerven in.
Daarna overtollige lijm resten (als die er zijn) verwijderen (met ? je vingers ?).
Je rubber goed inlijmen met de fotolijm en wasbenzine tot er een lichte laag lijm vormt en alle poriën gevuld zijn.
Daarna je rubber in een (tupperware) doos bewaren zodat er geen stof kan in komen maar wel op een kier zodat er wel kan verluchten.
Dan ook je frame inlijmen en en in tupperware doos bewaren. Tot er een lichte lijmlaag zichtbaar is ?
Dan 24 uur wachten of is langer nog beter ?
Na de 24 uur weer een dunne laag op frame en op je rubber en al vrijvend met je hand ? of met onder arm (ergens gelezen) ? zodat alles mooi effen is.
Moet er daarna een ballas op of niet ? Hoe lang moet die dan nog drogen?
mank schreef: Is spinart wat duur voor lijkt me. Wordt ook erg spingevoelig op een defensief frame.
Ik zal dan nog met boosten wachten, kijken wat dat opnieuw lijm zegt, zal misschien eerder een keer testen op een oude rubber en kan dan nog altijd zien.
Herbert schreef: misschien is DHS hurricane wat voor je? ik heb nog wel wat liggen wat je mag uitproberen!
Graag, ik ben van plan om een tweede pallet te kopen om wat dingen uit testen, ik denk er aan om weer voor het zelfde frame te gaan, omdat ik dan beter het verschil tussen de rubbers zal ervaren, of zou ik toch eerder voor een andere gaan ? Ik zou voor de noppen Dawei 388D-1 met onderlaag (denk 1.0) gaan. Ik denk wel dat DHS hurricane daar wel zou bij passen :D (Y)
Mijn set-up:
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

Lijmen op Chinese rubbers met fotolijm en wasbenzine kan gevaarlijk zijn! het rubber wordt zompig, zeker na meerdere lagen, je verliest controle en het gevoel. op den duur heb je niet meer door dat je slaat!

Ik zou sowieso eerst paraffine proberen paar dunne laagjes, of helemaal niks. gewoon lijmen met normale lijm
Spinart is een soort van Chinees rubber, misschien ligt dat je niet helemaal en moet je gewoon voor een Europees rubber gaan.

Ik heb nog een aardig def/allround frame liggen, is voor mij ietsje te snel. zou je kunnen uittesten en als het wat is overnemen voor een leuk prijsje of anders gewoon terugsturen.
Yasaka Sweden Classic
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Dan op dezelfde manier maar dan met gewone lijm, of moet ik dan ook oppassen dat het niet te zompig wordt ...

Herbert schreef: Ik heb nog een aardig def/allround frame liggen, is voor mij ietsje te snel. zou je kunnen uittesten en als het wat is overnemen voor een leuk prijsje of anders gewoon terugsturen.
Zou wel leuk zijn :P
Mijn set-up:
Herbert
Super Member
Super Member

Bericht door Herbert »

gewoon een goede laag lijm op water basis op het frame, 5 tot 10 minuten laten drogen, en om het af te leren nog wat op het rubber, een paar minuten laten drogen.

weet je zeker dat je wel verder wilt gaan met Spinart ( chinees)?
Yasaka Sweden Classic
Brodher
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer:

Bericht door Brodher »

Herbert schreef:weet je zeker dat je wel verder wilt gaan met Spinart ( chinees)?
Het enige dat ik weet is dat spin art beter is dan tackiness-d voor mij toch, dat zijn de enige rubbers dat ik tot nu toe getest heb. Daarom ben ik van plan om een tweede "test"-houtje aan te schaffen.
Mijn set-up:
Plaats reactie